annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 154 gæster og 131 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 55 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44128 - 12/07/2024 16:28 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du vil have dem, der ikke har den af dig omtalte græske kultur til at være "de fattige i ånden", og som belønnes med "Himmeriget".
Er det rigtigt forstået?
En sådan kulturaggressiv "barnepigefortolkning" af noget så helligt, dén "køber" jeg ikke.
Måske du kunne udtrykke dig mere klart, når du skriver.
Arne.





Top Svar Citer
#44129 - 12/07/2024 16:40 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Citat:
Så fattige i ånden er at være uden menneskelig filosofisk græsk visdom der sætter sig med menneskelig filosofisk spekulation og klogskab op imod Gud og mener at mennesket selv kan udtænke det med Gud uden ved hjælp af Guds Ånd, som de kristne kræver, fordrer.

Så fattige i ånden er at være uden menneskelig filosofisk græsk visdom der sætter sig med menneskelig filosofisk spekulation og klogskab op imod Gud

Hvor har du den ide fra, at Jesus mente dette, da han talte til disciplene - de fattige fiskere som af Jesus var kaldede.

De havde vel blot deres egen ånd, men også et håb om noget bedre, så de satte deres lid til Jesus, som det lille barn han et andet sted i skriften påpeger som den største i himmeriget -

... men det må jo være klart, disciplene ikke havde Guds Ånd. Dette var der kun én, som på det tidspunkt havde. Nemlig Jesus som udsendt af Gud.

Citat:
På den tid kom disciplene hen til Jesus og spurgte: »Hvem er den største i Himmeriget?« Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem og sagde: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. Den, der ydmyger sig og bliver som dette barn, er den største i Himmeriget; og den, der tager imod sådan et barn i mit navn, tager imod mig.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/18

.
Top Svar Citer
#44130 - 12/07/2024 19:53 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hej Tikka



Citat:
"Så fattige i ånden er at være uden menneskelig filosofisk græsk visdom der sætter sig med menneskelig filosofisk spekulation og klogskab op imod Gud"

Hvor har du den ide fra, at Jesus mente dette, da han talte til disciplene - de fattige fiskere som af Jesus var kaldede.

De havde vel blot deres egen ånd, men også et håb om noget bedre, så de satte deres lid til Jesus, som det lille barn han et andet sted i skriften påpeger som den største i himmeriget -

... men det må jo være klart, disciplene ikke havde Guds Ånd. Dette var der kun én, som på det tidspunkt havde. Nemlig Jesus som udsendt af Gud.


"Så fattige i ånden er at være uden menneskelig filosofisk græsk visdom der sætter sig med menneskelig filosofisk spekulation og klogskab op imod Gud"

"Hvor har du den ide fra, at Jesus mente dette, da han talte til disciplene - de fattige fiskere som af Jesus var kaldede.

De havde vel blot deres egen ånd"

""Hvor har du den ide fra, at Jesus mente dette,""

Jeg kan se fra de tidligste skriftlige vidnesbyrd, før evangelierne, følgende:

Citat:
Se til, at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus. Kol 2


Så det kommer an på om vi er i jøde kristne menigheder eller i hedninger kristne menigheder. I hedninger kristne menigheder er Kol 2 problemstillingen ofte aktuelt, hvor græsk filosofisk spekulation og klogskab erstattede eller hovmodigt stod i vejen for at lade Gud komme til som virkelighed gennem Guds Ånd - Helligånden. Nøjagtig som idag - også idag erstatter folk filosofisk spekulation og klogskab om Gud og det guddommelige (fx Arne og Jan ABC) med det egentlige nemlig erfaringen af Guds nærvær i ens liv gennem Helligånden.

I kristendommen er Gud i og med Kristus Jesus kommet nær (inkarnation) som virkelighed erfaret gennem Helligånden. Og erfarer vi liv og virkelighed med Gud så er alle menneskers filosofiske spekulationer om Gud og det guddommelige ophørt og irrelevant, da det er teoretisk abstrakt.



"Hvor har du den ide fra, at Jesus mente dette, da han talte til disciplene - de fattige fiskere som af Jesus var kaldede.

De havde vel blot deres egen ånd"


Nej ingen kan være kristne blot igennem deres egen ånd, det er gennem Guds Ånd eller Helligånden vi erfarer vores virkelighed med Gud og hvem Gud er for os og hvad der bor i Gud til os. Og dette er hvad der adskiller at være kristen eller ikke kristen.

Iøvrigt gennemgik vi dette da jeg for jeg ved ikke hvilken gang, redegjorde for TRO og TROEN - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Apostlenes Gerninger såvel som Paulus siger det tydeligst. Det er ikke nok med blot vores ånd - vi skal være grebet og drevet af Ånden - Helligånden.



