1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Hanskrist.
Du har "ingen interesse i teodicé-problemet" og ignorerer således din tros selvmodsigelser. Det lyder meget "luthersk" i mine øren. Det passer åbenbart ikke ind i din "Kristusvirkelighed", som du ikke er i stand til beskrive.
Du henviser til, at Emmanuel Kant har gjort denne problematik til "gammelt ragelse", men den påstand holder jo ikke! Se f.eks. dette, hvor både Leibniz, Kant, Løgstrup og Luther forgæves kæmper med problemet - og ender med at måtte nøjes med et håb om at det - engang i en uvis fremtid - bliver bedre.
Jeg har også en "Kristusvirkelighed", som jeg ret grundigt har beskrevet, men som du jo på god "luthersk" vis har kasseret. Den giver mig ro i sindet - og overskud til kærlighed.
Så du kan godt spare dig din bekymring for min "kognitive mentale tilstand". Det er et gammelt - og efter min mening tillige et beskidt - trick at "gå efter manden i stedet for efter bolden".
Jeg kan til en vis grad forstå Paulus' begejstring efter dét, der er beskrevet, at han oplevede "på vejen til Damaskus". Men hvor kommer din fra? Det holder du hemmeligt!
Så vil du vide, om jeg har meldt mig ud af den danske folkekirke. Hvorfor vil du vide det? Hvad rager det egentlig dig? Min situation her er såmænd ikke nogen hemmelighed, men har du et anstændigt motiv for dit spørgsmål - eller er det snarere et "luthersk" angreb på alt andet end din egen tro, der er dit motiv?
Arne
|
|
|
|