Selvom du selvfølgelig, som sædvanlig skal fremhæve dig selv, som det store universalgeni, der ved alt om alting, så har du for en gangs skyld fået fat i sagens kerne.
Vi siger i virkeligheden det samme på hver vores måde. Jeg siger, at alt det der bliver kaldt meditation, ikke er det, mens du siger om det samme, at det er meditation og at al meditation derfor er falsk. Jeg kan ikke se forskellen. Dine synspunkter vedrørende ’’menneskefiskerne’’ deler jeg til fulde. Hvor er problemet så, udover, at du gerne vil fremstå som alvidende?
Jo problemet findes der, hvor vi går videre og hvor jeg bevarer min sunde fornuft, mens du bliver overtroisk.
Jeg vil gerne redefinere ordet meditation, så man ikke begår alle fejltagelserne, ved at henvise til, at meditation er at forstå sig selv, sit livs sammenhænge og den verden vi lever i. Altså et absolut kvalitativt og forstandigt indhold. Jeg siger ikke hvad dette indhold er, det må den enkelte jo selv finde frem til.
Op imod dette stiller du en af de sædvanlige fejltagelser, idet du antager en eller anden speciel form for meditation som skulle give dig forståelse og indsigt, ved at du vibrerer med hjernecellerne.
Hvor i alverden skulle denne forståelse og indsigt komme fra, hvis den ikke opstår som et resultat af at man undersøger tingene grundigt for at forstå dem.
At man ved at hensætte sit sind i en bestemt tilstand, en meget lidet attraktiv beskæftigelse, synes jeg, kan opnå en eller anden form for dyb indsigt, forekommer mig, at være det rene skære overtro.
Men det er selvfølgelig en opfattelse der deles af mange.