1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Min meditation
|
Kære Ole Bjørn.
Du var den første, der besvarede oplægget til denne tråd. Du gav blandt andet udtryk for, at der var tale om et spændende, men også farligt emne.
I mit svar til dig 05/11/2009 09:07 skrev jeg med velberåd hu følgende:
»Og jo, jeg er enig med dig i, at dette spændende emne også kan være farligt. Det kan det som debatemne betragtet være, fordi der bliver inviteret til drøftelse af noget, der for de fleste vil være hjerteblod. Samtidigt er der tale om en empiri, som ikke kan foreligge for andre, hvorfor man skal vare sig for at gøre sig klog på noget, som man ikke selv har oplevet. Og ringeagtende kommentarer må ligge helt uden for det, som man kan tillade sig.« (Citat slut).
Der er her tale om tre forhold, som jeg beder dig lægge mærke til:
For det første er der tale om noget, som de, der mediterer, har et så personligt forhold til, at man går ind og klimprer med ru fingre på deres sinds inderste og fineste strenge, hvis man ikke holder repektfuldt for øje, at det er deres hjerteblod, der er i spil.
For det andet er der tale om noget oplevelsesmæssigt, som er en så privat empiri for de pågældende, at ingen – og jeg understreger: ingen – kan foretage en bedømmelse udefra. Derfor kan temaet ikke behandles udtømmende ved at henholde sig til naturvidenskabeligt funderede bedømmelser. Dette er at skøjte hen over overfladen uden forståelse for den eksistentielle dybde i det, som er sagens kerne.
For det tredje må dette yderst personlige emne omgås med varsomhed, så man undlader sårende og ringeagtende kommentarer.
Du er naturligvis selv herre over, hvordan du vil bruge din ytringsfrihed, men jeg synes, at du i denne tråd har skrevet ting, som du burde have undladt. Du er allerede i klammeri med Michael og med Arne Thomsen, og du placerer ud fra din velkendte måde at tage tingene på fejlen hos din modpart i diskussionen.
Det indlæg, som jeg linker til, fik for mit vedkommende bægeret til at flyde over. Efter at du er fremkommet med den plathed, at du spørger Michael, om han er fuld, bebrejder du ham, at han har husket at tage plathederne med. Mere dobbeltmoralsk kan man vanskeligt optræde som debattør.
Med venlig hilsen
Kristian Pedersen
|
|
|
|