1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvad laver vi her på jorden...
|
Hej Tikka. Du vil vide, hvorpå jeg bygger min formodning (beklager at jeg fejlgtigt skrev fomodning i stedet for formodning) at alt værende er skabt. Mit svar er, at jeg ikke er i stand til at fatte det værendes væren på anden måde, end at det må være vidunderligt skabt - alternativt: altid har været - er evigt. Jeg kan ikke få øje på andre muligheder. Kan du? Men uanset hvordan, så er det - synes jeg - et ufatteligt og vidunderligt mirakel - og jo mere jeg tænker over det, jo stærkere og skønnere bliver det indtryk.
Du stiller også spørgsmålet:
Hvorfor forbinder du det for dig mirakuløse som guddommeligt? Mit svar: Her rører du egentlig ved et lidt ømt punkt: At jeg bruger udtrykket: Guddommelig. Jeg ville gerne bruge et lidt "højere" udtryk - fri for alle påklistrede dogmer - men jeg kan ikke finde et, og jeg tvivler på, at det eksisterer. Og egentlig passer dét mig på en måde meget godt, fordi min oplevelse er, at dét, som det skulle udtrykke, det ligger efter min mening langt, langt over vi menneskers fatteevne
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed 
P.S.: Jeg er ikke ude efter at "slagte" de tre monoteistiske religioner, mener blot at de er for snæversynede.
|
|
|
|