Du: "Lidt sjovt det med faderen, nu mennesket er skabt i guds billede som mand og kvinde.
Hvilke billede er der tale om når faderen er hankøn, ligesom helligånden er som Talsmanden?"
*
Jeg har i din tråd ´hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?´ forklaret den mulighed, at hele Biblens sprogbrug afhænger patriarkalsk fra den tids ikke-kønnenes ligestilling
Jo, jo - Skabelsesberetningen er et jødisk skrift, og Gud kaldes en han, men hvem er og hvad betyder
i vort billede.NÃ¥r mennesket skabes
i vort billede på et tidspunkt hvor - denne anden - ikke er guds hemmelighed, eller Ordet som hos Johannes, så kan jeg ikke forstå, hvilke billede der er tale om, når Gud og - denne anden - skaber mennesket, som mand og kvinde i deres billede.
Hvis - denne anden - i det jødiske skrift er messias, er der jo tale om en han, og hvis - denne anden - ,,bare,, er Gud der taler med sig selv – sin ånd – så er der igen tale om en han – Guds ånd er vel som Gud maskulin (?)
Hvordan er forståelsen, at skabelsen af kvinden der er skabt i guds billede – i vort billede?
Der er jo forskel på det maskuline og feminine.
Kvinden skabes jo ikke maskulin.
Nå, ser ved noget Google søgning, at der måske er tale om:
Visdommen, hende som har pladsen ved siden af din trone, https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Visd/9#2https://denstoredanske.lex.dk/Visdommens_Bog Lidt spøjst at ,,de,, allerede på det tidspunkt var påvirket af græsk filosofi, troede det først kom med diaspora jøden Paulus.
Men interessant hvis i vort billede betyder, at Gud ,,taler,, med sig selv om sin visdom, der forstås som feminin ...
også tanken om det fuldkomne menneske i Edens have, der ikke skulle dø.Men giver blot en ny tanke i forhold til Kristus, Ordet og Talsmanden, for så må disse jo alle skulle forstås hvor balancen mellem det maskuline og feminine er i orden.
Udsagnet jeg er vejen sandheden og livet giver bedre mening så.
Så Guds Ånd er både maskulin og feminin.
En skabende Ånd der bygger på visdom (?)
.