annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 154 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44175 - 21/07/2024 20:03 Debatklima
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Alt for ofte - synes jeg - ser jeg debatklimaet her på Trosfrihed.dk glide over i fjendtlighed i stedet for åbenhed og inspiration.

Det er jo desværre ikke noget særsyn indenfor "det åndelige".
Jeg tænker på kristendommens korstog, 30-årskrigen, fjendtlighederne mellem islam og kristendom - helt op i vore dage - og der er desværre meget, meget mere.

Og det kan måske også være sjovt at gøre debattter på Trosfrihed.dk til en kampplads, hvor man præciserer egne standpunkter og kritiserer - men inspirerende, det kan det vist ikke blive.

Og inspiration - åndelig næring - dét er - som jeg ser det - den helt store kvalitet, som Trosfrihed.dk kan levere.
Men det forudsætter, at vi fuldt ud anerkender - og søger bedst muligt at forstå - hinandens tro og livssyn - samt er åbne for andre idéer og perspektiver, end vore egne.

Så hordan når vi til inspiration i stedet for slagsmål?
Forslag:
  • Undlad selv at angribe
  • Besvar ikke angreb
  • Vær så klar som muligt i egne indlæg
  • Søg at afklare det ikke forståede i andres indlæg.
Er der andet, vi kan gøre for at inspirationerne kan blomstre?

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#44176 - 21/07/2024 20:20 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hovsa Arne

Hej Arne


Er det et angreb at spørge dig om du kan forestille dig Jesus sige hvad du har skrevet igen igen igen igen de sidste mange år som følger her i citationsboksen:



Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)


Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



Du bruger Jesus Kristus i sammenhæng med hvad du skriver ovenfor i citationsboksen, når du flager med et Jesus Kristus Ikon konstant i din redegørelse for det du kalder din tro.

-0-0-0-

Jeg har så til stor inspiration for mange redegjort for hvad det er der altid kendetegner kristendommen, hvilken gnosis og erkendelse Gud det altid er lige med:



Vi tager imod Gud i Kristus - dvs den specielle ÅBENBARING af Gud i Jesus Kristus som svar på at vi mennesker er kommet bort fra Gud (ja endda blevet fjendtlige overfor Gud) og har mistet vores kundskab (gnosis) om Gud og fællesskab med Gud.

Gud griber i Kristus ind i vi menneskers hverdag eksistens og liv - han giver os sit Ord og sin Ånd og virker på en underfuld vidunderlig måde i vores liv.

I denne Jesus Kristus specielle ÅBENBARING af Gud får vi indblik/indsigt i Guds væsen - hvordan han er i sin guddommelige Herlighedsfylde (som iøvrigt er hvad den paulinske Jesus Kristus Ikon kristologiske DOXA teologi er beskæftiget med).

I den specielle Jesus Kristus ÅBENBARING af Gud bliver vi mennesker i stand til at erkende den sande levende Gud.



Citat:
Fordi Gud i Jesus Kristus ÅBENBARER sig som et Levende, Åndeligt og Livsfyldt JEG står den kristne TRO på Gud som en personlig Gud i et modsætningsforhold til alle opfattelser (Gudsbegreber) af panteistisk art, hvor tænkes som upersonlig kraft, princip, gennemstrømmende ånd, værensgrund, dyb og lignende af dennesidig eller hinsidig karakter. Aksel Valen-Sendstad.




-0-0-0-


Måske noget af det mest inspirerende er at jeg har opfordret dig til at lave den øvelse at hvad du hævder i citationsboksen ovenfor, at du forestillede dig at det var Jesus der sagde hvad du siger.

Du vil derved opdage at du siger noget der er stik modsat alt det Jesus er kendt for.

Så nåede vi så langt.

Det er iorden at du mener det stik modsatte af hvad Jesus Kristus repræsenterer og er kendt for at have åbenbaret os.


Der hvor kæden hopper af er at du samtidig med at du igennem årene udtrykker dig som i citationsboksen ovenfor, der flager du med et Jesus Kristus Ikon og hævder at den ortodokse kristendom står dig nær.

Hvis den ortodokse kristendom så hvad du skriver i citationsboksen ville de smide dig ud på knæ og albuer.

