annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19584165
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2614802
Åndelig Føde 2406048
Et andet syn 2157830
Så er der linet op... 1837784
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 21 gæster og 164 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44767 - 31/10/2024 20:35 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
du blander astrofysisk naturvidenskab med Kristus

men Kristus er for dig,

i Kristus er der en Åbenbaring Gud og guds kærlighed Kristus betyder at her bliver mennesket forenet med Gud,,,

du har aldrig forstået disse forhold, ja du benægter endda forholdet

hvorfor du altid har talt astrofysisk naturvidenskab i forbindelse Kristus er absurd,,,

din Gud'løse Kristus og dine ideer om at vi ikke møder Gud i Kristus og der ikke er en åbenbaring Gud i Kristus er så absurd og Anti Jesus Kristus agtigt som noget kan være,,
#44768 - 01/11/2024 13:11 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
veteran
Religiøse Erfaringer og oplevelser er oceaniske frydefulde vidunderlige og følelsesmæssige intense og de er et Ekstatisk Brud med (sprænger eller transcenderer) vores hverdags skolede fornufts måde at tænke på diskursivt sprogligt logisk og opfatte os selv i verden på.

Kristus Mystikken er fyldt hermed, se Efeserbrevet 3 længere nede.

Sådanne religiøse erfaringer afficerer os, påvirker os stærkt og forhåbentligt reagerer vi herpå - har vi et svar, en reaktion herpå, svinger vi med herpå, synger og danser og jubler vi med herpå. Guddommelig dans og sang og jubel opstår.

Vi er nu religiøse - vi har forbundet os - der er opstået en forbindelse til det religiøse - den religiøse dybdedimension. Og derigennem bliver vi levendegjorte, fornyede og forvandlet som mennesker. Indenfor kristendommen taler vi om de nye Skabninger vi er i Kristus.

Citat:
Efeserbrevet 3:

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.

Arne fx og utallige andre der var en del af ungdoms oprørets afstandstagen til kristendommen var meget optaget af de oceaniske religiøse oplevelser - bevidstheds oplevelser. De kom ikke videre, de ønsker ikke at komme ud af de bevidstheds udvidende religiøse oceaniske frydefulde vidunderlige følelser.

Mange gik og går til grunde i stofmisbrug, misbrug af de stoffer, fx de opioider, der kan fremkalde disse oceaniske frydefulde religiøse følelser.

De blev som Arne stående ved selve den religiøse oplevelse. De kunne ingenting sige herom - egoet og forstanden gik til grunde. De havde ingen personlig reaktion på den religiøse oceaniske oplevelse.

Sådan er kristendommen og Paulus Kristus Mystik ikke:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

"there is no loss of self but an enriching of it";

Det er netop dette element i det religiøse som Arne nægter.

Arne er ej heller kristen så han er jo i sin gode ret til at afvise forholdet at der foregår en Ny Skabelse - at kristne bliver født påny i forbindelse med deres religiøse engagement.

Citat:
Men Arne tager sørme Jesus Kristus som gidsel:

Arne:

Og at tildele Jesus Kristus en endnu højere ære, end du gør, det er jo ikke just en "gidsel-affære" - tværtimod.

Er du bimmer mand du undergraver og modarbejder alt det Jesus Kristus gav sig selv og sit liv for skulle ske fyldest. Er det at ære Jesus Kristus??? NEJ

Og du gør ham Gudløs og Gud Fader'løs. Og hårdnakket hævder du at der ingen Åbenbaring Gud er i Jesus Kristus. Er det at ære Jesus Kristus??? NEJ

Du lukker døren til Gud og den religiøse spirituelle åndelige guddommelige virkelighed Jesus Kristus åbnede døren for vi alle nu igennem ham ville få erfaringer med og kendskab til. Er det at ære Jesus Kristus??? NEJ

Du afviser og nedgør Jesu Kristi Åbenbarede virkelighed med Gud - som et SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE GUDS ORD virkelighed med Gud som vores Gud Fader og vi Guds Børn med Guds Ånd - Helligånden. Er det at ære Jesus Kristus??? NEJ

Du afviser den BØNNENS virkelighed med Gud Fader Jesus Kristus Åbenbarede os som Guds Børn med Guds Ånd - Helligånden. Er det at ære Jesus Kristus??? NEJ
#44769 - 01/11/2024 13:22 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Ja, ifølge Hanskrist har kristendommens Gud ikke skabt universet/universerne.
Det kan vist ikke forstås anderledes.
Arne heart
Top Svar Citer
#44770 - 01/11/2024 13:33 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
veteran
Din kommentar passer overhovedet ikke til mit indlæg.

Hvorfor skriver du som du skriver???

Men som sædvanligt reagerer du aldrig på hvad jeg skriver.

Så hellere sidde i tavshed flere dage end læse hvad jeg skriver.

Citat:
Arne:

Jeg har slet ikke været inde på det spørgsmål i det mit indlæg du svarer på.

Men i et andet indlæg har jeg kritiseret dig for konstant at blande astrofysisk videnskab sammen med det religiøse spirituelle åndelige.

