annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19499994
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2608888
Åndelig Føde 2371695
Et andet syn 2152188
Så er der linet op... 1814001
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 46 gæster og 167 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35552 - 20/04/2022 20:37 Bibelen Leth fortalt
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2063
Citat:
Bibelen Leth fortalt - Galaterbrevet

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-6

Jeg har hørt ovenstående link på 30 min som forslået, og her kommer kort hvad jeg husker at ha hørt

Ud over at forfatter Kristian Leth mener, at bibelen er verdens vigtigste bog, mener han også - som jeg hører det - at Paulus konstruerede kristendommen ved at kombinerer jødedommen med græsk tanke ideer om et efterliv og definerede spørgsmålet om hvem der genopstår - hvor dåben som han også indfører, er helt afgørende ... nok dette hvor man bliver født på ny og derved får mulighed for at opnå et himmelsk evigt liv.

I øvrigt mente Paulus – som Jesus – at verden endte lige om lidt og at hans - Paulus forståelse af kristendommen var den sande – hvor ånden mirakuløst griber ind i menneskets hjerte ved troen på Jesus.

En ting man skal forstå som jeg hører det er, at Paulus skrifter er de ældste i NT

***


Top Svar Citer
#35558 - 21/04/2022 10:12 Re: Bibelen Leth fortalt [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
imponerende Tikka - tommel op

men du har jo om nogen også forudsætningerne for at kunne forstå og følge med

klokken 11:30 idag kommer Bibelen Leth fortalt om opstandelsen på p1 - men da det findes som podcast på DR LYD App kan man jo altid gå ind og høre udsendelserne

kh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44729 - 25/10/2024 12:58 Re: Bibelen Leth fortalt [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2063

Jeg har igen hørt ,,Bibelen Leth fortalt,,

Denne gang ,,De falske breve,, - en podcast hvor der ved minuttal 25.30 ca. fortælles, at ingen kendte Paulus i sin samtid.

Hvordan skal det mon forstås?

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...eve-16122411434

.
Top Svar Citer
#44730 - 25/10/2024 14:56 Re: Bibelen Leth fortalt [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Jeg hørte det godt og hæftede mig også ved det


Nu var der ikke aviser og tv aviser - ja medier dengang, havde der været dette ville sagen måske have været noget andet.

Men Jesus Kristus er ukendt i det store Romerske verdensbillede af hvad der er høj aktuelt meget vigtigt, som folk taler om - drøfter og skriver om (fx romerske historie skrivere).

Men Jesus Kristus er jo kendt i visse kredse og da især af de der tilslutter sig denne Jesu Kristi døberbevægelse og apokalyptiske bevægelse. Som der iøvrigt var flere af. Også Jesus Kristus bevægelsen - de urkristne menigheder og samfund var forskellige fra menighed til menighed, der er selvfølgelig de to hovedretninger de hedninger kristne menigheder og de jødekristne menigheder men selv indenfor disse er der forskelle og det skyldes især Paulus der godkender en stor religiøs diversitet - blot kernen er at vi møder Gud og vores frelse i Jesus Kristus - og at vi kan dette skyldes at Gud har Oprejst og Herliggjort Jesus Kristus - altså Opstandelses Virkeligheden Kristus er eviggjort - denne Jesus Kristus virkelighed med Gud - eller Kristus Jesus - kan vi alle møde i al fremtid og det er hvad der driver kristendommen.

På samme måde med Paulus, også han er kendt lidt i de samme kredse som Jesus - både i perioden som Saulus hvor han forfølger Jesus Kristus Vejen bevægelsen og selvfølgelig også efter sin omvendelse, hvor han lige trækker vejret mindst 10 år før han kan formulere det kristne evangelium som ingen andre.

Paulus bliver selvfølgelig kendt efterhånden som han stifter menigheder her og der. Kendt person i disse menigheder. Men det er stadig lokalt og endnu er de kristne samfund ikke rigtig slået igennem på den store Romerske scene som noget der er offentligt alment kendt. Hvilket de først gør med Nero's kristen forfølgelse (64) fordi de fik skylden for Roms brand.

Her bliver de kristne ihvertfald et emne som Roms indbyggere bliver bevidste om. Og nok også andre af Romernes store byer i Romerriget bliver Nero's kristen forfølgelse kendt og noget man måske snakker lidt om i visse kredse.


