1
registreret
(1 usynlig),
8
gæster og
186
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Trosfrihed
|
Hej Somo.
Jeg har læst dit lange svar til Simon om forskellene mellem islam og kristendom (desværre på engelsk).
Dét, jeg især hæfter mig ved, er de tre væsentligste forskelle, du nævner mellem de to religioner:
1. Islam har ikke en hellig treenighed (Fader, Søn og Helligånd), men én gud. 2. Jesus døde ikke på korset, men Gud fik det til at se sådan ud. 3. I kristendommen tror man på arvesynden. Det tror man ikke på i islam.
Set med mine "agnostikerøjne" er det da store forskelle, men på den anden side: Er de virkelig uudholdelige? Er det virkelig nødvendigt at føre religionskrige p.g.a. disse forskelle?
Set med mine øjne burde det da være til at holde ud, at nogle tror det ene - og andre det andet.
Og i stedet for at kriges ville det da være langt bedre, om parterne hver især arbejdede på at fuldkommengøre deres egen religion. Det er f.eks. svært for mig at se sunni, shia og sufi som én religion.
Tilsvarende gælder jo også angående kristendommens ortodokse, katolske og lutherske kirker.
Islams opfattelse af korsfæstelsen af Jesus kendte jeg ikke - men jeg finder den interessant.
Det samme gælder islams afvisning af arvesynden.
M.v.h. Arne
|
|
|
|