Jeg påstår du manipulerer dine omgivelser og at du misbruger Jesus Kristus groft når du fedter ham uløseligt ind i hvad du skriver i citationsboksen.


-0-0-

Min måde at stille tingene skarpt op på - er til stor inspiration for fx en klasse i religion der studerer kristendom.

Jeg spørger, kan man så være panteistisk og agnostisk orienteret og hævde at det ikke er meningen at vi mennesker skal kende Gud.


Nej råber klassen i kor da Jesus Kristus Åbenbarer for os hvem Gud er for os (og i sit væsen, guddommelige Herlighedsfylde) og hvilet åndeligt fællesskab og liv vi har i samtale og kommunikation med Gud i Kristus, vores SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET eller samtalende kommunikerende BØNS virkelighed med Gud gennem Helligånden.


Hvis dette ikke er INSPIRERENDE at forstå hvad der er karakteristisk for kristendommen og hvad der SKAL være med som minimum for at det kan hævdes at høre hjemme i kristendommen - så er der ikke noget der er inspirerende.


Det er ikke hverken inspirerende eller ambitiøst at alt hvad vi påstår bare skal respekteres og accepteres uden kritik.

Du vil have fjernet kritik og du kalder kritik blasfemi - jamen det er jo en gentagelse af middelalderlig korstog og inkvisitionen.

Hvorfor er du bange for spørgsmål og debat og kritisk drøftelse tingene????

Forstår simpelthen ikke at du forsøger at undertrykke spørgsmål og debat og kritisk drøftelse tingene.

Du nægter at svare på kritiske spørgsmål og saglig debat om tingene.

Du opfordrer ligefrem dertil.


Mvh HansKrist



PS:


Citat:
Arne:

Alt for ofte - synes jeg - ser jeg debatklimaet her på Trosfrihed.dk glide over i fjendtlighed i stedet for åbenhed og inspiration.



Det er dig der gør mine spørgsmål til dig til fjendtlighed.

Jeg vil gerne drøfte med dig hvordan du kan skrive som i citationsboksen - udsagn efter udsagn som er det stik modsatte af hvad Jesus er kendt for, og så samtidigt hævde at ortodoks kristendom står dig nær og konstant flage med et Jesus Kristus Ikon som værende baggrunden for dine synspunkter i citationsboksen.

Hvordan kan et Jesus Kristus Ikon inspirere dig til et frontalt angreb på alle Jesu Kristi Åbenbaringer???

Du angriber jo i citationsboksen alle de Åbenbaringer Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44177 - 21/07/2024 22:04 Re: Debatklima [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg gør så her en undtagelse fra de debat-retningslinjer, jeg selv går ind for - og dog:
  • Hvad du citerer mig for i citatboksen, det er min tro.
  • Den kærlighed, jeg har oplevet fra Kristus Ikonen er en kendsgerning.
  • Der er ikke nogen modsætning her.
  • Hvis du ikke kan acceptere dette, er det dit problem - ikke mit, og det må du så selv finde ud af - siden du endnu ikke kan - vil? - forstå, hvad jeg skriver.
Arne.
Top Svar Citer
#44178 - 21/07/2024 22:27 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hej Arne



Citat:
Arne:

Hvad du citerer mig for i citatboksen, det er min tro.


Den kærlighed, jeg har oplevet fra Kristus Ikonen er en kendsgerning.


Der er ikke nogen modsætning her.


Okay der er ingen modsætning her??

Så har du kigget ind i et portræt maleri af en for dig totalt ukendt person - ihvertfald er det ikke den historiske Jesus Kristus du har stirret på, eller mødt og stået overfor.

Men din egen private ideer om en uhistorisk ikke konkret Jesus Kristus.

Historiske Jesus Kristus vil du ikke kendes ved, men dine egne ideer i dit eget hoved om en uvirkelig eller ukonkret Jesus Kristus gør du et nummer ud af.

Ihvertfald har du ikke mødt historiske Jesus Kristus i den Ikon du taler så meget om. For historiske Jesus Kristus vil du ikke vide af, kendes ved. Ham modsiger du som vi har set så tydeligt i citationsboksen, med dine Anti Jesus Kristus udsagn og påstande.



