annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 48 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 55 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44063 - 07/07/2024 18:08 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Citat:
Arne:

Kan ikke undgå en mistanke om, at dét, at både Paven og Luther modgår Paulus, gør dig aggressiv og får dig til at "snakke udenom



Jeg er ikke spor aggressiv - læs mit indlæg igen.

Jeg aner ikke hvad du snakker om når du skriver at både paven og Luther modgår Paulus.

Jeg har kun redegjort for treenigheden.

Og ihvertfald så modgår paven og Luther ikke Paulus. Det vil de begge have sig frabedt.


Det er vist mere os tre der leger kloge Åge på noget der er irrelevant for det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET

Men du påstår jo at kristendommen står og falder med filoque og Teodice og nu treenigheden.

Men dette er ikke hvad TROEN - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over - det er irrelevant for TROEN's indhold som vi drøftede så smukt forleden dag.

Måske vi skulle genopfriske


Det er erfaringen af Guds Levendegørende HELbredende og HELLIGgørende virksomhed i vores liv igennem at vi har taget imod Gud i Kristus.

Hvis det ikke var i Kristus ville vi ikke kunne erfare Guds Fødsel i vores liv der i virksomhed slår over i vores fødsel i Gud, de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os og igennem vores SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET eller samtalende kommunikerende virkelighed med Gud gennem Helligånden.

Der er mange måder at beskrive på at Gud er på færde i vores liv - er virksom i vores liv - at vi erfarer nøjagtig dette åndelige nærvær der forvandler os - kendt er HEL'breder os HELLIG'gør os og ja Skænker os de mange Åndens (Gud Helligåndens) Frugter og ja Karismatiske Åndsgaver der er at sammenligne med en Jungiansk INDIVIDUATION eller Maslow'sk Selvaktualisering på Åndens betingelser.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Citat:
Arne:


Hanskrist, dit seneste indlæg her i denne tråd ligger - set med mine øjne - på så underlødigt et niveau, at jeg ikke besvarer det.
(Kan ikke undgå en mistanke om, at dét, at både Paven og Luther modgår Paulus, gør dig aggressiv og får dig til at "snakke udenom".)
Arne.



Jeg tror det er når du er træt og ikke gider svare mig at du skriver sådan.

Mit indlæg er ikke underlødigt og jeg er ej heller aggressiv

Og hvad det er du mener jeg snakker udenom aner jeg ikke noget om. Jeg har da redegjort for treenigheden på en go måde.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44064 - 07/07/2024 18:15 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du har slettet mellem mig og Hans K vedrørende generelt næsten ingen anderkendelse her om vores forskellige ords formulering, så jeg forsvandt her - Spild af livstid.
Personfnider ifølge du?

Du skrev her i tråden, at du ikke gider ´kamp´ men, en diskussion lignende andet positivt underholdning eksempelvis sport, DR ´debatten´ og realityshows, så er det ok helst uden aggressioner. Men hvis profiler er helt ligeglade med hinandens overbevisninger, så...
Ordsprog: "Vælg dine kampe med omhu."
Top Svar Citer
#44065 - 07/07/2024 19:26 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
Og ihvertfald så modgår paven og Luther ikke Paulus.

Paulus skriver:
Citat:
- skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.

filioque er iflg. Hanskrist åbenbart en bagatel.
Arne.
Top Svar Citer
#44066 - 07/07/2024 20:32 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Helt ærligt så aner jeg ikke hvad du snakker om

Så det må du først fortælle mig


Noget andet er at jeg ikke tror du har forstået hvad der står


Citat:
skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.



For at Gud kan være alt i alle - så har Gud lagt alt under Sønnen


Det er da Kristen ABC eller begynder læredom - eller selve kristendommens indhold

At det er i Kristus eller Sønnen at vi når frem til Guds Riget

Derfor Paulus siger Kristus er vor Herre Gud nu - fordi det er her den Ny Skabelse og vores forening (forsoning) med Gud og Frelse og Guds Riget opstår på jorden og meget meget mere.

