1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#9732 - 29/07/2010 10:49
Re: Et andet syn
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Jo, de ord, som kristendommen tillægger den Jesus, som Bibelen omtaler, dem er der jo værdi i, uanset om man er kristen med en gudstro eller ej - vil jeg tillade mig at mene - og din fremhævelse af det at elske uselvisk og medfølende er jeg dig taknemmelig for.
I Kristus Ikónen her i billedgalleriet er det egentlig det samme, der udtrykkes - med højre hånds alfa (agapó: jeg elsker) - gentaget ved en lok i panden - og i øjnene).
I øvrigt ser det for mig ud, som om der er to måder at se verden på, der tørner sammen her i denne ret så livskraftige debat-tråd: Rationalismen, der vel nogenlunde kan karakteriseres ved sin tro på, at verden kan forstås fuldt ud v.hj.a. fornuften - og så empirismen, der vel kan siges at være erkendelse, som bygger på sansning og erfaring.
Gensidig respekt synes at have trange kår her
M.v.h. Arne.
|
|
Svar
|
|
|
#9743 - 30/07/2010 19:44
Re: Et andet syn
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne, Det glæder mig, at jeg har kunnet være til inspiration. Der er i den grad nogle forskellige perspektiver, der tørner sammen i denne tråd. Derudover er der også meget vaghed omkring den videnskabelige diskurs, som nogle af personerne forsøger at slå til lyd for... Det er jo ikke nok at bruge ordet "videnskab" - de må forklare deres videnskabsteoretiske position, forklare deres nøglebegreber og, ja, underbygge deres påstande. Men det er de øjensynligt slet ikke klar over. At bruge ordet "fornuft" gør ligesom ikke arbejdet for dem. (Hanskrist er oven i købet kommet nogle af dem i møde delvist).
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|