Citat:
Da trådte Peter frem sammen med de elleve, og med høj røst talte han til dem: »Jøder og alle I, som bor i Jerusalem! Dette skal stå klart for jer, læg mærke til mine ord: Disse folk er ikke berusede, som I tror, det er jo kun den tredje time på dagen. Men her sker det, som er sagt ved profeten Joel:

Det skal ske i de sidste dage, siger Gud:

Jeg vil udgyde af min ånd

over alle mennesker.

Jeres sønner og døtre skal profetere,

jeres unge skal se syner,

jeres gamle skal have drømme.

Selv over mine trælle og trælkvinder

vil jeg udgyde min ånd i de dage,

og de skal profetere.
APG


Og 1 Kor 2 og 2 Kor 3. Og ja et utal af steder hos Paulus og Johannes Evangeliet og Brevene. Også Evangelierne. Fx Peter's Kristus bekendelse hvor Jesus siger at det har ikke Peter's egen ånd åbenbaret for ham.


TRO og TROEN i en Ny Testamentlig sammenhæng er ikke med sin egen ånd at læse fx i Bibelen og tro med sin egen ånd hvad der står her - nej det er at have Ånden - Guds Ånd - Gud Helligånden og erfare Guds Nærvær i ens liv.


Jeg har altid sagt at Arne og Jan ABC er meget typiske eksempler på mennesker der lever i filosofisk spekulation om Gud og det guddommelige. Og det fordi hos de to er Gud ikke i Kristus kommet nær som virkelighed (inkarnationen) gennem Helligånden.

Vi kristne lever med Gud som nærværende virkende i vores liv - det er ikke noget vi filosoferer over eller tænker over - men gør vi noget så vidner vi om hvordan det virker og fungerer i vores liv.


Husk nu alle eksemplerne på TRO og TROEN i en Ny Testamentlig sammenhæng, her en af de mange:

Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”


Findes i et af mine indlæg allerede på side 1 i denne tråd.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

TRO og TROEN i en Ny Testamentlig sammenhæng er ikke med sin egen ånd at læse fx i Bibelen og tro med sin egen ånd hvad der står her - nej det er at have Ånden - Guds Ånd - Gud Helligånden og erfare Guds Nærvær i ens liv.

Det er ej heller med vores egen ånd at hjernespinde forestille sig det man fx læser i Bibelen.

Vi må aldrig producere TRO og TROEN og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET selv med vores egen ånd - vi modtager det fra Guds Ånd - det er Guds Ånd eller Helligåndens Værk.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44131 - 12/07/2024 20:32 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hej Arne



Citat:
Arne:


Hanskrist, du vil have dem, der ikke har den af dig omtalte græske kultur til at være "de fattige i ånden", og som belønnes med "Himmeriget".
Er det rigtigt forstået?
En sådan kulturaggressiv "barnepigefortolkning" af noget så helligt, dén "køber" jeg ikke.
Måske du kunne udtrykke dig mere klart, når du skriver.
Arne.



Jeg udtrykker mig ganske klart om tingene men du læser ikke mine indlæg, hvad jeg skriver med opmærksomhed. Det kræver lige lidt arbejde, ikke voldsomt meget, men lidt arbejde, nemlig at læse grundigt og måske langsomt og måske to til tre gange indtil det står klart hvad det er HansKrist skriver. Nogle forstår mig første gang de læser mig.


"Hanskrist, du vil have dem, der ikke har den af dig omtalte græske kultur til at være "de fattige i ånden""

Korintherne var Konger i Kristus - deres egen ånd var fyldt med hovmodig græsk filosofisk spekulation om Gud og det guddommelige som stod Guds Nærvær og Guds Ånd imod - som ikke kunne komme til fordi de var meget rige og fyldt op i ånden deres. Så der var ingen plads til Gud og Guds Ånd. Derfor er det bedre at være fattig i sin egen ånd - eller ihvertfald at kunne give slip på vores egen ånd for at Guds Ånd kan komme til - nøjagtig som vi gør i BØNNEN som Paulus forklarer BØN i Rom 8.

Jeg ved ikke om det hjalp.


Hvad du her skriver kan jeg overhovedet ikke få til at give mening:

"En sådan kulturaggressiv "barnepigefortolkning" af noget så helligt, dén "køber" jeg ikke".

Har du ikke igen som sidste gang totalt vendt hvad jeg skriver på hovedet. Det havde du sidst og nu ser det igen ud til at du gør det samme.

Men jeg vil sige som Paulus, det nytter ikke at tale om det Åndelige til "ikke Åndelige" mennesker eller kun sjælelige mennesker (som du jo har erklæret dig selv at være).

Vi kristne tolker det Åndelige for andre Åndelige. Men da du jo ikke har Åndelige Erfaringer - Åbenbarings Erfaringer fra Guds Ånd så er du nærmest umuligt at kommunikere med om det Åndelige.

Det siger sig selv at en agnostiker ikke kan have en samtale om det Åndelige. Så jeg fortsætter med at læse og studere og samtale med de Åndelige som mig selv.

