annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 154 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43630 - 17/05/2024 19:05 Spiritualitet
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Spiritualitet - man kunne vel nøjes med at kalde det åndelighed - er et udtryk, vi jævnligt ser her i Trosfrihed.dk - ofte i sammenhæng med kristendommens Paulus.
Men som Wikipedia fortæller er spiritualitet et omfattende emne:
Citat:
Spiritualitet kommer af det latinske ord "spiritus" (ånd, inspiration), og det betyder det samme som "åndelighed". Spiritualitet bruges som betegnelse for det at leve et åndeligt liv. I dag bruges begrebet spiritualitet også gerne til at betegne en form for åndelighed, der kan hvile på intuitive, bevidsthedsmæssige, eksistentielle eller religiøse erfaringer, som ikke er eller behøver være forbundet med religion.
Det gælder f.eks. også (se nederst i linket) kosmologi religiøst:
Citat:
I mange religioner - som for eksempel egyptisk, græsk, romersk, nordisk, jødisk og kristen religion - er der således en kosmologisk dimension, som forsøger at forstå universets oprindelse og dets relation til det guddommelige.

Citat:
I det 20. århundrede har psykologer som Carl Gustav Jung og James Hillman bidraget til udviklingen af en symbolsk forståelse af kosmologi fra et dybdepsykologisk perspektiv. De så universet som et spejl af det menneskelige sind og anvendte symboler og arketyper til at forstå dybe psykologiske processer og det kollektive ubevidste.

Citat:
Inden for mange forskellige mystiske traditioner fra historien, såsom sufisme, kabbalah og hinduistisk og buddhistisk mystik, er der en symbolsk forståelse af kosmologi og mytologi, hvor universets fysiske aspekter tolkes som symboler på åndelige sandheder og realiteter.

Den spirituelle kosmologi er nok dét, der griber mig mest - samtidig med at jeg egentlig ser den blot som baggrund for det mere enkle og vigtige:
Verden ER. Den er fantastisk. Den er ufattelig. Den er vidunderlig.
Den er at elske - og jeg er selv en ganske lille bitte del af den
heart smiler
Arne.
Top Svar Citer
#43682 - 28/05/2024 23:49 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Jeg har læst alt der står under dit link til Spiritualitet Arne (iøvrigt uhyre spændende læsning), hvor der var et link til Kristen Spiritualitet og her stod meget sigende og kendetegnende for netop Kristen Spiritualitet



Citat:
Spiritualiteten - fordybelsen og erfaringen af Guds nærvær - har altid været en vigtig del af den kristne tro.



Den kristne spiritualitet adskiller sig derfor også fra andre spiritualitetsformer, da den i modsætningen til den østlige spiritualitet ikke handler om at tømme hovedet og opnå et højere bevidsthedsniveau. Det centrale i kristen spiritualitet handler mere om en personlig forvandlingsrejse sammen med Gud, hvor man har fokus på Kristus.


Ja Paulus har ikke levet forgæves.

De Nye Skabninger vi er i Kristus: det Guds Nådes KraftVærk vi er i Guds Kærlighed Kristus; qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


hvor man har fokus på Kristus står der ovenfor, hvilket er en lidt uheldig formulering, da Kristus eller Guds Kærlighed Kristus er en ÅBENBARINGS BEGIVENHED hvor vi møder Gud i Kristus eller rettere sagt Gud kommer til os i Jesus Kristus.

Det er altså beroende på en ÅBENBARINGs -GAVE - underfuld nådegave vi er skænket - en ÅBENBARING af hvem vi er i Kristus som Guds Børn og en ÅBENBARING af Gud som Jesu Kristi Kærlige Barmhjertige Himmelske Gud Fader. En kraftig korrektion af Gamle Testamentes indimellem frygtelige umenneskelige Gudsforståelse.


Det Guds Nådes KraftVærk vi er i og med ÅBENBARINGS BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS i vores liv, hvor Guds Kærlighed Kristus udgydes i HJERTET på os ved Helligånden der er givet os.

Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os som Guds Børn, der netop har fået den Ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, Fader!

Gud i Jesus Kristus: Søn Fader - JEG'DU - dialogiske samtalende BØNS HØRENDE virkelighed mellem mennesket og Gud gennem Helligånden er essensen i den kristne spiritualitet og fromhed.

Hvorfor BØN i kristendommen har en kvalitet som ikke findes lignende i andre regioner.

