annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 982 gæster og 277 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 55 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44058 - 07/07/2024 13:19 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Citat:
Som du udtrykker dig, må det vel betyde, at du sætter Faderen over både Sønnen og Heligånden.

Jeg vil ikke bruge ordet over


Gud er ånd, der har en Ånd ... Guds ånd svævede over vandene.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Helligånden er Guds ånd - Guds ånd er hellig -

... og Sønnen er skabt af Gud.

Sønnen - Kristus vor Herre - har Ånden fordi den af Gud - Faderen - er ham givet.


***

Ang Paulus.

skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.


Citat:
Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus. Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når han kommer, de, som hører Kristus til. Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader. For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen bibelenonline/1_Kor/15 Fremhævning er min.


Så Guds plan var og er at, Gud skal være alt i alle.

Så Talsmanden/helligånden, er nu hos de troende, nu Kristus er hos Faderen.





Hvordan det kan passe ind i din ikonoplevelse ved jeg ikke, men jeg mener ikke Guds Ånd er i en bemalet træplade, og tænker også hvad med bibelens billedforbud?

Citat:
Gud talte alle disse ord: »Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset.

Du må ikke have andre guder end mig.

Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_mos/20


.


Redigeret af Tikka (07/07/2024 14:14)
Top Svar Citer
#44059 - 07/07/2024 14:24 Re: Tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for svar.
Det må da betyde, at både katolikker og protestanter svigter disse ord fra Paulus, som du citerer fra hans Første brev til Korintherne, kapitel 15?
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#44060 - 07/07/2024 14:58 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Indsendt af: Arne Thomsen
Det må da betyde, at både katolikker og protestanter svigter disse ord fra Paulus, som du citerer fra hans Første brev til Korintherne, kapitel 15?

Det ved jeg ikke smiler

Ang. ånden - Helligånden som vi plejer at sige kom til jorden på pinsedagen, da Kristus var hos Gud, gav han allerede som levende før himmelfart til sine disciple.

Vidste du det?


Citat:
Den opstandne Jesus og disciplene

Om aftenen den samme dag, den første dag i ugen, mens disciplene holdt sig inde bag lukkede døre af frygt for jøderne, kom Jesus og stod midt iblandt dem og sagde til dem: »Fred være med jer!« Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og sin side. Disciplene blev glade, da de så Herren. Jesus sagde igen til dem: »Fred være med jer! Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer.« Da han havde sagt det, blæste han ånde i dem og sagde: »Modtag Helligånden! Forlader I nogen deres synder, er de dem forladt, nægter I at forlade nogen deres synder, er de ikke forladt.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/20#19-23


Med dette blot for at vise, der sikkert kan findes andre skriftsteder, som passer til det du taler om.

***

Tilføjelse: ... men også et skriftsted der kan vise at:Tro er et guddommeligt værk i os

.


Redigeret af Tikka (07/07/2024 15:28)
Top Svar Citer
#44061 - 07/07/2024 16:36 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Citat:
Arne:

De kristne kirker er jo ikke enige om treenigheden: Den ortodokse kirke sætter
Faderen over Sønnen og Helligånden, mens den katolske og den lutherske sætter Faderen og Sønnen over Helligånden - filoque.



Nej der er lige meget Gud i de 3 gængse virkeligheder vi mennesker har med Gud.

Gud Fader er åbenbaret i Gud Sønnen (Jesus Kristus) gennem Gud Helligånden. Og der er som sagt lige meget Gud i disse 3 virkeligheder vi har med Gud.

Ingen kan underkende og sige der er mindre eller mere Gud i Kristus (Sønnen) end der er i Gud Fader og Gud Helligånden.

Ingen kan sige der er mindre eller mere Gud i Gud Helligånden som i Gud Sønnen (Kristus) og Gud Fader.

Ingen kan sige der er mindre eller mere Gud i Gud Fader end der er i Gud Sønnen Kristus eller Gud Helligånden.

I disse 3 gængse kendte og erkendte og italesatte virkeligheder med Gud - er der lige meget Gud i alle 3.

Der er ingen hierarki i treenigheden - var der var det ikke treenigheden - en trinitarisk Gudsforståelse.