Når vi kigger tilbage læser vi Jesu korsfæstelse som en verdensbegivenhed - men nej det går fuldstændig stille og anonymt og ukendt for sig. Også Paulus er nok kun kendt indenfor de forskellige kristne samfund og ellers ikke.

Uden Paulus Breve ville vi ikke have haft kristendommen som en verdens religion - den største ovenikøbet. Det er det at brevene bevares år efter år der gør Paulus og kristendommen med tiden anerkendt og berømt. Også fordi de kristne samfund organiserer sig, hvilket vi ser fx i disse falske pastoral Paulus Breve (denne organisations opbygning er Anti Paulinsk og først med Luther og Reformationen bliver der rettet op herpå og ihvertfald i protestantismen, kirkerne her, er mere Paulinsk organiseret.

Det er sjovt som vi læser og forstår Bibelen som børn gør. Vi tror der er tale om verdenshistorie og at Jesus Kristus korsfæstelse har verdenshistorisk aktualitet og kæmpe stor afgørende betydning dengang dette hændte for ca 2000 år siden, men nej det er idag og århundrede efter at det viser sig at have fået den allerstørste betydning på den vestlige civilisation og kultur og verdenshistoriens gang.

Paulus blev ret hurtigt kendt indenfor kristendommen efter sin død som den helt store altafgørende vigtigste Apostel og det skyldes Markion der sætter både Paulus og ideen om en KANON - at kanonisere visse skrifter som officielle anerkendte klassiske kristne skrifter.

Der var kristne der ikke ville godkende Markion's kanon - centrale gyldige officielle kristne skrifter - hovedvægten var Paulus's Breve.

Ja gnostikerne har altid haft Paulus som deres super helt Apostel.

Jeg er selv gnosis orienteret ud fra Jung og Rudolf Steiner og Paul Tillich fx og jeg har også Paulus som min super helt Apostel. Da Paulus ihvertfald er gnostiker, men dog ikke den form for gnosticisme som Irenæus skriver imod som kættere.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Grotesk når børn og voksne lærer om kristendommen - så er det som om kristendommen for to tusinder år siden brager ned som en verdenshistorisk begivenhed på den tid.

Nej nej - der er intet som i INTET der umiddelbart tyder herpå - selv Paulus der er den der har størst profetisk intelligens, ville måske blive overrasket over at han får ret i så stor udstrækning som han har fået mht at som Gud handler med verden i Jesus Kristus dette er en eskatologisk verdenshistorisk begivenhed der vil for altid forandre verdenshistorien.

En religion bliver til - hvordan kristendommen bliver til og hvad pokker den bygger på der gør at den bliver den største verdensreligion nogensinde (indtil videre (og den hurtigste voksende idag)) vil jeg egentlig sige står i 2 Kor 3.

Spændende som altid HansKrist - så burde Tikka og Arne jo læse 2 Kor 3 og melde tilbage om også de kan se at dette forunderlige kapitel virkelig indeholder den evige friske Kærlige og Åndelige kilde af Livets Vand Jesus Kristus er for alle mennesker i al fremtid.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Bibelen Leth fortalt
af Hanskrist
25/10/2024 14:56
Gud
af Hanskrist
23/10/2024 11:28
Vigtige præciseringer
af somo
21/10/2024 07:01
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
17/10/2024 16:07
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Nyheder fra DR
EU importerer mere russisk gas trods må..
25/10/2024 15:16
Skandale-selskab lod børn arbejde med a..
25/10/2024 15:14
PostNord Danmark har haft stort fald i b..
25/10/2024 15:04
PSG skal betale fodboldstjernen Kylian M..
25/10/2024 13:41
Tre tiltalt for sprængning af håndgran..
25/10/2024 13:39
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Evaluering af corona-håndtering begynde..
25/10/2024 13:39
Per Stig Møller deltager alligevel i ny..
25/10/2024 13:25
Julens stjernehimmel i Aarhus reddet ude..
25/10/2024 13:16
PostNord Danmarks brevbiks lider knæk e..
25/10/2024 12:26
Import af russisk gas stiger trods mål ..
25/10/2024 12:25