Den kristne forståelse BØN er originalt og helt uden sidestykke:

SØN'FADER - JEG'DU SPIRITUALITET: dialogiske samtalende BØNS HØRENDE virkelighed mellem mennesket og Gud gennem Helligånden er essensen i den kristne spiritualitet og fromhed.

Findes i udtalt grad hos Paulus og den store elev af Paulus nemlig forfatteren til Johannes Evangeliet.

Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet har gennem deres SPIRIT KRISTOLOGI for altid forandret virkelighed mellem mennesket og Gud - den åndelige eller spirituelle virkelighed mellem mennesket og Gud. Den spirituelle virkelighed og relation mellem mennesket og Gud er personlig lidenskabelig passioneret og dialogisk men ikke mindst dynamisk og skabende. Som Guds Børn vi tilhører Gud og Guds Eget Selv og INDRE LIV. I KRISTUS er vi i Gud og Gud i os.

Men Paulus overgår forfatteren til Johannes Evangeliet pga at følgende forhold er eksplicit forklaret hos Paulus:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


-0-0-0-

Den paulinske SPIRITUALITET er grundlagt på begivenheden Kristus: Gud i Kristus og er en HELLIGÅNDENS APOKALYPTISK EKSTATISK ÅBENBARINGS SPIRITUALITET - HVOR VI BLIVER FØDT PÅNY - DE NYE SKABNINGER VI ER I KRISTUS:

QUA GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43685 - 29/05/2024 11:59 Re: Spiritualitet [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Den urkristne paulinske SPIRITUALITETs karaktertræk gennem nøglebegreber:

Spontanitet og Skabende Kreativ Frihed

og bunder i at mennesket er i besiddelse af en neurobiologisk EKSTATISK KARAKTER'STRUKTUR for neuroaffektive transcendens erfaringer gennem EKSTASE - GLÆDE og JUBEL.

Vi kender det så tidligt som allerede hos spædbarnet fra forældrenes ""titte bøh" leg" hvor barnet fyldes med stor affekt og EKSTASE - JUBEL GLÆDE og BEGEJSTRING. Ja livet er frygtelig spændende - og det høje spændingsniveau kendetegner vi mennesker.

Dette fortsætter barndommen op og vi kender fra legepladsen og sportspladsen og børneværelset og hjemmet disse manifestationer af EKSTASE - JUBEL og GLÆDE og BEGEJSTRING.

Alt dette ovenfor karakteristiske findes udtalt i den paulinske SPIRITUALITET - SPIRIT KRISTOLOGI.

Også takket være Paulus at levende sang og musik fylder så meget i vores gudstjenester.

Citat:
Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren,


-0-0-0-

For at forstå den paulinske kristne SPIRITUALITET - SPIRITUALITETs KRISTOLOGI - de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - må vi se på alt hvad vi ved om HUMØR - HØJT HUMØR og GODT HUMØR.

Ingen former for religiøs spiritualitet er så DOPAMINSK præget som den kristne paulinske SPIRITUALITET.

Da Paulus er et geni finder vi hos ham både den robuste livsbekræftende vitale dynamiske skabende maskuline DOPAMINSKE SPIRITUALITET - såvel som den mere feminine hengivende trance erotiske SEROTONINSKE SPIRITUALITET, her lige eksempler på det sidste:


Citat:
også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.

Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud. Rom 8

Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Rom 12


»Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed.« Jeg vil altså helst være stolt af min magtesløshed, for at Kristi magt kan være over mig. Derfor er jeg godt tilfreds under magtesløshed, under mishandlinger, under trængsler, under forfølgelser og vanskeligheder for Kristi skyld. For når jeg er magtesløs, så er jeg stærk. 2 Kor 12




Men lad os vende os imod den mere robuste vitale livsbekræftende dynamiske skabende maskuline DOPAMINSKE SPIRITUALITET: at KRISTUS VIRKER MÆGTIG i OS - og som Paulus siger mod slutningen af sit liv:

Citat:
jeg vil ikke driste mig til at tale om andet end det, som Kristus har gjort gennem mig for at føre folkeslagene til lydighed, i ord og gerning, ved kraften i tegn og undere, ved Guds ånds kraft. Så har jeg da fuldført forkyndelsen af evangeliet om Kristus fra Jerusalem og vejen rundt helt til Illyrien.


En kraftpræstation uden lige og et eksempel på hvordan KRISTUS VIRKEDE ENTREPRENANT SKABENDE MÆGTIG i Paulus.

Takket være denne maskuline DOPAMINSKE "i KRISTUS SPIRITUALITET" og ENTUSIASME og TROENS UKUELIGE GÅPÅMOD og OPTIMISME - er Paulus blevet Fader til det moderne vesten og kristendommens grundlægger.

