0
registrerede
18
gæster og
130
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Nød, jammer og islamisk fortvivlelse..
|
Hej Mofoe.
Jeg forstår jo godt din kritik af islam. Jeg er bestemt ikke muslim, men jeg er opmærksom på, at islam har flere ansigter, såsom dette:
Forum For Kritiske Muslimer (stiftet i august 2001) er en sufiorienteret reformbevægelse som har til formål at arbejde for en demokratisk og pluralistisk tilgang til islam samt en anerkendelse af alternative koranfortolkninger og religiøs mangfoldighed. Om sufisme:
Med udgangspunkt i Koranens bud om at søge Gud gennem bøn, meditation og almisse udviklede askesen sig snart til en egentlig mystik, til dels under indflydelse af kristne eneboeres fromhed. og
I løbet af 1990’erne er sufismen gledet ind som en del af den euro-amerikanske religiøse subkultur. Dog ikke i sin sædvanlige former, men i varianter uden binding til bestemte mestre eller etniske grupper. I Skandinavien har flere kunstnere ladet sig inspirere af sufistiske traditioner. Sufisme i Danmark kan også ses her:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. Alt dette blot for at pege på at islam har flere ansigter - samt at nogle af dem måske godt kunne fungere vellykket her i Danmark
M.v.h. Arne
|
|
|
|