Hej Arne
Helt ærligt så aner jeg ikke hvad du snakker om
Så det må du først fortælle mig
Noget andet er at jeg ikke tror du har forstået hvad der står
skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.
For at Gud kan være alt i alle - så har Gud lagt alt under Sønnen
Det er da Kristen ABC eller begynder læredom - eller selve kristendommens indhold
At det er i Kristus eller Sønnen at vi når frem til Guds Riget
Derfor Paulus siger Kristus er vor Herre Gud nu - fordi det er her den Ny Skabelse og vores forening (forsoning) med Gud og Frelse og Guds Riget opstår på jorden og meget meget mere.
Det er jo kristendommens kerne
Jeg har aldrig hørt andet end at vores frelse er i Kristus og her redegør Paulus det på for mig at se en meget smuk måde
Men der er utallige beskrivelser af dette forhold hos Paulus
Det har ikke noget at gøre med treenigheden hvis dette er hvad du hentyder til
Treenigheden hører en senere Kirke til der først opstår efter Paulus's død
Kan den trinitarske Guds forståelse og opfattelse så forsvares ud fra Paulus - det man kalder for Paulus's Spirit Christology? Ja
Men det ændrer ikke hvad TRO og TROEN's indhold dækker over som vi drøftede forleden dag og dette har intet at gøre med treenigheds dogmet og hvorfor det??? Fordi vores tro ikke er på dogmer men på den levende Guds Nærvær og Virkelighed og Virksomhed i vores liv der forvandler os og som sker i Kristus da Gud har lagt alt under Kristus/Sønnen så Kristus/Sønnen er vor Herre Gud i forbindelse med vores Frelse og Guds Rigets oprettelse
Iøvrigt står der Gud og ikke Gud Fader - men vi mennesker har en tilbøjelighed til at tro når der står Gud så er det Gud Fader der tænkes på, hvilket det ikke nødvendigvis jo er.
Der er masser af udsagn hos Paulus og ja i Nye Testamente det hele taget der ikke understøtter en senere Kirkes Treenigheds Dogme (derfor mange er modstandere heraf også kristne og det gør ej heller noget da det som sagt jo ikke er Treenigheds Dogmet vi tror på). Men derfor kan man godt udarbejde et Treenigheds Dogme.
Vi skal bare huske kristnes TRO og TROEN's Virkelighed ikke gælder dogmer og i det hele taget dogmatisk teologisk rettroenhed og tænkning.
Personligt synes jeg at Treenigheds Dogmet og den Treenige Gudsforståelse er et udmærket stykke teologisk menneskelig tænkning og tænke arbejde. Jeg har også sagt at ved at læse Paulus og Johannes Evangeliet og Brevene - det ligger lige til højrebenet at udarbejde den Treenige Gudsforståelse.
Og tænkningen er som følger - når vi siger Gud så tænker vi ikke på Gud Fader - for gør vi det pr instinkt eller automatik når vi aldrig frem til at forstå Treenigheds Dogmet eller læren.
Treenigheden er som et Kristus Ikon - og meget andet (Bøn og korsets tegn) - hvor mennesket skal kunne genkende og opdage deres virkelighed med Gud.
Men som man ikke tror på et Jesus Kristus Ikon så tror vi altså ej heller på Treenighedsdogmet. Eller Teodice problemstillingen.
Fx min virkelighed med Gud er meget trinitarsk, ja I husker jo nok at jeg beskriver min:
SØN'FADER eller JEG'DU kommunikerende samtalende BØNS virkelighed med Gud gennem Helligånden. Her er det tydeligt at der er liv og dynamik i Gud - trinitarsk skabende livgivende indre dynamik og liv i Gud. Her er JEG i Kristus/Sønnen (Gud Søn) i forhold til min Gud Fader gennem Gud Helligånden - min trinitarske samtalende kommunikerende BØNS VIRKELIGHED med Gud.
Måske også et Kristus Ikon kan åbne op og uddybe vores virkelighed med Gud og det i Kristus/Gud'Søn til Gud Fader gennem Gud Helligånden.
Jeg forstår godt du fik besked om ikke at tage dogmerne for bogstaveligt og højtideligt fordi det gør du konstant og du er alt alt for firkantet i din dårlige opfattelse og forståelse dogmernes berettigelse tiltrods vi ikke skal tage dem bogstaveligt og til trods det jo slet ikke er dem der er TROENs indhold og essens - der er vi kristnes trosliv og dets SPIRITUALITET.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS: måske når jeg får tid jeg kan vise jer de steder jeg i min Nye Testamente har tegnet et trekant i margen som tegn på at jeg finder at her har vi begyndelsen til noget der da godt kunne blive til en treenig Gudsforståelse.