Citat:
Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
1 Kor 2

Jeg har Paulus og Jung og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev med mange flere hvor jeg får et stort udbytte af at kommunikere med dem, læse deres værker. Nemlig er de andre Åndelige som jeg kan drøfte det Åndelige med.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44132 - 12/07/2024 23:26 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Det er klart forståelsen er, at det er Guds Ånd der giver troen, åbner skriften og udlægger den, frelser ect.

... og enig ... Der er forskel på jøde kristne menigheder og græske kristne menigheder kulturelt og materielt -

... men, jeg er nu ikke enig med dig i, at de disciple som var hos Jesus ved bjergprædiken var kristne -

men, det var hans 4 første kaldede disciple, når vi læser fra Matthæus, hvorfra jeg læser Saligprisningerne.


Citat:
De første disciple kaldes

Da Jesus gik langs Galilæas Sø, så han to brødre, Simon kaldet Peter og hans bror Andreas, i færd med at kaste net i søen; for de var fiskere. Han sagde til dem: »Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere.« De lod straks garnene være og fulgte ham. Da han gik videre, så han to andre brødre, Jakob, Zebedæus' søn, og hans bror Johannes, i båden sammen med deres far Zebedæus i færd med at ordne deres garn. Han kaldte på dem, og de forlod straks båden og deres far og fulgte ham.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/4

Jeg er heller ikke enig med dig i, at du kan bruge Paulus brev til Kolossenserne som forklaring på, hvad fiskerne havde af tanker i hovedet.

Der er tale om 2 vidt forskellige miljøer, og tidsforskellen er til at ta at føle på, selv om Paulus brev er skrevet før Matthæus.

Altså.

Bjergprædiken var en begivenhed, der foregik mange år før Paulus skrev til Kolossenserne, hvor Jesus var død.

Så de 4 disciple der fulgte Jesus var ikke kristne, er min påstand, men Jesus fortalte dem - underforstået - at hvis de erkendte, de var fattige i ånden, hvad de jo måtte há gjort, da de havde forladt alt og fulgt ham fluks, som den lille barn der er størst i himmeriget. ... ville Himmeriget være deres.

Citat:
Den største i Himmeriget

På den tid kom disciplene hen til Jesus og spurgte: »Hvem er den største i Himmeriget?« Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem og sagde: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. Den, der ydmyger sig og bliver som dette barn, er den største i Himmeriget; og den, der tager imod sådan et barn i mit navn, tager imod mig
. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/18

… og man kan vel roligt sige, det umiddelbart ikke var en særlig voksen beslutning, at forlade deres liv og ansvar for at følge en fremmed mand.

Så jeg mener ikke, de havde Guds Ånd/Helligånden - Jesus var jo hos dem - men Jesus lovede dem adgang til Himmeriget.

Citat:
»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres
--- Himmeriget som også var kommet nær i kraft af Jesus.

Helligånden kom først til de troende efter Jesu død.

Første gang vi hører om dette er:

Citat:
Den opstandne Jesus og disciplene

Om aftenen den samme dag, den første dag i ugen, mens disciplene holdt sig inde bag lukkede døre af frygt for jøderne, kom Jesus og stod midt iblandt dem og sagde til dem: »Fred være med jer!« Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og sin side. Disciplene blev glade, da de så Herren. Jesus sagde igen til dem: »Fred være med jer! Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer.« Da han havde sagt det, blæste han ånde i dem og sagde: »Modtag Helligånden! Forlader I nogen deres synder, er de dem forladt, nægter I at forlade nogen deres synder, er de ikke forladt.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/20

... og ellers er det på pinsedagen Helligånden kommer til disciplene og andre som blev troende ----

Citat:
Den første menighed

Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. For løftet gælder jer og jeres børn og alle dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.« Og med mange andre ord vidnede Peter og formanede dem og sagde: »Lad jer frelse fra denne forkvaklede slægt!« De, som tog imod hans ord, blev døbt, og den dag blev der føjet næsten tre tusind mennesker til.


Så omvendelse og dåb skal der til for at være en kristen.


.

Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 55 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Forsøg, der kvæstede studerende, blive..
08/09/2024 15:44
DBU melder udsolgt til aftenens landskam..
08/09/2024 15:26
17-årig er død efter knivstikkeri i K..
08/09/2024 14:08
24-årig mand varetægtsfængslet efter ..
08/09/2024 13:35
Indgang til Københavns Lufthavn spærre..
08/09/2024 13:32
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Dronning Ingrid lagde grundstenen til Da..
08/09/2024 13:50
Forsøg fjernes fra kemishow indtil års..
08/09/2024 13:15
Valg i Algeriet præget af mulig valgsvi..
08/09/2024 12:17
17-årig dreng dræbt med knivstik under..
08/09/2024 12:10
Brandstationer flager på halvt efter ko..
08/09/2024 12:07