1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Hanskrist.
Du giver ikke noget for New York prædikantens ord:
“Hvis du er i Kristus, så elsker du betingelsesløst – og du bliver ikke nemt opfarende.”
idet du skriver:
Og at elske betingelsesløst hvad siger det??? At vi ikke skal være stærke og mandige og modige og trofaste? At skulle elske betingelsesløst siger ingenting, gir ingen mening.
Den vending, ”at elske betingelsesløst”, bliver ved at ”køre i mit hoved”, og det får mig – egentlig ikke logisk – til at tænke:
Hvordan ville det være, hvis kristendommens Jesus Kristus var iblandt os nu?
Hvor meget af alle de ord, der er skrevet af så mange mennesker i hans navn – og vi har jo kun menneskers ord – ville han mon godkende? Er der noget, der mangler? Ville han dømme levende og døde? Hvad ville hans budskab være til os mennesker – her og nu? Jeg har jo ikke svarene – og det tror jeg heller ikke andre har – hverken Paulus, evangelisterne, Paven i Rom, Danmarks biskopper, patriarkerne i den ortodokse kristendom eller alle de andre. Men jeg er da klar over, at mange mener, de kender svarene.
Alligevel siger det i mig: - Ville Jesus prædike ubetinget kærlighed til alt og alle? Ja, det tror jeg. - Ville han fastholde saligprisningerne? Ja, det tror jeg. - Ville han fastholde arvesynden? Nej, det tror jeg ikke. - Ville han holde dommedag? Nej, det tro jeg ikke.
”Ubetinget kærlighed” – kærlighed til alt og alle – uden betingelser – det er ikke nemt, men jeg kunne godt forestille mig, at netop dét kunne være hans budskab – her og nu!
Ubetinget kærlighed til Adolf Hitler? Var han skyldig som nyfødt barn? Hvad gjorde ham til massemorder? I ubetinget kærlighed - i tide - havde han nok ikke udviklet sig, som han gjorde.
Ubetinget kærlighed til dyr og planter – Ja – arter skal ikke pines og ikke uddø for evigt pga. os.
Ubetinget kærlighed til pestbakterier, som ”straffer” os, hvis vi ”inviterer” dem fra deres værtsdyr, hvor de ikke gør skade – Ja – også til disse skabninger.
Ubetinget kærlighed til total global økologisk harmoni – Ja.
Ubetinge kærlighed til universet, når vi bevæger os lidt ud i rummet (satellitter) – Ja.
Ubetinget kærlighed er ikke nemt, men heller ikke umuligt.
Og præsterer vi dét, er vi jo allerede i ”Paradisets Have” i ”Guds Rige”
Ville Jesus Kristus sige sådan? Ville det være sande Kristus-Ord?
Det tør jeg ikke påstå – men jeg tror – på den anden side – heller ikke, at noget menneske har hverken evner eller autoritet til at afvise
M.v.h. Arne
|
|
|
|