0
registrerede
6
gæster og
171
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristendommens ABChristus
|
Vi må igen igen minde os selv om hvad det religiøse spirituelle dækker over
- nemlig menneskets EKSTATISKE "brud erfaringer" = ÅBENBARINGs erfaringer - der bryder med vores normale praktiske hverdags bevidstheds måde at arbejde på under subjekt objekt spaltningen (skemaet) - et erkendende subjekt der gør sig erfaringer med objekter (objektive forhold) udenfor sig selv.
Men i religiøse spirituelle erfaringer er vi over subjekt objekt spaltningen (skemaet).
Gerth og Jan ABC er under subjekt objekt spaltningen (skemaet) - da de er i det subjektive.
Men ægte SPIRITUALITET som vi kender det fra Paulus og kristendommen er over subjekt og objekt spaltningen (skemaet) - her er SELVET og KOSMOS -:SELV og VERDEN i samspil - i deres oprindelige samhørighed og meningsfylde - TOTALITET TAO ZEN.
Disse religiøse spirituelle ekstatiske åbenbarings erfaringer (eller "brud erfaringer") der foregår over subjekt objekt spaltningen (skemaet) ødelægger ikke vores subjekt objekt forstandighed (dette at have en objektiv videnskabelig forståelse tingene) - selv om de foregår over subjekt objekt spaltningen (skemaet) og er en manifestation af vi mennesker i vores KOSMISKE TOTALITET TAO ZEN - SELV og VERDEN i SAMSPIL - vores "i KRISTUS VÆREN".
Altså den ægte religiøse spirituelle EKSTASE og FLOW og TRANCE ødelægger ikke STRUKTUR - vores forstand - vores person og vores sociale relationer.
Også derfor Paul Tillich's kriterium for om vores "religiøse spirituelle ekstatiske åbenbarings erfaringer" er ægte og sunde går på at de ikke må:
1):
ødelægge vores forstand og forstandige videnskabelige forståelse tingene
2):
ødelægge vores kreative skabende produktive ageren i verden.
3):
ødelægge og nedbryde samfundslivet - vores fællesskaber - gode samhørighed med hinanden - de skal være prosociale
-0-0-0-
Disse 3 kriterier for sund vital rask dynamisk ægte SPIRITUALITET findes allerede hos Paulus (berømt er 1 Kor 14).
3 kriterier der slår fast med syv tommer søm at ægte SPIRITUALITET ikke ødelægger STRUKTUR - altså at de er OPBYGGELIGE både for individet personligheden og for de sociale omgivelser og for naturen - vores natur forståelse tingene.
Ja om noget er Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os OPBYGGELIGE - de bevarer og konsoliderer og endda styrke STRUKTUR - alle væsentlige ontologiske STRUKTUR forhold der gælder vi menneskers gode liv sundhed og lykke i verden og naturen.
-0-0-0-
Også derfor jeg ved Gerth ikke har kontakt til Gud Helligånden da al STRUKTUR i Gerth's liv bliver ødelagt.
Eksempler er der nok af: hans skriverier bliver mere og mere uforståelige, han adskiller sex fra kærlighed, han sover ikke om natten og han drikker og hans identitet bliver mere og mere i skizofren små psykotisk retning.
Var det Gud Helligånden Gerth havde kontakt til ville der ikke hænde ham hvad jeg har ridset op ovenfor - tværtimod ville han komme ud af og væk fra så sølle ynkeligt udsvævende et liv som Gerth vitterligt frister hvor vi ingen fremgang sporer - ingen HEALING og RECOVERY og PERSONLIGHEDS UDVIKLING overhovedet kan spore - tværtimod er det år for år gået dårligere og dårligere for Gerth der var bedre da han i sin tid begyndte på trosfrihed end han er nu.
Og det endda til trods for hvor meget jeg har hjulpet manden.
Gerth der dog tyvstjæler dagligt fra mine dybe indsigter i det religiøse spirituelle og især forståelsen kristendommen og Paulus. Dog disse tyvekoster forstår han ikke at bruge - så han får tingene galt i halsen.
-0-0-0-
Nogle tror at det religiøse spirituelle dækker over ukritisk brug af og tilskyndelse til ukritisk primærproces tænkning - vidtløftighed i tænkning. Her finder vi Jan ABC og Gerth og Arne.
Alle tre identificerer de det religiøse spirituelle med primærproces tænkning. Altså et niveau under subjekt objekt spaltningen skemaet og ikke det niveau over som Paulus forlanger vi skal befinde os på.
At forvirre ægte SPIRITUALITET med primærproces tænkning gør at man kan snakke herfra og til evigheden om det religiøse uden nogensinde at få sagt noget - nøjagtig det Arne Jan ABC og Gerth repræsenterer og præsenterer os for her på Trosfrihed. Og ja det der gør at jeg indimellem mister min tålmodighed med dem og råber HØJT.
|
|
|
|