annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 8 gæster og 186 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45056 - 30/03/2025 13:15 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

,,Hvis jeg forstår jer begge ret, så opnår den kristne "visdom givet af Gud" via Helligånden, og hvad dét er, kan man kun forstå, hvis man - i Paulinsk forstand - er "åndelig" - hvordan man så bliver dét.,,

SVAR: Bibelsk bliver man åndelig ved man drages eller kaldes af gud.

Er man åben og tror på Jesu opstandelse kan/bør man blive døbt og derved muliggøre Guds ånds virke i ens liv.

Derved bliver man åndelig, da man får en anden målestok og retning for sit liv, da visdommen kommer fra Gud.

.
Top Svar Citer
#45057 - 30/03/2025 18:01 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for dine sobre afklaringer.
Indlæggene fra Hanskrist får mig til nu mere at fokusere på min tro, der er baseret på kristendommens kærlighedsbudskaber - især dette at elske verden.
At blive inspireret hertil kom ikke til mig ved at læse Bibelen, men gennem erkendelsen af "Sandhedens Mirakel": Verdens Væren, der jo både er så ufattelig stort - og samtidig så daglidags enkelt og ligetil.

At elske dette mirakel - det største af alt - som man endda selv i nogle få år er en lille bitte del af - det er for mig livets mening.
Den er så enkel og ligetil, at vist enhver kan forstå den - og den har enorme konsekvenser.

Det var denne kærlighed, jeg oplevede, at jeg fik fra Jesus Kristus - på et tidspunkt, hvor jeg havde sagt farvel til alle religioner.
Miraklets og kærlighedens oprindelse ved jeg intet om - kan kun mærke deres væren - og tror ikke, jeg skal spilde tid og kræfter på alligevel umulige spekulationer.

Nej, det er kærligheden, der skal have opmærksomhed, tid og kræfter, jeg tror på.
Elske alle mennesker - også de lidende - også "de onde", der gennem uheldige arveanlæg og dårligt miljø "kører skævt".
Elske kloden, som vi mennesker er alt for godt i gang med at forgifte.
Finde en bedre livsform - i harmoni med verden omkring os - i glæde, taknemmelighed og lykke engel

Mvh. Arne heart

Redigeret af Arne Thomsen (30/03/2025 23:54)
Top Svar Citer
#45061 - 10/04/2025 13:03 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Citat:
Arne:

",,Hvis jeg forstår jer begge ret, så opnår den kristne "visdom givet af Gud" via Helligånden, og hvad dét er, kan man kun forstå, hvis man - i Paulinsk forstand - er "åndelig" - hvordan man så bliver dét.,,"

SVAR (Tikka): Bibelsk bliver man åndelig ved man drages eller kaldes af gud.

Er man åben og tror på Jesu opstandelse kan/bør man blive døbt og derved muliggøre Guds ånds virke i ens liv.

Derved bliver man åndelig, da man får en anden målestok og retning for sit liv, da visdommen kommer fra Gud.

"Er man åben og tror på Jesu opstandelse kan/bør man blive døbt og derved muliggøre Guds ånds virke i ens liv".

"Er man åben og tror på Jesu opstandelse"

Nej ingen mennesker stirrer ind på Jesus opstandelse og skal tro dette.

Dette er en umulighed for det menneskelige sind.

Det er ej heller hvad Paulus taler om når Jesus Opstandelse er på tale.

Jesus Opstandelse hos Paulus er altid uløseligt kædet sammen med at Gud er kommet til os i og med og ved Jesus - her bliver vores ugudelighed (fjendskab og modstand mod Gud) og vores synder tilgivet - hvorved vores forening og forligelse med Gud kommer i stand.

Der findes ingen Jesus Opstandelse vi skal tro på isoleret fra hvad jeg skriver ovenfor.

Jesus Opstandelse står ikke alene da det er en Guds indgriben i verden - eller Guds kommen til os og ind i vores liv gennem mennesket Jesus.

Jesus Opstandelse kan ikke isoleres fra at Gud er kommet til os som Guds Kærlighed Kristus gennem mennesket Jesus og at vi har fået Nyt Liv i og med og ved Jesus Kristus der stadig lever og virker i kraft af Gud og vi gør ligeså da vi er i Kristus, eller har taget imod Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.

Alt hos Paulus drejer sig om at vi ikke er udenforstående der skal tomhjernet stå og tro noget - og det fordi hos Paulus er Gud og vores virkelighed med Gud brudt igennem til os i kraft af Gud igennem mennesket Jesus - da Gud var med Jesus ind i verden til os på en Ny helt enestående måde. Eller Gud er kommet til os igennem Jesus som Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.

Det er Begivenheden Kristus - OpstandelsesBegivenheden og OpstandelsesVirkeligheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der fx danner de kristne menigheder og samfund og Kirkerne i verden.

