1
registreret somo
821
gæster og
85
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#44048 - 06/07/2024 18:12
Re: Tro
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele, og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der. Det samme står flere steder hos Paulus og Johannes Evangeliet kapitel 1. Nu er det ikke panteisme der er tale om, fordi det er mig/jeg Jesus der er tale om. Forløsningen ved Kristus
Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.
Han er den usynlige Guds billede,
al skabnings førstefødte.
I ham blev alting skabt
i himlene og på jorden,
det synlige og det usynlige,
troner og herskere,
magter og myndigheder.
Ved ham og til ham er alting skabt.
Han er forud for alt,
og alt består ved ham.
Han er hoved for legemet, kirken.
Han er begyndelsen, den førstefødte af de døde, for at han i alle ting skulle være den første. For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig og ved ham at forsone alt med sig, på jorden som i himlene, ved at stifte fred ved hans blod på korset. Kol 1. gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden. Heb 1 Johannes Evangeliet kapitel 1 om Ordet er et andet eksempel:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke. Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes. Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset.
Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke. Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham. Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.
Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed. at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske. Ef 1
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#44050 - 06/07/2024 19:32
Re: Tro
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
Det er ihvertfald ikke panteisme i den form at Gud er identisk med verden eller skaberværket Arne:
Hævder du, at Jesus ikke er guddommelig? Nej tværtimod er Jesus Kristus den guddom der betinger det guddommelige.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#44051 - 06/07/2024 20:22
Re: Tro
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7547
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Hanskrist. En sådan form for panteisme, hvor Jesus - og nu ændrer du Jesus til Gud - er identisk med skaberværket, har jeg ikke før hørt om. Men når jeg spørger Wikipedia ser jeg jo, at den er almindelig. Så for mig er det nok snarere panenteisme, selvom jeg synes den gaber over mere, en den kan overkomme
Min "panteisme" siger snarere: Verden (Kosmos, Universet, Universerne) er guddommelig. Om det guddommelige kan jeg intet sige, men glimtvis fornemme og mærke, at det føder altomfattende kærlighed i mig. Ikke så indviklet, men umuligt for os mennesker at forstå. Og hvorfor skulle en så lille og ret så ubetydelig del af verden, som jeg opfatter, at vi mennesker er, dog også udstyres med al den forstand. For mig handler det ikke om forstand, men om at elske verden. Salige er vi fattige i ånden Mvh. Arne.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#44052 - 06/07/2024 21:40
Re: Tro
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
Hej Arne Arne:
En sådan form for panteisme, hvor Jesus - og nu ændrer du Jesus til Gud - er identisk med skaberværket, har jeg ikke før hørt om. Egentlig vil jeg helst ikke sige Jesus er Gud - men Jesus som Kristus er Gud. Eller Jesus Kristus sand Gud og sandt menneske. Men jeg skrev ikke at Jesus Kristus er identisk med skaberværket men betinger det guddommelige i skaberværket eller at "han som ved hvem alting er blevet skabt" (Paulus og Johannes) at hans guddomsfylde har en bredde og højde og længde og dybde eller omfang der gør at det er i hele skaberværket som Thomas Evangeliet logi 77 også påpegede. Og som vi så allerede findes hos Paulus og Johannes Evangeliet. -0-0-0- "Verden (Kosmos, Universet, Universerne) er guddommelig"Ja ifølge Thomas Evangeliet og Johannes Evangeliet og Paulus er dette korrekt pga Jesus Kristus som guddom - den guddom der betinger det guddommelige. Eller det guddommelige er fra den "guddoms'fylde" ved hvem alting er skabt og består. Som Thomas Evangeliet (og ja Johannes Evangeliet og Paulus) peger på det, er Jesus i alt overalt med sin tilstedeværelse og guddomsfylde uden at være identisk det værende eller skaberværket som han transcenderer, overskrider overgår (er ud over) med sin uendelighed og evighed. "Om det guddommelige kan jeg intet sige,"Jesus Kristus taler ikke om andet og hævder det samme gælder os - at også vi i ham i Kristus har Guds Visdom og qua Guds Ånd vi ved hvad der bor i Gud. Nye Testamente er vidnesbyrd om vores erkendelse af det guddommelige. Så med Jesus Kristus i Kristus kan vi kristne ihvertfald ikke sige som du gør Arne: "Om det guddommelige kan jeg intet sige,"Tværtimod har vi masser af gnosis om det guddommelige og åndelige (det er iøvrigt det samme eller ihvertfald det åndelige såvidt Guds Ånd som vi har omfatter også det guddommelige). Disse forhold, vores gnosis eller viden og visdom om det guddommelige, er meget vigtige i kristendommen, i Kristus - men ejer vi ikke Guds Agape Kærlighed eller overstrømmende kærlighed, er det dog i så tilfælde intet værd. Så med Jesus Kristus som vor Herre kan vi kristne umuligt sige som du siger her Arne: "Om det guddommelige kan jeg intet sige,"Det er et ukristeligt eller Anti Jesus Kristus synspunkt at vi intet kan sige om det guddommelige. Og det til trods det overgår vores forstand eller ånd men da vi har Guds Ånd kan vi altså alligevel. Og vi skal tale med hinanden om det - tolker det åndelige for åndelige. Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|