Det er en katastrofe og en personlig fiasko for dig. Men kan du leve med det - så er din samvittighed og dømmekraft svækket og din forståelse og sans for kristendommen nærmest ikke eksisterende. Du har overhovedet ingen forståelse kristendommen, den religion der opstod i kølvandet på den historiske Jesus Kristus.


Mange gange har du skrevet at du ikke er kristen, og det må man sørme sige du har ret i, du er så langt væk fra de Åbenbaringer vi kender fra Jesus Kristus. Ja du modarbejder disse Jesus Kristus Åbenbaringer hvem Gud er for os og hvordan vores virkelighed med Gud er skruet sammen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44179 - 21/07/2024 22:34 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Jesus Kristus: "Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple."
En kristen mand indrømmede, at hans ego kunne ikke klare, at jeg ikke er en spirituel elev (discipel) og istedet som sandhed Talsmanden.

Du: "Er der andet, vi kan gøre for at inspirationerne kan blomstre?"

Ja, stil gerne interesseret nysgerrige spørgsmål grundigt, hvilket ingen profiler her endnu gør... blinker
Top Svar Citer
#44180 - 21/07/2024 23:11 Re: Debatklima [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg ser du digter videre på dine misforståelser og fejlagtige konklusioner.
Det interesserer ikke mig.
Arne cool
Top Svar Citer
#44181 - 21/07/2024 23:23 Re: Debatklima [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth (er du vel).
Jeg har før søgt at nå frem til en opfattelse af dit åndelige liv, men er ikke lykkedes med det.
Mit indtryk er, at du endnu ikke rigtig er afklaret - hverken med dig selv eller dn tro.
Og din evne til at udtrykke dig klart skriftligt trænger efter min mening til forbedring.
Held og lykke med det hele.
Arne smiler
Top Svar Citer
#44429 - 26/08/2024 16:04 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Namaskaram engel heart engel heart engel heart engel

Hvad er der galt med denne respons...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/44428/Vigtige_praeciseringer.html#Post44428

Det må du gerne forklare? Har jeg angrebet somo? Gjort grin med ham? Må vi ikke gå hinanden på klingen? Hvordan gøre det bedre ler Hvem ved blinker Håber på en god samtale om tingene...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#44430 - 26/08/2024 19:14 Re: Debatklima [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hej anonyme Krishna.
Du skriver igen og igen og igen det samme - uden nogen som helst relation til den, du skriver til.
Det er jo spam!
Arne.
Top Svar Citer
#44431 - 26/08/2024 19:56 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Namaskaram engel heart engel heart engel heart engel

Kan du gøre det bedre ler Hvem ved blinker Kom nu op i omdrejninger...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/44408/somo.html#Post44408

Jeg skal nok tage mig af den respons, for der er åbenbart ikke andre, som vil tale med somo om tingene...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#44433 - 26/08/2024 21:39 Re: Debatklima [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Det vil du jo heller ikke!
Arne.
Top Svar Citer
#44434 - 26/08/2024 22:38 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Namaskaram engel heart engel heart engel heart engel

Har du styr på tingene ler Hvem ved blinker Hvad forholder somo sig til...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/44408/somo.html#Post44408

Hvorfor ikke lade os tale sammen...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/44432/Vigtige_praeciseringer.html#Post44432

Er jeg tabt bag en vogn...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#44436 - 26/08/2024 23:02 Re: Debatklima [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Krishna, du skriver:
Citat:
Hvorfor ikke lade os tale sammen...
Mit svar: Der er jo tydeligvis ingen, der vil tale med dig, og du har jo heller ikke noget emne.
Arne.
Top Svar Citer
#44500 - 02/09/2024 10:49 Re: Debatklima [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Anonyme Krishna bombarderer os for tiden med spam, som jeg smider i Papirkurven, så snart jeg ser det.
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Storebæltsbroen er midlertidigt lukket ..
07/09/2024 20:24
Grealish og Rice sørger for god start t..
07/09/2024 20:19
Dansk speedway-kører fragtet på hospit..
07/09/2024 20:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56
DMI varsler kraftig regn og skybrud over..
07/09/2024 21:35
Skæve ejendomsvurderinger giver kommune..
07/09/2024 20:37
Vælgere bliver væk ved valg i Algeriet..
07/09/2024 20:07