Gud i Kristus, er den helt korte definition.

Læser man Paulus forstår man dette intuitivt også min redegørelse ovenfor - da det er den virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden til os vi som kristne tager imod og forstår gennem Helligånden - Guds Ånd - som vi har.

Gud er ikke længere fjern og uforståeligt - men er kommet os nær i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der danner de kristne menigheder samfund og Kirkerne i verden som vi kristne tilhører.

Vores Gudstjenester er at Gud og vores virkelighed med Gud gennem Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os er kommet os nær - gør sig gældende for os.

Gud er gennem Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden blevet os NÆRVÆRENDE. Gud er ikke fjern og uforståeligt eller en fremmed for os - hvilket alle lignelser der tilskrives Jesus jo også slår fast.

Alt hos Paulus drejer sig om vores "i Kristus Væren". At også vi er døde begravet og døbt til og i Kristus og opstået med Jesus til samme virkelighed med Gud Jesus nyder.

Gud er ikke længere fjern og uforståeligt eller ikke eksisterende som Arne og Tikka hævder. Netop dette er kristendommens særkende der gør at den skiller sig ud fra alle andre religiøse retninger.

Gud er en NÆRVÆRENDE konkret virkelighed i vores liv gennem Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os.

I Kristus udvirker Gud forunderlige gerninger og energier og kræfter i vores liv gennem sin Ånd - Guds Ånd eller Gud Helligånden.

Og Gud er kommet os nær i et BØNs'Hørende samtalende JEG'DU (FADER'SØN) kommunikation. Vi lever i samme kommunikerende virkelighed med Gud som Jesus gjorde - som Nye Testamente beskriver.

Dette er et af de mange særkender ved den kristne SPIRITUALITET - ja mange forbinder kristendommen med vores JEG'DU (FADER'SØN) kommunikerende virkelighed med Gud gennem Helligånden.

Selv er dette for mig lige så naturligt som det er for mig at drage ånde - trække vejret. Jeg lever i BØN 24/7.

I HJERTET jeg beder hvert sekund for at høre Gud til i Kristus.

Jeg kan gøre dette bevidst og tænksomt men det foregår også ofte som en ubevidst virkende autonomi.

Vores sjæl "sukker" og stønner efter Gud hvorfor vi ofte i Trance Henføres til Gud - saligt liv med Gud - og i Ekstase (i glæde) Henrykkes af Gud og Guds Ånd.
#45062 - 11/04/2025 11:37 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Arne: ",,Hvis jeg forstår jer begge ret, så opnår den kristne "visdom givet af Gud" via Helligånden, og hvad dét er, kan man kun forstå, hvis man - i Paulinsk forstand - er "åndelig" - hvordan man så bliver dét.,,"

Citat:
Bibelsk bliver man åndelig ved man drages eller kaldes af gud.

"Er man åben og tror på Jesu opstandelse kan/bør man blive døbt og derved muliggøre Guds ånds virke i ens liv".

"Er man åben og tror på Jesu opstandelse"

HK:
Citat:
Nej ingen mennesker stirrer ind på Jesus opstandelse og skal tro dette.

SVAR: Kristendommen er en åbenbarings religion, og var det også før den blev kaldt kristendom.

Tanken er.

Ingen kommer til Gud uden troen på Kristus opstandelse, da han forstås som bindeled mellem Gud og mennesket grundet sin død!

Så – når der siges Gud drager og kalder, er det self også en åbenbaring det enkelte menneske mener at opleve, men - det er jo op til det enkelte menneske, der mener sig draget eller kaldet om det vil adlyde … derfor brugte jeg ordet ,,åben,,

*

HK:
Citat:
Gud er en NÆRVÆRENDE konkret virkelighed i vores liv gennem Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os.

SVAR: Korrekt.
Helligåndens tilstedeværelse i mennesket betinges bibelsk af troen på Kristus opstandelse.
Sådan er tanken - hvor Kristus er undtaget, selv om der skrives han havde guds ånd.

Helligånden kommer ikke før troen og håbet i mennesket, men Helligånden som repræsenterer Guds kærlighed kommer sidst, men er størst, fordi gud elskede os først, og derved er cirklen sluttet.

Gud elskede os først ved at kalde og drage os – og dette er en åbenbaring man kan være åben for.

.
Top Svar Citer
#45063 - 12/04/2025 11:46 Re: Den religiøse spirituelle dimension [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Ja det med på den ene side menneskets fornufts dimension og på den anden side menneskets religiøse Åbenbarings dimension har jeg råbt op om i alle de år jeg har været her - men ingen reagerede og ja tilsyneladende forstod ingen at kunne skelne.

Det er her 1 Kor 2 er et epistemologisk eller erkendelsesteoretisk nøgle kapitel.

