Hej IF:o)
Hamurabis love, der er verdens ældste kendte nedskrevne lovsamling, bygger primært på reciprocitet - udtrykt i talionsprincippet, ligesom moselovene, men ikke på Den Gyldne Regel - som kom ind i judaismen på Jesu tid og som naturligvis også findes i NT.
Jeg er ikke enig med dig i, at Torahen (der er ikke noget der hedder "moselovene", det er en fjollet kristen omskrivning, der kun er opfundet for at fremme en overbevisning) bygger på talionsprincippet.. Den gyldne regel er faktisk at finde i Torahen.. Se eventuelt diverse udtalelser om at man skal behandle den fremmede som en del af folket, da man selv har været fremmed i Egypten..
Ydermere er der også hele forskellen i menneskesynet i Torah i forhold til Hammurabis lov, hvor der i førstnævntes tilfælde lægges vægt på mennesket (du skal f.eks. lade låntageren der hæfter med sin kappe, havde sin kappe om natten, så han ikke skal fryse), kontra at man sidder fast i gælden under Hammurabi.. Edward L. Greenstein skriver f.eks. om kontrasten:
"By comparing a parallel law in the Code of Hammurapi, we may better appreciate the humanistic thrust of Deuteronomy's law. The Babylonian law places a monetary fine on the improper distraint of a pledge. This is well and good. But the overriding concern there is economic justice - ergo, the imposition of a fine. Deuteronomy takes a moral immediate situation. Typically Biblical law cares about people, whereas Mesopotamian law worries over money."
Yose ben Yochanan, som var overhoved for Sanhedring i det andet århundrede før almindelig tidsregning, formulerede blandt andet:
"Lad dit hus være vidt åbent, behandl de fattige som en del af din hushold...."
Og før ham formulerede Shimon haTzadiq (som levede mellem 310-270 før almindelig tidsregning) følgende:
"Verden står på tre handlinger: På Torah, på tjeneste for G-D og på kærlighedshandlinger"
I Tobits bog, som den bredeste konsensus tilskriver en nedskrivning omkring det andet århundrede før almindelig tidsregning (men som nogle tilskriver at være nedskrevet allerede i det 8. århundrede før almindelig tid - jeg er dog kritisk over for dette), kan man læse følgende:
"Gør ikke mod andre, hvad du selv hader. Lad aldrig det onde slå følge med dig på din vej!" (Tobits bog 4,15)..
Så jeg vil mene at der er en klar etisk tænkning baseret på næstekærlighed hele vejen tilbage til Torahen..
Mvh