1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Kritikkens præmisser
|
Namaskaram...
Jeg kommer lige med hele citatet fra side 9/10...
Al tro er båret af en følelse, oplevelse eller erfaring af, at der hinsides den synlige verdens grænser findes en usynlig orden af en art, en 'anden verden', som har noget med os at gøre, og som vi føler, vi på en eller anden måde også hører hjemme i. Det kan være en umærkelig, næsten principiel åbning over for muligheden af et mere mellem himmel og jord eller en helt fast overbevisning. Og trosoplevelsen kan antage vidt forskellige skikkelser. For nogle er det en pludselig åbenbaring, der river et slør fra deres øjne, men for de fleste af os er det noget mere hverdagsnært. Uanset form melder den sig som en sansning af eller åbning mod et særligt mere ved verden. Religionsfilosoffen Rudolf Otto kaldte den en erfaring af det hellige eller helt andet. Vores møder med det hellige er, siger han, øjeblikke, hvor verden åbner sig mod vidder, vi ikke anede eksisterede, og som vi måske vil benægte eksistensen af øjeblikket senere. Det er ikke en tro på en bestemt Gud, men skal forstås Hvordan forstå det med hverdagsnært? Hvad taler LSE om? At de fleste af os ikke har pludselige åbenbaringer, der river et slør fra vores øjne, men istedet oplever? Min hjerne cykler derudad Vil forstå teksten - det der siges Vi skal også tale om den oversanselige verden, for findes der ikke sådan en? En anden verden? En højere verden? Hvorfor giver det religiøse spirituelle sig ikke af med en verdensforklaring? Gør religionerne ikke netop det? Forsøger at forklare verden? Hvilke spørgsmål kan astronomerne og fysikerne og de andre videnskabsfolk besvare? Hvem er årsag til denne verden af lidelse og død? Gud? Er det ikke religionernes opgave at besvare sådanne spørgsmål? Komme med en verdensforklaring? Der holder vand? Vi skal desuden også tale om der findes en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv, for gør der ikke det? Jeg vil tænke lidt mere over dette du skriver...
NEJ - aldrig må det religiøse spirituelle angå en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv - det må angå a): uerkendte og ubevidste antropo'kosmiske holistiske sammenhænge af ressonans og synergi vi står i gennem vores i verden værens - i naturen værens - eksistens og b): uerkendte og ubevidste evolutionsbiologiske fylogenetiske essentielle genetiske arvemæssige sammenhænge vi endnu ikke via vores ontologiske eksistentielle personlighedsudvikling som mennesker er kommet i kontakt med. Det var alt herfra - håber det er til at have med at gøre...
Your friend forever
Krishna
PS: Måske du vil forholde dig til mit citat fra side 17...
Når teologer insisterer på, at der skal være plads til det irrationelle i troen, betyder det stort set altid, at de vil have lov at påstå, at Gud tænker og handler på måder, som, så vidt vi mennesker kan se, strider imod hans kærlige natur, bryder ellers ubrydelige regler for, hvad der kan lade sig gøre eller bare ikke giver mening. De vil have lov til at inkludere påstande, som ikke kan beskrive noget, der er sket i virkeligheden, men ikke desto mindre hævdes at være foregået og skelner dermed ikke mellem den slags ikke-rationelle fænomener, der er hinsides vores forståelse, og den slags der er hinsides enhver forståelse. De taler om noget antirationelt, dvs. begivenheder og fænomener, der er principielt uforståelige - for det er de påstande, som hævdes at beskrive de pågældende fænomener. Problemet er altså ikke, at der i en troslære indgår (irrationelle) påstande, vi som mennesker ikke kan begrunde eller forklare. Problemet opstår, når der indgår (antirationelle) påstande, ingen kan begrunde eller forklare, ikke engang Gud.
|
|
|
|