Ændrede vaner og værdier kommer indefra, hvad enten det kommer af nødvendighed eller af påvirkning udefra, og jeg har da også flere gange hørt, at fattige er nærmere Gud end rige, som bibelen også selv påpeger.
»Hvor er det vanskeligt for dem, der ejer meget, at komme ind i Guds rige. Det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/luk/18Og erfaring er da også, at har jeg penge, til det jeg ønsker, ja, så køber jeg det ofte ... ikke at jeg er rig, men den mængde penge man har, kan der jo forbruges for.
Det med begærlighed er ikke helt nemt, for hvem – og hvor skal grænsen sættes, så alle vil acceptere det, - og skal det gælde både høj som lav.
Tænker en god måde er, at påvirke børnenes værdier fra små, men vil nok give protester fra nogle forældre – og mega svært med adgang til diverse medier, som er en helt naturlig del af mange børns hverdag i dag fra de er helt små.
Ang. udviklingen og forbrug så er det ikke let at stoppe ... Måske al den krig der er i verden kan lægge en dæmper på shop amok.
I alle fald er vor teknologiske verden sårbar ...
... men - hvad kan jeg gøre andet end først og fremmest at ,,feje,, for egen dør.
Det nye ,,parti,, - udbryder gruppen der vil ha´mere indflydelse, er ok for mig, men de kommer også til at rette ind, fordi sådan er det bare. Hug en hæl og klip en tå, og så kan de jo se om deres nye taburetter er bedre end de gamle.
Om noget er for sent? –
En talemåde er jo: at så længe der er liv, er der håb,, - og jeg hører nok til dem som håber på noget bedre og tror, at alle de tiltag der kan igangsættes til det bedre vil gavne, og især minde folk der har mere end det nødvendige om livsstilsændring, og så ved lovgivning.
En veninde af mig sagde engang, at jeg både kiggede efter løsning i himlen og lige rundt om hjørnet - og sådan er det nok -
Tænk om der var en kærlig Gud, som vil gribe ind.
.