annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 6 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44926 - 11/01/2025 16:43 Afviger-Forræder-Kætter?
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Er man dét, hvis man ser kritisk på, hvad Folkekirken kalder ”kristendommens ældste og mest brugte bøn fra Bibelen, hvor Jesus lærer sine disciple at bede den”?
Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,

komme dit rige,

ske din vilje
som i himlen således også på jorden;

giv os i dag vort daglige brød,

og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,

og led os ikke i fristelse,

men fri os fra det onde.

Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.

(Ved godt, at der siden 1992 er en ny udgave, men for mig ændrer det intet)

Jeg har ikke i sinde at kritisere denne bøn, men for mig er den ikke tilstrækkelig ærbødig.
Jeg har så tumlet med at finde de ord, jeg føler, der er de rette for mig.
Citat:
Hellige, guddommelige væren - i Alt.
Tak - også for min lille væren.
Må den lykkes.
Amen.
Om det er min endelige formulering, ved jeg ikke. Ha allerede ændret ret mange gange blinker
Kommentarer?
Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44927 - 11/01/2025 19:36 Re: Afviger-Forræder-Kætter? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Ohøjsa, du velsignede bitte lægprædikant!

Nej, selvfølgelig havde du i bønnebogen hellere set ex. på mystificering af din eksistensevne, som "underet" større end himmelnissen du tilbeder, altså, når ikke du i spejlet iscenesætter 'den misforståede agnostiker'.

Stakkars du! Ikke alene tilpasser naturen sig ikke dine romantiske tilbøjeligheder, ej heller kirken tilbeder dig! Ak ja, hvad ska' man dog stille op med en mand som dig?

Du ku' selvfølgelig slæbe kamelen ind i kirken, nu den ikke vil gennem nåleøjet, og elegisk, hviske den små hymner i øret om sin egen gådefulde ophøjede natur - ja, jeg mener jo blot, at du da altid har været ret kamelsk anlagt -, men ak, også den, stritter velsagtens i alle fire verdenshjørner?

Jaja, du gådefyldte lægprædikant. Rart er det nu at se dig i vigør, som den i naturen stadig omvandrende kærlighedsprofet, trods besværet men i trivsel. Så rigtig god weekend, sagt i håb om at du snart optræder i bønnebogen, som ex. til eftervisning.

Simon
Top Svar Citer
#44928 - 12/01/2025 16:51 Re: Afviger-Forræder-Kætter? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Simon. Fornøjeligt at se dig igen smiler
Gætter at det er mit "kætteri", der gav dig lyst at skrive.
Også fornøjeligt at læse, hvordan du forsøger at karakterisere mig smiler
Følelser, fornemmelser og intuitioner anerkender jeg jo på linje med fornuften, og min opfattelse er, at det gør du ikke.
Sandt?
Jeg erkender, at alene følelser, fornemmelser og intuitioner let bringer én på afveje, og jeg synes, jeg ser mange eksempler herpå.
Et eksempel er - for mig - dét at gøre det guddommelige til noget nær et menneskeligt familieforetagende med en Fader og en Søn, men som dog løfter sig derfra pga. en Helligånd.
Jeg ser Fadeen og Sønnen som en menneskelig længsel efter tryghed, noget kendt, og Helligånden som det ukendte guddommelige, og som jeg fornemmer som kærlighed (Og når kærligheden ikke præcis opfylder vi menneskers ønskeliste, så siger man, at det er "det onde").
At nogle smider alt dette overbord som falsk åndelig selvforkælelse, forstår jeg godt, men det er for mig "at smide barnet ud med badevandet".
For tilbage står jo, at vi er værende, at Altet er værende, og dette er - for mig - den sande kærlighed.

Videnskaben kan jo ikke hjælpe os hér. Den kan ikke komme længere end til "Big Bang", men ikke til hvad der "bangede".

Jeg kan godt forstå nogles foragt for trøste-religoner, men ikke foragt for Altets væren.
Altets væren er for mig et ufatteligt mirakel.
Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44929 - 12/01/2025 17:51 Re: Afviger-Forræder-Kætter? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Intet sker/er tilfældigt...ifølge ´min´ opfattelse.

Din tråds opskrift handler jo om p.t. et af mit livs største sociale udfordring. Selv Hans K profilen gider os heller ikke! Jeg har mødt de kristne, som afviser mig på grund af deres tilbedelse af Jesus som den eneste frelserskikkelsen, hvor de derfor overser mit budskab.

Idag da for åndelig underholdning til dagslys i vinteren står med kaffen ved letbanen, så kommer jeg i ´snak´ med en jøde, som er medlem af en vistnok anderledes trosretning end den klassiske, fordi hun også ligesom kristne tror på Jesus som Messias med ordene: "Jahve var Jesus."
Da jeg som ikke medlem ´døbt´ fysisk materielt til den ´religion´, fordi jeg vedrørende frelsens frigørelse af ånd netop uafhængig af verdens religiøse ting angående mine åndsgaver, hvilket folk også misbruger, så ligesom om Jesus Kristus indirekte imod mig nævnte hun satantilbedere (blasfemi). Hvis jeg ikke bør fristelserne eksempelvis druk, hor og psykopati, misbrug, psykiatrisk dopet, så må altså det gode ske med jeg istedet for bare altid prøvelsen igennem modgang og modgang...
Jeg har dog det´ tilfælles med hende og dog igen uden en religiøs identitet, at ligesom Jesus handler guddommen, alt inklusiv mig om den, jeg Er).
Årrh, hahah sikke noget/nogen værk.

På tankstationen har jeg en samtale med en ung nuttet kvinde, som medlem af folkekirken ikke tror på Gud og Jesus men dog jovist kærlighed og hun fatter min prædiken kritik vedrørende skrifternes forældede ord, hvor mit Ord fornyer idag - Detaljerne kender du allerede til som dig selv også.
Men ligesom i mit seneste indlæg i tråden ´Helligånden´ ønsker jeg ikke ´alene´ sådan som min væren.
Top Svar Citer
#44930 - 12/01/2025 18:23 Re: Afviger-Forræder-Kætter? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s. tunge

AFVIGER-FORRÆDER-KÆTTER-HEDNING/SELVBEVIDST FRI VILJE

selvtilfreds
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >

Seneste indlæg
Afviger-Forræder-Kætter?
af Arne Thomsen
14/01/2025 16:50
Vigtige præciseringer
af somo
13/01/2025 22:29
Helligånden
af Anonym
10/01/2025 00:17
Troens frihed
af Anonym
07/01/2025 09:56
Nyt politisk parti?
af Arne Thomsen
05/01/2025 18:37
Nyheder fra DR
Holdkammeraterne tager hatten af for Emi..
15/01/2025 06:17
Dreng tiltalt for stikke mand ned - men ..
15/01/2025 06:16
TikTok lover at fortsætte med lønudbet..
15/01/2025 05:56
Tilsyn sagsøger Musk for manglende oply..
15/01/2025 03:45
Dødelig dag i Gaza under potentielt afs..
15/01/2025 00:47
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Scanning af fingeraftryk skal forhindre ..
15/01/2025 04:00
Endnu en kampagne vil have folk til at s..
15/01/2025 04:00
Dreng tiltalt for stikke overgrebsmand i..
15/01/2025 03:30
Han forsvarede LTF i langvarig sag - nu ..
15/01/2025 03:30
Personer over 60 år kan nu fravælge ge..
15/01/2025 03:00