Hej Arne
Arne:
Jeg har igen og igen skrevet, at jeg respekterer andres tro, og jeg er lidt efter lidt kommet til større klarhed om min egen.
Jeg respekterer din tro, men du respekterer jo tydeligvis ikke min - og du kritiserer mig tillige personligt!
"Jeg har igen og igen skrevet, at jeg respekterer andres tro"Ihvertfald går jeg ind for religions frihed - men også med andres frihed til at kritisere enhver religion.
"Jeg respekterer din tro, men du respekterer jo tydeligvis ikke min - og du kritiserer mig tillige personligt!"
Jeg ser ikke nogen afgørende forskel i måden vi forholder os til hinanden. Og er der en af os der behandler den anden unfair så er det tydeligt at pilen kommer til at pege på dig Arne. Selv Gerth har observeret dette og nævnt det ved et par lejligheder.
Arne:
Nu igen angriber du mig for, hvordan jeg forholder mig til Kristus.
Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet.
Hvad har Jesus Kristus sagt om omsorg for verden?
Stort det intet iflg. skrifterne - Jeg husker kun lidt fra Thomas Evangeliet.
Er dét fordi Jesus Kristus stort set intet har sagt - eller er det fordi, vi mennesker ikke har opfattet det?
Jeg hælder til det sidste.
SÃ¥dan fungerer min trosfrihed
"Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet."Hvad vi historisk kan sige om ham Jesus finder jeg meget interessant. Også allerede Paulus er inde på denne problematik.
Og det er populært at sige Paulus ikke er interesseret i den historiske Jesus, men det finder jeg langt fra er tilfældet. Jeg synes Paulus er ufatteligt loyal overfor de Jesus Kristus samfund han selv tidligere forfulgte. Paulus har stor respekt for fx Peter og Jakob (Jesus bror nok) og han vil ikke bygge eller stifte kristne menigheder og fællesskab der hvor dette allerede er etableret.
"Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet."Ja ikke mange har tænkt så meget over denne problematik som HansKrist - læs fx 2 Kor 5 og følgende her hvordan Paul Tillich opsummerer tingene ud fra Paulus
(1)*"Hvad har Jesus Kristus sagt om omsorg for verden?"Men verden er i Nye Testamente ikke naturen. Overfor verden og hvilke politiske magtstrukturer af vold og overgreb og uretfærdighed der her hersker sætter kristendommen Guds Rige - at Kristus må blive alt i alle - at vi mennesker vil iklæde os Guds Kærlighed og Retfærdighed og Visdom - således at de politiske voldelige magtstrukturer fyldt med uretfærdighed og overgreb må høre op.
Når vi siger verden må vi præcisere hvad det er vi tænker på. Er det spædbarnets verden og skolebørns verden eller er det den indfødte befolkning i Amazonas Regnskov, deres verden???
Eller er det verdens politiske økonomiske magtstrukturer vi taler om???
Selv om du bytter meget rundt på begrebet verden, fx er du ikke opmærksom på hvordan der tales om verden i Nye Testamente, se ovenfor hvad jeg sagde om verden contra Guds Riget - at vi iklæder os Kristus.
Hvis verden skal forstås som naturen (eventuelt kosmos), hvilket er hvad jeg fornemmer du, uden at præcisere det, tænker på, taler om.
Så lad os gå til kernen i dette at være i Kristus. Som er at modtage Livets Ånd og være med Kristus sat i sammenhængen Livets Ånds Love - lovmæssigheder som mennesker var før syndefaldet i Edens Have = naturen - da vi var natur mennesker. Det er pga Livets Ånd i Kristus eller den levendegørende Gud Helligånd i Kristus at vi erfarer HEALING og HEL'bredelse og Frelse i Kristus og som genopretter vores SYNCHRONICITY eller samtalende harmoni og ressonans relationer til skabelsen naturen Edens Have.
Også derfor vores HEALING og HEL'bredelse og Helliggørelse og ja FRELSE i Kristus ikke er en forløsning
fra men en forløsning
af skabelsen naturen og fx vores fysiske kropslige biologiske sanselige legemlige liv eller vores sjælelige legemlige liv, som har været behersket af de ondskabsfulde politiske økonomiske magtstrukturer der dominerer i verden.
Så vi kristne hæver os ikke op over det jordiske - tværtimod, det er ikke sådan det åndelige skal forstås, som netop det link du gav os misforstod det åndelige.
"Er dét fordi Jesus Kristus stort set intet har sagt - eller er det fordi, vi mennesker ikke har opfattet det?
Jeg hælder til det sidste."Du kan ikke sætte Jesus ind i en moderne klimakrise og miljøkrise (forurening) og biodiversitets krise. Da dette er en især omkring industrialiseringen og den teknologiske udviklings konsekvenser der har forårsaget disse katastrofer eller kriser som slet ikke på samme måde kunne være et issue på Jesu tid. Men som jeg viste ovenfor kan vi finde Jesus og de kristne's forhold til livet og skabelsen der ikke er forstyrret af de politiske økonomiske magtstrukturer der hersker i verden fyldt med overgreb vold og uretfærdighed.
Fx Paulus der forsøgte at ophæve den tids homoseksuelle misbrug af børn der var fuldstændig uden rettigheder og beskyttelse og endda blev udstødt - modsat de ældre mænd der voldtog disse børn og unge mennesker blev anset som nogle helvedes karle.
(1)*:Paul Tillich:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.
the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.
Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present.
This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
det er ikke ånden hos mennesket Jesus fra Nazareth, der gør ham til Kristus, men at det er det åndelige nærvær, Gud i ham, der besidder og driver hans individuelle ånd. Denne indsigt står vagt over for en Jesus-teologi, der gør mennesket Jesus til genstand for kristen tro.
det kristne budskab om, at det er Jesus som Kristus, i hvem den Nye Væren (de nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) er dukket op.
Paulus' Åndelige-Kristologi, som understreger, at "Herren er Ånden", og at vi ikke "kender" ham efter hans historiske eksistens (kød) længere, men kun som Ånden, der er levende og nærværende.
Dette redder kristendommen fra faren for en heteronom underkastelse af et individ.
Kristus er Ã…nd og ikke lov.