annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18903758
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2585100
Åndelig Føde 2280326
Et andet syn 2133419
Så er der linet op... 1751928
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 130 gæster og 171 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44633 - 30/09/2024 07:14 Re: Vigtige præciseringer [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1499

12. MØDRE


Det Gamle Testamente påbyder flere steder en venlig og hensynsfuld behandling af forældrene og fordømmer dem, der vanærer dem. For eksempel: "Hvis nogen forbander sin far eller mor, skal han aflives" (3Mos 20:9) og "En klog mand glæder sin far, men en tåbelig mand foragter sin mor" (Ordsp 15:20). .

moderen alene nævnes aldrig. Desuden lægges der ikke særlig vægt på at behandle moderen venligt som et tegn på påskønnelse af hendes store lidelse under barsel og amning. Desuden arver mødre slet ikke fra deres børn, mens fædre gør.



Det er svært at tale om Det Nye Testamente som et skriftsted, der opfordrer til at ære moderen. Tværtimod får man det indtryk, at Det Nye Testamente betragter venlig behandling af mødre som en hindring på vejen til Gud. Ifølge Det Nye Testamente kan man ikke blive en god kristen, der er værdig til at blive Kristi discipel, medmindre han hader sin mor. Det tilskrives Jesus at have sagt:

"Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel.«

(Lk. 14, 26)


Desuden skildrer Det Nye Testamente et billede af Jesus som ligeglad med eller ligefrem respektløs over for sin egen mor. For eksempel, da hun var kommet og ledte efter ham, mens han prædikede for en folkemængde, brød han sig ikke om at gå ud for at se hende:

"Så kom Jesu mor og brødre. Da de stod udenfor, sendte de nogen for at kalde på ham. Der sad en flok omkring ham, og de sagde til ham: 'Din mor og dine brødre er udenfor og leder efter dig.' 'Hvem er min mor og mine brødre?' spurgte han. Så kiggede han på dem, der sad i en kreds omkring ham, og sagde: 'Her er min mor og mine brødre, er min bror og søster.' " (Mark 3:31-35)



Man kan hævde, at Jesus forsøgte at lære sit publikum en vigtig lektie om, at religiøse bånd ikke er mindre vigtige end familiebånd. Han kunne dog have lært sine tilhørere den samme lektie uden at vise sin mor så absolut ligegyldighed. Den samme respektløse holdning er skildret, da han nægtede at støtte en udtalelse fra et medlem af hans publikum, der velsignede hans mors rolle i at føde ham og amme ham:

"


Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: »Saligt er det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!« Men han svarede: »Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!«
.' " (Lukas 11:27-28)


Hvis en mor med jomfru Marias statur var blevet behandlet med en sådan uhøflighed, som afbildet i Det Nye Testamente, af en søn af Jesu Kristi statur,


Så hvordan skal almindelige kristne børn behandle kristne mødre?



I islam er den ære, respekt og agtelse, der knytter sig til moderskabet, uden sidestykke.

Koranen placerer vigtigheden af venlighed over for forældre som næst efter at tilbede Gud den Almægtige:


"(Deres Lord forordner du ikke tilbede undta Ham Deres forældre hædres! Idet længes idet ene begge af dem leve du aldrig sie til dem Uff slightest gestusen ærgrelse) nor skulle du råber dem; du behandle dem amicably

Og lavtliggende i dem vingerne ydmyghed venlighed sie, Min Lord haver barmhjertighed dem de rejst mig infancy'" (17:23-24).


Koranen lægger flere andre steder særlig vægt på moderens store rolle i fødslen og plejen:
"(Vi enjoined menneskelig være hædre hans forældre. Hans mor føde ham load fik tung tung Det tager to år intensive omsorg) indtil afvænnende! Du være taknemlige af Mig Deres forældre. Til Mig er ultimate destiny" (31:14).


Mødres meget specielle plads i islam er veltalende blevet beskrevet af profeten Muhammed:
"En mand spurgte profeten: 'Hvem skal jeg ære mest?' Profeten svarede: 'Din mor'. 'Og hvem kommer dernæst?' Profeten svarede: 'Din mor'. Profeten svarede: 'Din mor!'. spurgte manden Profeten svarede: 'Din far'" (Bukhari og Muslim).



Koranen forbløffer verden og afslører 10 historiske hemmeligheder om faraoerne og det gamle Egypten, som først for nylig blev opdaget

https://www.youtube.com/watch?v=ylm0RMIeIKc

Hamza Tzortzis forsvarer profeten i talernes hjørne | Højttaler hjørne | Hyde Park

https://www.youtube.com/watch?v=sLuFevO9xLU



En kristen udfordrer muslimer til at vise ham profetier om vores Mester Muhammed, men han modtog et svar
https://www.youtube.com/watch?v=1HfurAzuj-A
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
30/09/2024 07:14
Gud
af Arne Thomsen
29/09/2024 17:27
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Nyheder fra DR
Flere danskere får konstateret kræft
30/09/2024 12:02
Gnavere risikerer at ødelægge stormflo..
30/09/2024 12:01
Mænd tjener fortsat mere end kvinder, v..
30/09/2024 11:52
Politiet undersøger fortsat brand i Kø..
30/09/2024 11:44
Schweiz og Italien ændrer landegrænsen..
30/09/2024 11:13
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kræftens Bekæmpelse vil have senfølge..
30/09/2024 10:00
Hizbollah vil vælge en ny leder hurtigs..
30/09/2024 09:43
Danske Sussie kan høre bomberne i Liban..
30/09/2024 09:43
Flere ældre giver stigning i antallet a..
30/09/2024 09:30
Intet tyder på forbrydelse mod kvinde i..
30/09/2024 09:20