Dette så vidt treenigheden.

Springer vi ud af treenigheden eller den trinitariske Gudsforståelse - så er der eksempler på alt muligt. Men dette har egentlig ikke noget med treenigheden at gøre da der er lige meget Gud i de 3 virkeligheder med Gud som vi har italesat med at italesætte treenigheden.


Iøvrigt findes der er utal af måder vi kan møde og have virkelighed med Gud på - fx igennem natur eller andre mennesker eller i et utal af eksistentielle situationer vi kommer i igennem vores liv.

Iøvrigt har dette med treenigheden og filoque og Teodice og hvor mange Engle der kan sidde på en nålespids etc etc intet at gøre med vi kristne menneskers trosliv og spiritualitet.

Det gennemgik vi forleden hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over - hvad der er det positive indhold i TROEN.


HAR VI ALLEREDE GLEMT DET

Jamen så kommer vi jo ingen vegne - så gør vi ingen fremskridt

TROEN har ikke at gøre med abstrakt teoretisk (skolastisk) teologisk tænkning at gøre - men som I forhåbentligt husker det da vi drøftede TROEN - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - hvad er indholdet essensen

Menneskelig spekulation som vi nu har kastet os ud i har intet at gøre med de GUDS ÅND ÅNDELIGE EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER vi kan nådesfyldt og ufortjent pludselig stå midt i.

Så lige nu er vi dumme eller menneskelige. Såre menneskelige. Dette er også helt i orden - men det fører os ikke fremad i vores HELLIGgørelse - det er ikke måden Kristus vinder skikkelse i os.




Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:


Citat:
Arne:

Jeg kan ikke - og vil ikke - fornægte mine oplevelser foran den Jesus Kristus Ikon, jeg har mødt.


Nej man kan jo opleve at Jesus Kristus Ikon repræsenterer djævlen.

Alt kan mennesker jo komme og påstå de har oplevet

Og du har oplevet det modsatte af hvad Jesus Kristus bragte i spil i verden.

Fint nok du har det, men det siger noget om dig og ikke rigtig noget om Jesus Kristus

Det er ihvertfald ikke Ånden i Jesus Kristus du har oplevet og haft kontakt med men tydeligvis din egen ånd og spekulationer.

Ihvertfald efter din Kristus Ikon oplevelse modarbejder du Jesus Kristus og tillægger Jesus Kristus noget ingen andre gør


-0-0-0-

Hvis du kom op til St Peter og begyndte at remse alle dine dogmatiske agnostiske antagelser om at vi intet kan sige om det guddommelige og vi ikke kan beskrive vores forhold til og virkelighed med Gud som Jesus Kristus er kendt for at beskrive det, så vil St Peter kigge på dig og bede dig om at holde din kæft

Han vil tænke stakkels mand der roder rundt i spekulationer og ikke overhovedet har Gud i sig som Livets Ånd

Stakkels mand helt uden den TRO som HansKrist og Tikka ellers så smukt beskrev det på Trosfrihed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44062 - 07/07/2024 17:37 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, dit seneste indlæg her i denne tråd ligger - set med mine øjne - på så underlødigt et niveau, at jeg ikke besvarer det.
(Kan ikke undgå en mistanke om, at dét, at både Paven og Luther modgår Paulus, gør dig aggressiv og får dig til at "snakke udenom".)
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 55 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
Oppositionspolitiker tvunget til at aner..
19/09/2024 01:44
Donald Trump efter to formodede attentat..
19/09/2024 01:23
Harvey Weinstein nægter sig skyldig i n..
19/09/2024 00:16
Tyrkiet: Vi har ramt PKK-mål i det nord..
18/09/2024 21:56
Varsel om tæt tåge i store dele af Jyl..
18/09/2024 21:18
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Blinken skal vidne om USA's tilbagetræk..
18/09/2024 23:45
Repræsentanternes Hus stemmer nej til a..
18/09/2024 23:43
Boeing hjemsender tusindvis mens 30.000 ..
18/09/2024 22:23
SAS-fly nødlander i København efter fu..
18/09/2024 21:39
Skovbrandshærgede Portugal tager imod a..
18/09/2024 21:36