Det virker til at du dog har taget dette til efterretning, fordi flere gange på det seneste holder du fast i det som udgangspunkt for at forstå den kristne SPIRITUALITET. Tak for det. Du er også den eneste.

Det er jo ikke Paulus's menneskelige fornuft der bevidner ham at Jesus Kristus er opstanden - at hvad han bragte i spil i verden er oprejst og herliggjort og sanktioneret af Gud (Paul's Chok Damaskus Oplevelse) - er til i kraft af Gud og Gud dermed kom til os i Jesus - derfor Jesus er Kristus. Hertil kræves at Gud Åbenbarer dette for os.

Den vores virkelighed med Gud Jesus bringer i spil i verden er sanktioneret, oprejst og herliggjort af Gud for menneskeheden, og vi med - vi opstandne eller oprejste og Herliggjorte i og med Kristus - Begivenheden Kristus Guds Kærlighed i vores liv udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden. At vi her tager imod Gud i Jesus Kristus.

Meget kan man sige om den virkelighed med Gud Jesus bringer i spil i verden og HansKrist har gjort dette som ingen andre.

Iøvrigt også kun HansKrist der bruger det geniale udtryk virkelighed med Gud.

Hvad er karakteristisk for denne virkelighed med Gud Jesus bringer i spil i verden?

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus (ved mennesket Jesus) udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.

Guds Kærlighed Kristus er vores forening med Gud som dette begyndte ret for alvor med mennesket Jesus - kom ind i verden ved mennesket Jesus ret for alvor og Jesus Kristus har om noget karakteriseret det som vores JEG'DU FADER'SØN BØNS'hørende samtale og kommunikation med Gud gennem Ånden - Helligånden.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de første kristne fællesskaber samfund menigheder og ja med tiden Kirkerne.

Her er Gud Fader i Jesus Kristus (Sønnen) blevet os NÆRVÆRENDE konkret virkelighed gennem Helligånden. Gudstjenesten er at Gud er NÆRVÆRENDE konkret virkelighed - derfor Ekstasen (glæden) og JUBELEN gennem sang og musik. Iøvrigt den stærkeste SPIRITUALITET i verden nogensinde set de kristne Gudstjenester - der overgår enhver mindfulness yoga session med mange længder. Der er en robust vitalitet i denne den kristne SPIRITUALITET som overgår alt som verden nogensinde har set (efter min mening).

-0-0-0-0-

Der er ingen Jesus Kristus opstandelse tale om uafhængig af at vi ikke også er døbt død og begravet og er opstandne med vor Herre Jesus Kristus i kraft af Gud - de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Allerede i inkarnationen (Guds Kærlighed Kristus fødsel i menneskehjerterne på jorden ved mennesket Jesus (Rom 5 og 2 Kor 3) er opstandelsen givet.

Men kristendommen stopper ikke ved Guds fødsel i os - dette slår øjeblikkeligt om i menneskets fødsel i Gud - de Nye Skabninger vi er i Kristus (i Gud). Og nu må I have lært det, dette om den Kristologiske Antropologi - de Nye Skabninger vi er i Kristus gennem menneskets fødsel i Gud som jeg har demonstreret for jer gennem Nicolai Berdyaev utallige gange og også for nyligt.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Hver dag burde vi fejre at Gud i Kristus Jesus er blevet os NÆRVÆRENDE konkret virkelighed gennem Helligånden.

Dette beskytter os imod ateistiske filosofiske spekulationer som Arne - der ingenting giver os - og slet ikke Gud i Jesus Kristus. At det er her Gud kommer til os som NÆRVÆRENDE virkende konkret virkelighed gennem Helligånden. Til hvert eneste gudstjeneste fejre og priser vi forholdet gennem Helligåndens EKSTASE GLÆDE og JUBEL gennem sang og musik.

Gud føder vi mennesker påny - gør os gennem sin Ånd - Gud Helligåndens Vidunderlige Forunderlige gerninger til helt nye skabninger mennesker.
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >

Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
12/04/2025 21:36
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
I dag afholdes præsidentvalg i Ecuador
13/04/2025 08:38
Udvekslingsstuderende i USA's sydstater ..
13/04/2025 08:09
Brandvæsen 'stærkt på vej' til brand ..
13/04/2025 07:10
En person fremstilles i grundlovsforhør..
13/04/2025 06:59
Endnu et jordskælv rammer Papua Ny Guin..
13/04/2025 06:38
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Sognepræst: Kirkeministeren bør blive ..
13/04/2025 06:00
Aktivistiske studerende i USA's sydstate..
13/04/2025 05:08
Kommune beder borgere bekæmpe invasiv o..
13/04/2025 05:01
Glem ønskelisten. Her er gaverne, du sk..
13/04/2025 05:00
Jordskælv lægger dæmper på nytårsfe..
13/04/2025 03:57