1
registreret
(1 usynlig),
22
gæster og
146
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Hvad er kristendom?
|
Hej Ole..
Hvis vestlige demokratier havde bygget på en arbejdsfilosofi om selve individets lykke, havde ethvert vestligt demokrati naturligvis indarbejdet lykken i arbejdsplaner indenfor ethvert arbejdsområde i demokratiske samfund, men det er slet ikke tilfældet Ole – og er jo ikke hvad repræsentative demokratier rundt omkring os handler om! Og dét er grundlæggende hvad jeg har skrevet til dig. Men for det første begriber jeg ikke hvor du har fået den skøre idé fra, og for det andet ikke hvordan du dog havde forestillet fri demokratier udvirke sig med slige dogmer i blyhatten – der jo viser meget mere om tanker man havde tilbage i enevælden. Så hvor har du fået den idé fra, at demokratiers formål er at skabe lykke og hvor ser du en sådan lykke defineret for individet i noget vestligt moderne demokrati?
Hvad angår tankeforholdet mellem moderne demokratier og evolution, ja så er det eneste tankeforbund selve artsmangfoldets (og derved individets) overlevelse gennem stærke kulturformer, der kan associeres til små kultursamfund i naturen i øvrigt, men altså også dér en driftsøkonomi med overlevelse som formål og ingen defineret form for individuel lykke. Det ville selvsagt også være yderst problematisk at skematisere lykken i fast form, da den kan opstå ganske uafhængig af samfundets art og som konsekvens af tilfældet – ja det nærmeste vi kommer den slags, må være når ”livsstilstosser” sætter sig for at udråbe verdens lykkeligste land, hvilket jeg overhovedet ikke kan forbinde med det vidde livssyn du tidligere har udtrykt dig om på debatten; ja faktisk har jeg tværtimod forstået dit menneskesyn mere komplekst, ku’ man måske sige.. ;)
Jeg synes vi idet mindste skal være glade for ikke at generere politikere der blander sig i menneskers lykke, at de afholder sig fra at blande sig i privatlivet, nu vi har rigeligt med realistiske forventninger at forestille dem, ikke sandt?
mvh Simon
|
|
|
|