Det er jo kristendommens kerne

Jeg har aldrig hørt andet end at vores frelse er i Kristus og her redegør Paulus det på for mig at se en meget smuk måde

Men der er utallige beskrivelser af dette forhold hos Paulus


Det har ikke noget at gøre med treenigheden hvis dette er hvad du hentyder til


Treenigheden hører en senere Kirke til der først opstår efter Paulus's død

Kan den trinitarske Guds forståelse og opfattelse så forsvares ud fra Paulus - det man kalder for Paulus's Spirit Christology? Ja

Men det ændrer ikke hvad TRO og TROEN's indhold dækker over som vi drøftede forleden dag og dette har intet at gøre med treenigheds dogmet og hvorfor det??? Fordi vores tro ikke er på dogmer men på den levende Guds Nærvær og Virkelighed og Virksomhed i vores liv der forvandler os og som sker i Kristus da Gud har lagt alt under Kristus/Sønnen så Kristus/Sønnen er vor Herre Gud i forbindelse med vores Frelse og Guds Rigets oprettelse

Iøvrigt står der Gud og ikke Gud Fader - men vi mennesker har en tilbøjelighed til at tro når der står Gud så er det Gud Fader der tænkes på, hvilket det ikke nødvendigvis jo er.

Der er masser af udsagn hos Paulus og ja i Nye Testamente det hele taget der ikke understøtter en senere Kirkes Treenigheds Dogme (derfor mange er modstandere heraf også kristne og det gør ej heller noget da det som sagt jo ikke er Treenigheds Dogmet vi tror på). Men derfor kan man godt udarbejde et Treenigheds Dogme.

Vi skal bare huske kristnes TRO og TROEN's Virkelighed ikke gælder dogmer og i det hele taget dogmatisk teologisk rettroenhed og tænkning.

Personligt synes jeg at Treenigheds Dogmet og den Treenige Gudsforståelse er et udmærket stykke teologisk menneskelig tænkning og tænke arbejde. Jeg har også sagt at ved at læse Paulus og Johannes Evangeliet og Brevene - det ligger lige til højrebenet at udarbejde den Treenige Gudsforståelse.

Og tænkningen er som følger - når vi siger Gud så tænker vi ikke på Gud Fader - for gør vi det pr instinkt eller automatik når vi aldrig frem til at forstå Treenigheds Dogmet eller læren.

Treenigheden er som et Kristus Ikon - og meget andet (Bøn og korsets tegn) - hvor mennesket skal kunne genkende og opdage deres virkelighed med Gud.

Men som man ikke tror på et Jesus Kristus Ikon så tror vi altså ej heller på Treenighedsdogmet. Eller Teodice problemstillingen.


Fx min virkelighed med Gud er meget trinitarsk, ja I husker jo nok at jeg beskriver min:

SØN'FADER eller JEG'DU kommunikerende samtalende BØNS virkelighed med Gud gennem Helligånden. Her er det tydeligt at der er liv og dynamik i Gud - trinitarsk skabende livgivende indre dynamik og liv i Gud. Her er JEG i Kristus/Sønnen (Gud Søn) i forhold til min Gud Fader gennem Gud Helligånden - min trinitarske samtalende kommunikerende BØNS VIRKELIGHED med Gud.

Måske også et Kristus Ikon kan åbne op og uddybe vores virkelighed med Gud og det i Kristus/Gud'Søn til Gud Fader gennem Gud Helligånden.

Jeg forstår godt du fik besked om ikke at tage dogmerne for bogstaveligt og højtideligt fordi det gør du konstant og du er alt alt for firkantet i din dårlige opfattelse og forståelse dogmernes berettigelse tiltrods vi ikke skal tage dem bogstaveligt og til trods det jo slet ikke er dem der er TROENs indhold og essens - der er vi kristnes trosliv og dets SPIRITUALITET.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS: måske når jeg får tid jeg kan vise jer de steder jeg i min Nye Testamente har tegnet et trekant i margen som tegn på at jeg finder at her har vi begyndelsen til noget der da godt kunne blive til en treenig Gudsforståelse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44067 - 07/07/2024 21:33 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, så at "underlægge sig" - som den ortodokse kirke og Paulus siger - det er det samme - iflg. dig - som at "sidestille sig", men som de tre kristne kirker har skændtes om i århundreder.
Du fik åbenbart ikke læst: dette link.
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 55 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
FN-chef vil have undersøgelse af person..
18/09/2024 17:13
Danmarksdemokraterne ude af forhandlinge..
18/09/2024 16:50
Stor politiaktion efter skudepisode ved ..
18/09/2024 16:40
Meldinger om nye eksplosioner i Beirut
18/09/2024 16:37
Ung pygmæblåhval fanget under træmole..
18/09/2024 16:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Regeringen vil sikre udskrevne en omsorg..
18/09/2024 15:17
Nye eksplosioner i kommunikationsudstyr ..
18/09/2024 14:39
Politi leder efter muligt offer efter sk..
18/09/2024 14:37
32-årig mand får dom for overgreb på ..
18/09/2024 14:36
Hizbollah angriber Israel efter eksplosi..
18/09/2024 13:56