annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19247090
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2604091
Åndelig Føde 2343328
Et andet syn 2146366
SÃ¥ er der linet op... 1793425
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 212 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 18 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 17 18 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#44673 - 13/10/2024 20:00 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2062
Citat:
I øvrigt: Hvis beretningen om, at Paulus oplevede en åbenbaring "på vejen til Damaskus", er sand - og jeg mindes ikke at have set påstand om, at den er usand - så var det jo så voldsomt, at Paulus blev blind og først fik synet igen ved hjælp fra nogen i Damaskus, da han nåede dertil.


Beretningen om Damaskus begivenheden gengives 3 gange i apostle gerningerne som citater gengivet af skribenten Lukas, som dateres til år 80-100 e.kr. i følge Google

Lukas var ikke tilstede på turen til Damaskus, så nedskrivningen er længe efter begivenheden.

I øvrigt beskrives hændelsen ikke ens, de 3 steder den er omtalt af Lukas, og jeg kan ikke se Paulus i egne breve selv refererer til denne hændelse, men jeg kan jo tage fejl.


Apostlegerningerne er blevet delt, hvor første del er Lukasevangeliget.

Dette starter:
Citat:
Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/1

… Det kunne godt tyde på, der har været forskellige beretninger i omløb, men at Lukas ønsker hans skrift skal fremstå som sandhed.


Selv tror jeg Damaskus hændelsen er sand/,,sand,, -

Paulus citeres for at há sagt:

Citat:
»Jeg er jøde, født i Tarsus i Kilikien, opvokset her i byen, uddannet grundigt i den fædrene lov ved Gamaliels fødder, brændende af iver for Gud, ligesom I alle er det i dag. Jeg har forfulgt denne Vej med død og drab, både mænd og kvinder fik jeg anholdt og sat i fængsel. Det kan ypperstepræsten og hele ældsterådet bevidne. Fra dem fik jeg breve med til brødrene, og jeg rejste til Damaskus for at fængsle folk også dér og føre dem til Jerusalem, så de kunne få deres straf.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/22#3

Så Paulus var en vred fundamentalistisk jøde, og jeg tror, det ikke er uvæsentligt at vejen fra Jerusalem til Damaskus var lang, energikrævende og måske gav anledning til eftertanke -

… og som du ser i mit tidligere indlæg, er der tale om en strækning på: afstand fra Jerusalem til Damaskus ifølge Maps - : Ca. 271 km. - Som tager 62 timer at gå.

SÃ¥ ikke en lille eftermiddagstur -

... og - hans ærinde var jo, at han med bemyndigelsen fra ypperstepræsten og ældsterådet i Jerusalem, der gav ham breve med til jøderne i Damaskus, kunne forfølge de kristne der.

https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/p%C3%A5-hvis-ordre-forfulgte-paulus-de-kristne


I øvrigt tænker jeg Paulus har haft epilepsi,* da han jo også beretter om andre hallucinationer, herunder personlig kontakt med den opstandne Kristus.

Damaskusberetningen og Paulus øvrige kontakter med den opstandne Kristus føder vel tanken om Helligånden --

En cirkeltanke – Ingen tro uden opstandelsen – og Helligånden er garanti for opstandelsen.


Når Paulus oplyste at hans lære kom fra Kristus, fik hans ord tilmed mere vægt, for hvem vil sætte sig op mod gud, når dommen kom lige om lidt som en tyv om natten.

Guds ånd ,,kender,, ,,vi,, alle helt fra 1. Mosebog ... den som svæver over vandene ... men i GT en ånd der mere ,,arbejder,, uden for mennesket, modsat når den optræder som Helligånden i NT der kan bo i menneske.


.
Top Svar Citer
#44674 - 13/10/2024 20:44 Re: Gud [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3936
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

En cirkeltanke – Ingen tro uden opstandelsen – og Helligånden er garanti for opstandelsen.


Hvordan forstås opstandelsen hos Paulus?

Vores egen HansKrist har skrevet ret meget herom, og så er det måske slet ikke det du kalder en cirkeltanke. Men ihvertfald ville være interessant at høre hvordan du forstår opstandelsen ud fra Paulus da den er afgørende for at du ikke anser dig selv som kristen. Måske har du slet ikke forstået OpstandelsesBegivenheden Kristus?

Kristian Leth har også været inde på det med opstandelsen hos Paulus for ganske nyligt.

Rudolf Steiner gør vildt meget ud af det.

Paulus' omtale af sin Åbenbarings Oplevelse i Damaskus der førte til den vigtigste omvendelse uden hvilken ingen kristendom eller Jesus Kristus vi idag ville have hørt om:


Rom 1, 1
Galaterbrevet kapitel 1!
Efeserbrevet 3, 3.

