annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20851604
Åndelig Føde 2683658
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2648095
Et andet syn 2174519
Så er der linet op... 1931989
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 507 gæster og 198 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8426 - 10/12/2009 09:39 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Du brokker dig over, at jeg skriver, at du tillægger mig påstande, uden at jeg specificerer dem - og det kan du jo have ret i - men det orker jeg ikke at gøre noget ved lige nu


Jeg ved ikke, hvordan du får min indledning til at blive til brok? Der er overhovedet intet brok, men en ganske ærlig tilkendegivelse af, at du bare fremover må sige til..

I det hele taget synes jeg, du vender tingene lidt om, måske har du læst indlægget for hurtigt (som også var blevet noget langt), men jeg må vende tilbage og prøve at redde trådene ud smiler

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8427 - 10/12/2009 09:57 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7551
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Jeg tilbagekalder da gerne udtrykket "brokker", og erstatter det med "bemærker".

Det var ikke ment aggressivt fra min side - og jeg gav dig jo i øvrigt også ret smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#8428 - 10/12/2009 10:28 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Ja, så besluttede jeg mig alligevel for lige at svare dig med det samme, inden jeg logger af for denne gang.

Citat:
men du tager da rent faktisk fejl, når du tilsyneladende hævder, at det er en form for kristendom, der ikke er i udvikling, og at den stadig er den samme som for 2000 år siden.


Det har jeg ikke skrevet noget om! Pointen var derimod, at jeg mener, at det er forkert at ville definere Gud en gang for alle, om man så kalder sig ortodoks, katolik eller protestant. Teologi er troens eftertanke, det er at beskæftige sig mere med detaljen end én bestemt enhed; teologien kan aldrig blive en fasttømret størrelse, den må være bevægelig, dynamisk og foranderlig og have mødet mellem Gud og mennesket for øje, hvorfor teologi ikke kun handler om gudsbegreber men om livet selv, menneskets virkelighed.

Citat:
Så når du hævder, at "Gud ikke kan defineres en gang for alle for et par tusind år siden", så er jeg ret sikker på, at du her ikke er uenig med ortodoks kristen teologi (men det lærer I vist ikke ret meget om på universitetet?).


Ja, det tror jeg da gerne. Gode teologer vil da slet ikke operere med en ubevægelig teologi, hvor Gud er én defineret størrelse og færdig punktun. Og det lærer vi netop på Universitetet; at tingene slet ikke er så entydige. Hvad specifikt angår ortodoks kristen teologi er det i øjeblikket et valgfag, der også dækker over ikoner, men det er ikke et fag, jeg har valgt, og min viden på området er derfor også begrænset. Har ivørigt en færdig uddannet studiekammerat, der er blevet bedt om hjælp til at oversætte nogle ortodokse tekster fra rumænsk til dansk, idet hun har specialiseret sig i noget omkring ortodoks teologi.. Hvad det nærmere går ud på, husker jeg ikke.

Citat:
Og når du bruger udtrykket "at definere Gud", så stejler det i mig, og jeg føler at du "tramper rundt som en elefant i et glasmenageri"


Ja, det ved jeg, og jeg brugte ordet 'definere' for at betone vanskeligheden i definitioner samtidig med, at vi alligevel må bruge sproget og begreberne, når vi vil dykke ned i detaljerne som f.eks. fremhævelsen af Guds menneskeblivelse, det vertikales korrelation med det horisontale etc.

Citat:
Det eneste, jeg ikke rigtig kan følge dig i, er, at du skriver, "på afstand".
Hvorfor dog afstand?


Fordi jeg kan komme til at opfatte din afvisning af, at Gud skal ned på det menneskelige niveau, at Gud faktisk er Gud-med-os i dybet, her hvor vi lever vores liv, hvilket Kristus på korset er et ganske overordentlig billede på, som det at du vil fastholde en afstand mellem Gud og mennesket, som slet ike hører kristendommen til.

