annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18826933
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2582633
Åndelig Føde 2264117
Et andet syn 2129365
Så er der linet op... 1744864
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 299 gæster og 199 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44620 - 26/09/2024 16:40 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7475
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Ja, der er jo ingen tvivl om, at du er begavet med Kristus-oplevelser, som du klart mærker beriger dit liv.
Jeg forstår jo godt, at du er begejstret for dét, og jeg forstår jo også, at der er mange andre, der har Kristus-tro på lignende vis.

For mig er det sådan, at jeg har ikke en sådan tro - og at læse, hvad du anbefaler at læse - især fra Paulus - ændrer ikke noget for mig.

Men jeg har en tro, der ar baseret på, at jeg har oplevet kærlighed fra Kristus - oplevelser, det er mig umuligt at benægte.
For mig er dette stort og vidunderligt - og samtidig helt enkelt.

Jeg har søgt med "djævelens advokat", om jeg kunne bringe det i tvivl.
Det lykkedes ikke smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#44621 - 26/09/2024 21:17 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2053
Citat:
I dine to sidste indlæg skriver du bl.a. at du ikke er klar over at der i nutiden er mennesker med Jesus Kristus oplevelser.


Gør jeg det? Det tror jeg ikke.

Jeg påpeger via skriften:og give mig til kende for ham

Citat:
Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/14

... og der er tanke vel at, Jesus vil ,,tale,, gennem Helligånden til de som holder hans bud og elsker faderen og hamselv -

... men ork folk ser/oplever mangt og meget, og det er jo svært at sige, det ikke er sandt, når det sandsynligvis er det for dem selv, lige som Paulus havde en direkte telefon linje til Jesus, som der blev sagt en dag i Bibelen Leth fortalt.

Kristendommen er jo en åbenbaringsreligion

*

Ang. størrelsen på kristendommen har den vel den størrelse den skal há cool

Jeg mener, jeg har aldrig skænket det en tanke, hvilken størrelse kristendommen har eller burde há.

Det handler jo om menneskets forhold til Gud, og i øvrigt også om hvordan mennesket er og kan blive - og så dette - at grundlaget for kristendommen er Jesu død og opstandelse.

Mange ting i bibelen er interessant og kan bruges i eget liv, og selv om det dobbelte kærlighedsbud hviler på profeterne, vil jeg mene, at det kan efterleves også uden at tro på dette og på Gud -

... og derved vil omsorgen til livet når man kigger væk fra sig selv komme af sig selv når man husker taknemmeligheden.

Der er vel ikke noget som er større end kærligheden.


.

Top Svar Citer
#44622 - 26/09/2024 22:28 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7475
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Blot en enkelt kommentar til dine ord:
Citat:
Det handler jo om menneskets forhold til Gud, og i øvrigt også om hvordan mennesket er og kan blive - og så dette - at grundlaget for kristendommen er Jesu død og opstandelse.
Min kommentar:
Du har jo ret i, at kristendommen stort set alene handler om Gud og os mennesker, mens alt andet ignoreres.
Et sted skriver Johannes dog:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Johannesevangeliets kapitel 3, vers 16.
Han når lige at nævne "verden" inden han alene omtaler os mennesker.
Jeg får den tanke, at det kunne være Johannes, der ikke får det hele med - bogstavelig talt indskrænker "verden" til "enhver, som tror på ham".

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44623 - 27/09/2024 00:23 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du siger: "Når jeg tænker på Jesus i forhold til dengang for et par tusind år siden og tillige i forhold til i dag, så har vi jo kun, hvad nogle mennesker magtede at opfatte, tænke over og nedskrive dengang, og som sidenhen er blevet samlet i Det Nye Testamente.
Budskabet er jo bgrænset af, hvor meget disse skribenter magtede at opfatte - for Jesus skrev jo ikke noget selv - ja, vi ved jo end ikke om Jesus var i stand til at skrive."Jesus kom også til Nazaret, hvor han var vokset op. På sabbatten gik han efter sædvane ind i synagogen, og han rejste sig for at læse op. Man rakte ham profeten Esajas' bog, og han åbnede den og fandt det sted, hvor der står skrevet..."

Desuden på grund af Jesus beskedne livsstil kostede pergamentruller nok for mange penge dengang hvorimod idag for naturens træer netop om papir, at brugen sådan af planter og træ virker mere og mere forkert i samfundet her i Danmark...
Top Svar Citer
#44624 - 27/09/2024 00:43 Re: Gud [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7475
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym. Tak for dit indlæg.
Jo, der er jo vidnesbyrd om, at Jesus kunne læse.
Ovenfor i denne tråd pegede jeg på dette.
Og du har nok ret i, at det var for dyrt og for upraktisk for Jesus at skrive og opbevare det skrevne.
Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
27/09/2024 00:43
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Nyheder fra DR
Orkanen Helene er vokset til 'ekstremt f..
26/09/2024 23:50
FC Midtjylland og Brøndby brager sammen..
26/09/2024 22:29
Storsejr sender dansk landsholdsspiller ..
26/09/2024 21:56
Rifler, maskingevær og sprængstof væl..
26/09/2024 21:55
Biden lover fortsat støtte til Ukraine
26/09/2024 21:31
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump og Zelenskyj skal fredag mødes i ..
26/09/2024 21:42
Midt i uvished lover Biden fortsat støt..
26/09/2024 19:36
Mand fandt våben og plastisk sprængsto..
26/09/2024 19:11
Myanmars militærregering kommer med uve..
26/09/2024 18:00
Er det sidste omgang med menighedsråden..
26/09/2024 18:00