0
registrerede
18
gæster og
130
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 mm.
|
Hej Tikka. Tak for dit svar. Jeg havde ikke tænkt på - som jeg vist nok forstår dig - at Johannes nok fortæller om nutiden, mens Lukas vist snarere taler om, hvordan det kommende Gudsrige vil være. Det opløser jo i høj grad modsigelsen dem imellem.
Kommer i tanke om det (vist) apokryfe Thomas-evangelium logion 51:
51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I ser frem til, er allerede sket, men I ser det ikke. Tager man dét med i ens overvejelser, så har vi jo igen modsigelsesproblemet mellem de to evangelister
I øvrigt har dét at læse Bibelen vel været forbeholdt præsteskabet helt frem til Luthers gennembrud.
Mit forhold til Bibelen er, at jeg tager dét til mig, der siger mig noget og kasserer resten - ligesom jeg gør med alle andre religiøse skrifter - og med den ortodokse kirkes frit tilgængelige symbolsprog m.m. i dens ikoner
Jeg har en kritik af samtlige religioner, jeg kender til: De fokuserer alle på os mennesker på denne klode, som om vi var verdens centrum - daoismen vist undtaget
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|