0
registrerede
4
gæster og
121
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Hvad er kristendom?
|
Hej Ole og Hans,
Ole, tak for dit input om "gerninger" i tråden: Forklaringen på pinsemyten.
Jeg forsøger nu ganske kort at besvare mit eget indlæg fra nærværende tråd (nemlig ovenstående indlæg) og Hans' ord også her fra denne tråd og Oles ord fra tråden om pinsemyten.
Jeg forstår, som Ole, "gerninger" som det at hjælpe andre. Men mere end det set i et kristent perspektiv. Her forstår jeg dem som handlinger foretaget i uselviskhed over for andre. Altså handlinger hvor der agtes på hjertets hensigt først og fremmest, ikke på den ydre adfærd.
Når jeg læser Det Nye Testamente og Kristi Efterfølgelse, så er det samme opfattelse, jeg får. Og her formanes den, der tager imod Kristus, til at handle kærligt og uselvisk. Uden denne forandring i hjertet lider omvendelsen skibbrud, hvis den overhovedet kan siges at have fundet sted.
Men hvad er så "lovgerninger"? Ved lovgerninger forstår jeg ydre adfærd af enten rituel karakter - gerninger der ikke gavner andre - eller ydre adfærd, der på sin vis er gavnlig, men også kold fordi den ikke gøres fra hjertet. Måske den endda gøres af selvophøjelse. På sigt vil disse gerninger ikke gavne, da de udspringer af selviskhed.
T.
|
|
|
|