1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Hanskrist.
Du gør mig ked af det, når du skriver:Ufatteligt at du synes om det citat som indeholder alt hvad du har gjort grin med i den tid jeg har kendt dig.
Ja der er intet du har fundet mere tåbeligt end at mennesket giver sig selv, tilskriver sig selv, en så central stilling i universet eller den kosmiske sammenhæng.
Hvorfor har du på så radikal vis ændret dit syn på tingene. Kan og vil du forklare det for os andre? Jeg fatter ikke, at du kan skrive om mig: "alt hvad du har gjort grin med". Jeg mener ikke, at jeg på noget tidspunkt har gjort grin med andres religiøse indstillinger, og skulle det alligevel - utilsigtet - være sket, sender jeg hermed min dybeste beklagelse og undskyldning. Min mening er, at hån og spot er gift for god og inspirerende debat og ytringer.
Jeg har også brugt ret mange kræfter på at søge at fatte din særlige paulinske kristendom, de skribenter, der inspirerer dig, den sammenhæng du har peget på med nutidig neurofysiologi, og den afstand du tager fra "Østens mystik", men desværre uden at det er lykkedes for mig. Din faste tro, overbevisning, eller hvad du vil kalde det, imponerer mig, og det er mit ønske at kunne fatte den.
Når ordene fra Thomas Evangeliet:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!" siger mig noget, så kunne jeg supplere dem med ordene i Logion 113:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?" "Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men faderens rige er spredt overjorden, og mennesker ser det ikke." Så vidt jeg husker, er det Lukas Evangeliet, der har næsten de samme ord. Hvorfor sådanne ord siger mig noget, kan jeg ikke give dig en logisk forklaring på - andet end at de harmonerer med mine religiøse kærligheds-oplevelser, der er helt anderledes ydmyge.
Dér, hvor jeg ikke er ydmyg, er, hvor jeg synes jeg ser menneskers misbrug af det religiøse til udnyttelse af andre mennesker - men dér mener jeg jo ikke at finde dig 
Håber, du kan bruge dette svar.
M.v.h. Arne
|
|
|
|