Efeserbrevet kapitel 1 er så jeg niver mig selv i armen hver gang jeg læser det, her fremstiller Paulus sin Damaskus Åbenbarings Erfaring som universel, altså gældende os alle. Noget Rudolf Steiner gør rigtig meget ud af.

I Efeserbrevet kapitel 1 læser vi om den Guds Åbenbaring og Visdoms Ånd som vi alle har og som vi også hører om i 1 Kor 2 og som Jung bygger sin psykologi op på.

Efeserbrevet kapitel 1 er om noget en redegørelse for hvordan vi skal forstå OpstandelsesBegivenheden KRISTUS ind i verden.

Mange kærlige hilsner HansKrist


Paulus vil ikke gøre sig selv eller Jesus til autoritet i vores liv men Gud. Så bekæmper vi Paulus er det Gud vi bekæmper. Hvorfor? Jo fordi Paulus vil have at vi skal tage imod Friheden og Ånden (HelligÅnden) fra Gud i KRISTUS. Når Paulus hidser sig op og puster sig op er det når nogle mennesker vil gøre os til slaver af noget andet end al det vi har i Jesus KRISTUS af HelligÅndens Frugter og Karismatiske Gaver og alskens Himmelske Åndelige Velsignelser og Visdom og Kærlighed fra Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44675 - 13/10/2024 21:30 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

efeser brevet regnes af de fleste ikke som et ægte Paulus brev
Top Svar Citer
#44676 - 13/10/2024 21:37 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7497
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg synes, det er interessante data, tanker og overvejelser, du præsenterer om den tidlige kristendom.
For mig fører det til stærk tvivl - ikke om Jesus, hans kærlighed og hans budskab om kærlighed - men om stort set alt andet.

Imidlertid er "alt andet" - som jeg oplever det - ret så underordnet.
Og jeg kan ikke lade være at tænke, at hvis folkekirken i Danmark fokuserede på den guddommelige kærlighed som inspiration for os mennesker til at elske verden, medmenneskene og os selv med samme rene kærlighed, så tror jeg, det ville stoppe folkekirkens langsomme død.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44677 - 13/10/2024 21:41 Re: Gud [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3936
Sted: Nørresundby
Efeserbrevet og Kolossenserbrevet regnes skiftevis for ude og inde. Men som Albert Schweitzer siger hvad der står i de to breve stemmer nøje overens med de 7 breve de fleste kan blive enige om er ægte Paulus Breve.

Personligt som årene går bliver jeg mere og mere sikker på at både Efeserbrevet og Kolossenserbrevet er ægte Paulus breve, fordi de stemmer indholdsmæssigt nøje med de 7 ægte Paulus Breve og er Efeserbrevet og Kolossenserbrevet ikke ægte Paulus Breve så har vi to genier på samme tid og dette er en umulighed, da vi i så fald ville have hørt om den geniale originale forfatter til disse 2 breve. Et geni ville aldrig underskrive sig som Paulus. Men almindelige dødelige begavede gør gerne, men ikke et geni, han/hun vil gøre alt for at skabe sit eget navn og ville være kendt og beundret af andre.

Kun Paulus har vi kendskab til kan skrive så smukt Shakespeare KRISTOLOGISK SPIRIT TEOLOGI som vi finder i disse 2 breve hvorfor - nøjagtig samme teologiske argumentation og pointer som i de 7 man kan enes om er ægte Paulus Breve.

I argumentation og tænkning - hvordan Paulus Spirit Kristologiske teologiske argumentation og tænkning udfolder sig er præcist den samme som i de 7 Paulus Breve man mener er ægte.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 18 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 17 18 >


Seneste indlæg
Gud
af Anonym
17/10/2024 00:03
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Tidligere One Direction-sanger Liam Payn..
16/10/2024 23:51
Sveriges regering vil halvere landets ul..
16/10/2024 23:14
Astrup og Skaarup knuser franske brødre..
16/10/2024 23:12
Femern-jernbane kan blive forsinket
16/10/2024 21:25
140 døde efter tankvogns-eksplosion i N..
16/10/2024 20:44
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Eksminister i Mexico får 38 års fængs..
16/10/2024 22:26
Liam Payne fra One Direction er fundet d..
16/10/2024 21:40
Nyt studie forbinder hormonspiraler og Ã..
16/10/2024 21:12
Matador-stjerne hædret med særlig pris..
16/10/2024 21:00
Sveriges regering vil halvere landets ul..
16/10/2024 20:51