0
registrerede
167
gæster og
231
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad er kristendom?
|
Jeg misforstår overhovedet ikke Dawkins, Simon, og hvis du ville gøre dig den ulejlighed at lytte til nogle af de debatter, hvor han diskuterer samfundsforhold, vil du få det bekræftet. Der er snesevis af dem på nettet.
Du behøver ikke at belære mig om politiske systemer, for dem har jeg studeret i de mere end 50 lande, jeg efterhånden har opholdt mig i for at studere leveforhold, kulturer og folkelige traditioner.
Naturen giver os kun een fødselsret, og det er retten til at kæmpe for at overleve. Men jeg taler om den ret, som deltagelsen i et samfund giver. Og her er vi lodret uenige. Man vælger ikke selv om man fødes som økonomisk priviligeret og intelligent eller som fattig og småt begavet. Når valget ikke er ens eget, kan ansvaret heller aldrig blive det. Heller ikke valget af politisk system er den enkelte borger ansvarlig for, og de fleste mennesker er økonomisk eller politisk stavnsbundne.
Det kan du som priviligeret godt lide, Simon, og derved adskiller du dig ikke fra størstedelen af verdens priviligerede, som smiler til de mindre priviligerede og siger. "Det var da bare ærgerligt for dig, at du ikke har det bedre, men det kan jeg desværre ikke gøre noget ved, for sådan er livet bare."
Den indstilling vil både Dawkins og jeg gerne medvirke til at ændre, og vi forsøger på hver vores måde at få folk til at tænke fornuftigt, og til at forstå hvordan samfund af enhver art fungerer.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
|
|
|