Citat:
Du synes kun at se det guddommelige nærvær gennem Jesus Kristus og vel Helligånden, men det er jo netop her, Jesus i Thomasevangeliet peger på, at vi bare ikke har øjnene åbne for Guds Rige.
Jesus peger jo ikke på sig selv, men på "Faderens Rige", som jo er lige her!



Jesus siger i Joh ev., at han er vejen, sandheden og livet. De første kristne kom til tro på Jesus Kristus ved Kristus. Guds måde at åbenbare sig selv på sker i Kristus. Han åbenbarer "Faderens rige". De, der har øjne skal se, og de, der har ører, skal høre. Som Gud er midt i blandt os, således er Guds rige også midt i blandt os. Derfor skrev jeg i mit sidste indlæg: Jesus fortæller jo netop, at Guds rige ikke nødvendigvis er noget vi skal tilnærme os i afstand eller forvente som et synligt og nyt kongerige, men at det allerede er spredt over jorden akkurat, hvor vi befinder os, selvom vi ikke kan se det. Men dette forhold er meget bedre skildret i de paulinske breve, hvor vi får Paulus' bud på det at leve sit liv "i Kristus", i Guds nærvær.

Citat:
Du nævner hjertebønnen, men du synes ikke at være bekendt med de tre faser i den ortodokse form for bøn, hvor både metanoia og skaberens nærvær gennem skaberværket er væsentlige elementer.


Nu var hjertebønnen jo blot en sidebemærkning og egentlig ikke pointen. Jeg har kun prøvet den ortodokse form for bøn nogle få gange og kan faktisk ikke huske, om vi brugte alle ledene, men jeg formoder, at vi sagde ordene på indåndingen (Jesus Kristus, Guds Søn) og ordene på udåndingen (Herre, forbarm dig over mig (synder)).

Citat:
Som du ved, er jeg utilpas ved at bruge ordet Gud - netop fordi det gør det guddommelige til et væsen, noget der ligner kendte levende væsener.



Jeg oplever det ikke som en indespærring. Faktisk vil jeg da mene, at Gud meget hellere vil i relation med os, end, at vi vil undgå at tale om ham og med ham, fordi vi får ord og begreber galt i halsen (eller hvad vi nu gør:).

Citat:
Men hvis det forlanges, at det skal forstås bogstaveligt, så er det efter min mening en overvurdering af den menneskelige kreativitet på det spirituelle område, hvor vi søger at nærme os sandheden bag altings væren


Problemet med Spong kan netop være, hvis han giver indtryk af, at alternativet til hans teologi er den bogstavelige tilgang. Men der kan i disse formuleringer om Kristus som korsfæstet og opstanden ligge en ret væsentlig kreativitet og kristen spiritualitet, hvilket så at sige med Tillich kunne være et modsvar til Spong. Jeg vil ikke uddybe dette nærmere, fordi jeg arbejder med Spong og gerne vil holde det lidt adskilt fra debatten (selvom jeg selv har bragt manden på banen) og give tid til mine tanker herom.

Mvh
Anne

P.S
Jeg har med vilje valgt at komme med korte formuleringer denne gang, da jeg har brugt mange ord og linier på det mere teologiske forhold i tidl. indlæg og endvidere ikke har så meget tid til debatten.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8429 - 10/12/2009 10:30 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Okay, det er i orden, Arne. Tror min lunte er lidt kortere i dag eller her til morgen (som nu er blevet til formiddag) , men derfor er ping pong da sjovt cool

Hav en god dag.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8432 - 10/12/2009 12:10 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7551
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH

Jo, vi har vel også snart klarlagt vore synspunkter og idéer overfor hinanden tilstrækkeligt.

Dog er der en enkelt ting, jeg synes, jeg bliver nødt til at svare på: Den ortodoks kristne bøn.

Jeg synes, den har været inspirerende for mig, selvom jeg egentlig ikke følger den.

