annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
0 registrerede 12 gæster og 88 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Skal folkekirken fornyes...

Skal folkekirken fornyes - som du Jan ABC og Lau Sander Esbensen I mener med flere andre

Indenfor folkekirken selv er der allerede er stort reformarbejde undervejs som den NyHimmel bevægelse har sat sig i spidsen for. Se link - undersøg dette link der er utallige fantastiske artikler gratis lagt ud.

Ny Himmel - Ny Folkekirke


En af de drivende kræfter i Ny Himmel Bevægelsen er Lars Sandbeck.


Idag har han et Facebook opslag om hvordan vi skal forstå Dommens Dag - at vi skal Dømmes - hvordan skal vi forstå disse Domstekster i Nye Testamente.

Noget der uden tvivl kunne interessere Jan ABC og Arne og Tikka er følgende redegørelse for Domsteksterne i Nye Testamente.



Vi gir ordet til Lars Sandbeck:



Lille teologisk vejledning til fortolkning af domsteksterne i Det Nye Testamente

1. Dommen udgør en del af evangeliet (det glædelige budskab) og skal ikke opfattes som et forfærdeligt og tragisk modbudskab til evangeliet. Jesus kom ikke til verden både med godt nyt (hurra!) og nedslående nyt (uha!).

2. Det er Kristus og ingen andre – for eksempel en genkommen Hitler eller den skjulte Gud eller et politisk system eller en menneskelig dommer – der skal dømme os. Det er i sig selv glædeligt og trøsterigt at tænke på, at det er den Kristus, som spiste med syndere og toldere, helbredte de syge, trøstede de sørgende, tilgav forbrydere og døde for vores skyld på korset, der skal dømme os.

3. Dommens karakter må afspejle Guds væsen som fuldkommen og grænseløs kærlighed. Den Gud, der er lys uden mørke, rig på troskab og barmhjertighed, og hvis kærlighed aldrig hører op, bliver ikke pludselig forvandlet til en nådesløs dommer og torturbøddel, bare fordi vi nu skal konfronteres med ham hinsides graven (eller hvor og hvornår dommen end finder sted). ”I kærlighed dømmer Gud-kærligheden vores synder imod kærligheden” (Sergei Bulgakov).

4. Kærlighedens dom sigter altid mod genoprettelse og helbredelse og kender intet til gengældelse. Guds retfærdighed er restorativ, ikke retributiv.

5. Dommen markerer det sidste led i Guds opgør med synden og det onde. Med sin dom tilintetgør Gud det onde i, mellem og uden for os, for at den verden og det menneske, der er gået i stykker, kan blive sat sammen. Det brudte bliver helet. Som en åndelig kiropraktor sætter Gud med sin dom det liv, der er gået skævt, tilbage på rette plads.

6. Dom betyder diagnose og behandling, ikke juridisk domsfældelse og strafudmåling. Dommen finder ikke sted i retssalen, men i lægeværelset.

7. Gud straffer ingen. Den dømte får ikke en straf, men bliver i mødet med Kristus oplyst og gennemlyst og helbredt for alle sine sjælelige og legemlige sygdomme, hvilket givetvis vil være en smertelig proces. Hvis en læge beordrer os at tage en pille, som får os til at kaste noget fordærvet mad op, inden den forgifter os helt, kan vi i vores smerter barnagtigt komme til at forestille os, at lægen straffer os. I virkeligheden hjælper hun os og redder vores liv.

8. ”Den kommende verdens/tidsalders ild” (πῦρ τὸ αἰώνιον/pyr to aiōnion) er i Det Nye Testamente rensende. Den brænder det syge/urene bort med henblik på at redde patienten.

9. Som en del af dommen, skal vi ”hver for sig aflægge regnskab over for Gud” (Rom 14,12). Situationen minder mere om en MUS-samtale end om en jobsamtale. Ved en jobsamtale ved man aldrig, om man er købt eller solgt, inde eller ude. Ved en MUS-samtale – hvor ubehagelig den end måtte være – er man allerede inde i varmen, og en fyring kan aldrig komme på tale. Samtalen har alene til formål at forbedre medarbejderens trivsel og samarbejdsevner, ikke at tage stilling til, om medarbejderen skal kasseres eller ej.

10. Måske vil udgangen af dommen være dobbelt. Men det vil den i så fald kun være midlertidigt. Behandlingen (og MUS-samtalen) kan i visse tilfælde trække ud og kræve et par æoner eller ti. Men resultatet bliver under alle omstændigheder, nøjagtig hvad Gud hele tiden har villet: at en enkelts retfærdige gerning blev ”til retfærdighed og liv for alle mennesker” (Rom 5,18), så Gud til sidst ”kan være alt i alle” (1 Kor 15,28).
Seneste indlæg
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
13/04/2025 12:40
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Jordskælv med styrke på 6,5 rammer Fij..
13/04/2025 22:42
Fire anholdt efter Rema 1000-røveri
13/04/2025 22:38
Lim til negle og vipper kommer under Mil..
13/04/2025 21:48
Røde Kors: Nødhjælpsarbejder bliver t..
13/04/2025 21:29
Weinstein skal for retten tirsdag i geno..
13/04/2025 21:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Sigtelser for vanvidskørsel er faldet m..
13/04/2025 20:44
Fire personer er anholdt efter røveri a..
13/04/2025 19:41
Lim til negle og vipper kommer under Mil..
13/04/2025 19:28
Røde Kors: Nødhjælpsarbejder bliver t..
13/04/2025 18:48
Weinstein skal for retten tirsdag i geno..
13/04/2025 18:09