annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 67 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 55 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44028 - 05/07/2024 16:18 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
der er gået mere end 15 år siden - den artikel, og neurovidenskab er i sin vorden, og der er ikke noget siden der bakker op herom,, tværtimod,,

der er tusindvis at hypoteser om tingene i omløb, og var det stadfæstet at det forholdt sig som denne artikel - dette ville være breaking news i alle medier jorden rundt,

det er på så spinkelt og hypotetisk spekulativ grundlag,,

det er sensations artikel og det virker, du hopper i med begge ben og glemmer dine egne erfaringer - sådan opfører de fleste medicinske forskere sig,, de forsøger at skabe hype og sensation omkring sig selv og deres forskning
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44029 - 05/07/2024 16:19 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hans K: om ´frygt´ - alts´moigt: Jeg kender kropligt gamle uden aflivling som bare vil dø uden vores idag teknologi - Idag ser jeg altid i naturen en fremmed og sædvanligvis børn og unge i vejen med deres telefon uden ledning der imod mig OG andet ´lort´!
Top Svar Citer
#44030 - 05/07/2024 16:51 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Citat:
Man kan jo ikke tro på noget, hvis ikke man ved det findes.


måske jeg skulle stikke piben ind og ikke more mig så højlydt - for det er kompliceret stof og jeg kunne jo misforstå dig

Men er lidt skeptisk overfor din erklæring af at det hele er hjernespind og altså et produkt af vores mentale trosforestillinger - altså at det er noget vi producerer igennem vores bevidsthed og mentale trosforestillings evner (Paulus siger tydeligt at det netop ikke er sådan fat i 1 Kor 2)

Problemet er nok at der hvor vi andre har givet rum for en Ny Skabelse (Gud Helligåndens levendegørende Nye liv) der har du placeret dig selv og din identitet i bevidstheden. Du vil være bevidst og den klogeste eller Herre i dit eget liv - det Paulus betegner som at være kødeligt sindet og som vi betegner som ateisme.


At du blander tidligere udtalelse sammen med nuværende er dit problem, men ja, jeg har flyttet mig.

Ikke i forhold til det med bevidstheden, for uden den ville jeg ikke vide, jeg var til, men i forhold til hvorfra troen kommer.

Citat:
Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet: »Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!« Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: »Herre, hvem troede på det, de hørte af os?« Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.


https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om?

Så man skal ha hørt om den/det man tror på – jo logik

Det nye er det med: Kristi ord

Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.

Det ,,nye,, er, at når Paulus - som den første skriver i NT - aldrig havde mødt Jesus, men kun hørt om ham, og mente han kommunikerede med den opstandne Kristus … som jo talte guds ord så er der tale om overdraget information plus hans egen forestilling/oplevelse af Guds nærvær.

Når der var tale om ,,hjernespind,, var det for mig, når ånden - Jesu ord var at finde i bibelen, selv om det jo også er overdraget information - Lidt kort fortalt.

... men mener nu også, at der er tale om suggestion når man/Paulus er istand til at opleve Ånden.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=suggestion

.


Top Svar Citer
#44031 - 05/07/2024 16:55 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Sidste svar på følgende må vente til senere. Skal ordne forskelligt.

Citat:
Her følger den definition jeg gerne vil have dig til at forholde dig til:


Citat:
Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.


The word "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Paul Tillich, systematisk teologi

Hvad er kilden til tro? Det eneste mulige svar er: "Gud selv som åndelig nærvær. Ethvert andet svar ville nedbryde troen til en tro, en intellektuel handling frembragt af vilje og følelser.


Ordet "tro" kan ikke anvendes på Kristus, medmindre det er taget i sin bibelske betydning af en åndelig virkelighed i sig selv (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.




Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer TROEN:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”


Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).


Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto


Troen er desuden den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste af affekter, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny. Rudolf Otto

.
Top Svar Citer
#44032 - 05/07/2024 17:49 Re: Tro [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
1. Svar udfra den danske tekst.

Citat:
Paul Tillich, systematisk teologi

Hvad er kilden til tro? Det eneste mulige svar er: "Gud selv som åndelig nærvær. Ethvert andet svar ville nedbryde troen til en tro, en intellektuel handling frembragt af vilje og følelser.


Ordet "tro" kan ikke anvendes på Kristus, medmindre det er taget i sin bibelske betydning af en åndelig virkelighed i sig selv (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.


Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.

Jeg hæfter mig ved denne sætning, og mener at sådan må det være, når vi taler om den bibelske betydning af en åndelig virkelighed

.
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 55 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Rapport: Demokratiet er i nedadgående s..
16/09/2024 22:01
Mistænkt bag formodet attentatforsøg h..
16/09/2024 21:04
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12