Den eneste gang, jeg virkelig for alvor har bedt, var der ikke noget med faser eller stadier - og heller ingen ord.
Situationen var helt kort, at jeg befandt mig i en ortodoks kristen kirke i et stort kloster ved en naturhavn på en græsk ø (Oprindelig var der her et tempel for Poseidon - udtales Posidón) foran en kæmpestor Ikón af Ærkeenglen Mikael, klædt i en rustning af sølv, med sværdet i højre hånd, den ene fod på et døende menneske og med den døendes sjæl i venstre hånd - herskeren over liv og død - og meget andet.
Min voksne datter havde fået konstateret ikke godartede celler i nogle knuder i skjoldbruskkirtlen - og så er dødelig kræft jo en nærliggende tanke.
Jeg havde sat mig i en af oldingestolene, mens et yngre græsk ægtepar "kunne det hele", synge, recitere, brænde lys og røgelse på knæ foran den mægtige ærkeengel - og jeg kunne jo - ingenting.
Jeg blev overrasket over at det regnede, men det var mine tårer.
I min hjælpeløse fortvivlelse var der tre ord, der trængte sig på: Din vilje ske.
Det var umuligt at acceptere - og hvordan det gik til, at jeg alligevel gjorde det og ikke forbandede ærkeenglen og hans Gud, det fatter jeg stadig ikke.
Min datter blev opereret og har været rask siden - og jeg har ingen påstand om et mirakel, men om at det nok kan kaldes en bøn - med masser af tårer og uden ord - andre end de tre inden i mit hoved.

Kallistos Ware fortæller om den ortodoks kristne bøn, at den har tre stadier, det første angeren, metanoia, der skal føre til hjertets renhed, det andet, skærpelse af erkendelsen af "skabelsens uomgængelige væren-til" og opdagelsen af, at skaberen er til stede i alt.
Det tredje stadium er den direkte oplevelsen af Guds nærvær - ikke alene i alting - men også over og hinsides alting (i øvrigt meget lig, hvad den muslimske sufi-mystiker, Ibn al-Aarabi, også siger).

Så der er meget mere end hjertebønnen (Kyrie eleison - udtales Kírie eléjson) og åndedrættet i den ortodoks kristne form for bøn smiler

Nu skal jeg ikke propagandere for ortodoks kristendom, men det kan godt ligne, at den ligger udenfor vor vestlige verdens horisont, og at vi derfor stort set har mistet kendskab til dens kvaliteter her i vores ende af "den globale landsby".

Så glæder det mig, at ortodoks kristendom dog findes som et tilvalgsfag på dit fakultet - så det ikke går helt tabt for os.
(På Luthers tid, hvor "tyrken", den osmanniske hær, nåede helt frem til Wiens porte, troede de fleste, at den ortodokse kristendom var død).

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/12/2009 12:10)
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
30/11/2024 06:08
ALKOHOL
af Anonym
28/11/2024 20:50
Forum virker igen
af Arne Thomsen
27/11/2024 10:19
Bøn som meditation
af Hanskrist
19/11/2024 11:57
Nemesis
af Hanskrist
16/11/2024 20:10
Nyheder fra DR
Det danske udenrigsministerium: Hold dig..
03/12/2024 18:07
77-årig fodbolddommer blev overfaldet e..
03/12/2024 17:27
Hjemløse skal kunne overnatte i Københ..
03/12/2024 17:19
De Konservative i Vejen vil slanke byrå..
03/12/2024 17:18
Holstebro får fuld læreruddannelse
03/12/2024 17:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Frankrigs regering i overhængende fare ..
03/12/2024 16:33
Ukraine beder om 19 luftforsvarssystemer..
03/12/2024 16:16
S-politiker ser ingen rygende pistol i s..
03/12/2024 16:07
Sløret løftes lige så stille: Notre D..
03/12/2024 16:00
Katrine Winkel Holm: Det er noget helt a..
03/12/2024 16:00