Uanset hvad astrofysisk videnskab når frem til så transcenderer Gud denne astrofysiske videnskabelige opfattelse af universet eller universerne. Gud er ikke identisk sit skaberværk men er dog i sit skaberværk (og der lever røres og er vi). Såvel som Gud sætter os både ind i en kosmisk sammenhæng men også gør at vi ikke blot er en ubetydelig del heraf - nej vi transcenderer og overgår at være blot en ubetydelig del af kosmos - som mikrokosmiske væsner har vi hele kosmos i os - så der er et resonans samspil mellem makrokosmos og vores indbyggede mikrokosmiske verdenssjæl. Som i Edens Have er vi ikke fremmede overfor naturen. Naturen er for os en have og vi er gartnere der elsker haven som vores hjem.

Naturen og universet er ikke ifølge kristendommen stum og dum og intetsigende som den astrofysiske videnskab hele tiden har en tendens til at nedgøre forholdet. Det hele er meningsløst og på et tidspunkt eksploderer vores sol og vi ophører med at eksistere. Kristendommen vil ikke acceptere et sådant ateistisk syn på virkeligheden og taler derfor om Edens Have og Paradisets Have og et forunderligt smukt Skaberværk som bliver prist og prist og prist og takket for altid i kristendommen. Den ateistiske astrofysiske naturvidenskab har affortryllet naturen og vores i naturen værens eksistens hvorimod kristendommen også hjulpet af Gamle Testamente har et holistisk syn på vores i verden/naturen værens eksistens.

Nøglebegreber i en holistisk forståelse vores i verden/naturen værens eksistens er jordkloden og dens atmosfære og verdenshavene som Paradisets Have eller Edens Have - som uerstattelige hellige hvor der ikke er en plan B (planet B).

Naturvidenskab (især pga af den astrofysiske naturvidenskab) har nægtet at se og forstå naturen ud fra de kristne begreber og ideer og tanker om Edens Have og Paradisets Have som vores hjem, hvor vi føler os hjemme i og med Gud og spiser af Livets Træ og Livets Ånds Love gælder.

Det er ukristeligt at afsjæle og affortrylle naturen og diskvalificere eller glemme Edens Have og Paradisets Have levende sande holistiske myte. I dag har vi lært det på den hårde måde at vi må se at forstå naturen ud fra den levende holistiske myte om Edens Have og Paradisets Have og Skaberværket som ærefrygt indgydende prisværdigt smukt og godt - med oprindeligt et overflod af fødegrundlag understøttende vores eksistens.

Jorden har en central stilling i kristendommen. En sandhed selv den astrofysiske videnskab er begyndt at indse rigtigheden i. Og som alle astronauter næsten altid får en religiøs oplevelse af er korrekt.

Men alt det her var egentlig udenomssnak men nu var jeg igen imødekommende overfor dig og gjorde en længere seriøs snak samtale ud af din kommentar der ramte ved siden af.

Men jeg synes stadig du skulle læse det indlæg du har svaret på. Hvis du læste det indlæg du svarer på ville dit svar måske kunne give mening.

Arne bliver pjattet og tavs og forsvinder fra en debat og så starter han et nyt emne op i løbet af en uge til to. Kender dig.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#44771 - 01/11/2024 16:13 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev.
Citat:
Og Hanskrist svarede:
Citat:
Jeg har slet ikke været inde på det spørgsmål i det mit indlæg du svarer på.

Men i et andet indlæg har jeg kritiseret dig for konstant at blande astrofysisk videnskab sammen med det religiøse spirituelle åndelige.
I #44764 - 30/10/2024 16:10 skrev Hanskrist:
Citat:
Og Kristus har ikke noget at gøre med flere universer -

For mig er Verdens Væren noget absolut fundamentalt, og astrofysik udelukker ikke religion - ej heller det modatte.

En religion, der kun når til én selv - og vel til éns medmennesker - siger mig ikke noget.

Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >

Seneste indlæg
Nemesis
af Hanskrist
05/11/2024 05:42
ALKOHOL
af Anonym
05/11/2024 03:29
Vigtige præciseringer
af somo
04/11/2024 05:38
ARABISKE RACISTER JAGER GRØNLÆNDERE UD AF GELLERUP
af Anonym
02/11/2024 14:51
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
28/10/2024 12:40
Nyheder fra DR
Nordkoreanske missiler landede i Det Jap..
05/11/2024 05:30
Indonesien evakuerer 16.000 mennesker ef..
05/11/2024 04:13
England vil forbyde unge under 15 år at..
05/11/2024 02:05
Elon Musk får lov til at fortsætte sit..
04/11/2024 23:22
USA: 10.000 nordkoreanske soldater er i ..
04/11/2024 22:22
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Boeing-ansatte godkender overenskomst og..
05/11/2024 04:14
Hegn, betonblokke og finskytter beskytte..
05/11/2024 04:00
USA byder på en gyser af et kongresvalg
05/11/2024 04:00
Minister overvejede at trække sig i Mod..
05/11/2024 03:30
På USA's valgdag giver målinger stadig..
05/11/2024 03:01