Paulus grundlægger kristendommen på:

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus (vores forsoning og lykkelige forening Gud i Kristus): den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne menigheder Kirkerne - de kristne samfund.

At Gud kommer til os i Kristus, i Guds Kærlighed Kristus - i den social politiske religiøse KAIROS (tidens fylde) ÅBENBARINGs BEGIVENHED Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.


Citat:
Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas



I begivenheden Guds Kærlighed Kristus får vi mennesker FRIHEDEN og ÅNDEN direkte fra Gud - og vi bliver som Guds Børn levende og frimodige trygge mennesker med fri taleret overfor Gud.


Jeg vil slutte med at påpege at den paulinske "i KRISTUS SPIRITUALITET" er ANSIGTS SPIRITUALITET.


egentligt slutter mit indlæg her, men skulle nogen have brug for at forstå hvad jeg mener med at den paulinske "i KRISTUS SPIRITUALITET" er ANSIGTS SPIRITUALITET så læs da gerne hvad der står her efterfølgende i dialog boksen:


Citat:
Jesus Kristus Ikon teologiens grundlag finder vi hos Paulus:

Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.


Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1


Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, Kol 1, 21-22.


Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Kor 13


heart heart heart heart heart


The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.

Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces. Love is a refutation of the violence that results in death. Nicolai Berdyaev.

“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard.


-0-0-0-


Orthodox mysticism seeks to acquire the grace of the Holy Spirit and we find human nature transfigured, illuminated and deified from within. It is the mysticism of the heart which is the centre of life. Therefore the heart must be united to the mind if there is to be any spiritual unity within. Christ enters the human heart and changes the whole nature of man. Man becomes another creature. Nicolai Berdyaev.


our union with God comes not through the reduction of the soul to a featureless identity more real than any image, or an asymptotic approach to such an identity, but as an ever greater fullness of the Trinitarian image within us, and in the ever more expressive beauty, and splendor, and holiness by which the infinity of God - that pure, incomprehensible depth of limitless intelligibility - is reflected in the mirrors of creation and in the awakening splendor of the sanctified soul.
- David Bentley Hart


heart heart heart heart heart


I Kristus er vi nogen og ikke noget (i kristendommen må Gud ikke befinde sig under Person planet), i Kristus har vi vores personhed - vores billedlighed - Guds Billedlighed - vores livfulde ansigt og karisma - det Guds Herligheds'legeme og Skønheds'legeme vi finder kommer til udtryk i det menneskelige ansigt der afslører at mennesket er udstyret med personlighed fyldt med stor karisma - Guds Herlighed og Skønhed - den Guds Billedlighed - Guds Billedelige Skønhed og Herlighed vi er skabte i og til. Herlighed - Guds Herlighed - er et nøglebegreb der findes overalt hos Paulus.

Dette face to face - eller prosociale jeg-du kommunikations system - er hard wired i menneskets autonome nervesystem - vores sociale nervesystem, som det vores parasympatiske smart vagus brain face heart system det er. Så altså den kristne jeg-du/Søn-Fader spiritualitet der er så udtalt dominerende hos Paulus og Johannes bygger altså på et solidt neurobiologisk grundlag.

Nicolai Berdyaev siger netop at kristendommen er kærlighedens religion pr se fordi her bliver mennesket nemlig nogen og ikke reduceret til blot noget. Hvert eneste menneske er i kristendommen unikt og noget særligt gennem at det tilskrives at have guddommelighed personlighed - nemlig vores personlighed og ansigt er vores karismatiske Guds Herligheds'legeme og Skønheds'legeme - vores Guds Billedlighed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43688 - 29/05/2024 15:08 Re: Spiritualitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg mener at have forstået, at vi er eneige om, at der findes flere slags spiritualitet.

Din og min er vel nogenlunde så forskellige, som de kan være.
Og når jeg læser, hvad du skriver om din spiritualitet, siger det ikke noget inden i mig.

Jeg er ret sikker på, at du siger det samme om min spiritualitet.

Så er spørgsmålet vel, om vi kan udholde at respektere hinandens åndelighed.

Jeg har ikke ønsker om at nedgøre din.
Har du det ligeså overfor mig?

For det må jo da være grundbetingelsen for værdifuld dialog her på trosfrihedens hjemmeside blinker

Mvh. Arne heart smiler
Top Svar Citer
#43689 - 29/05/2024 19:04 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

når jeg læser, hvad du skriver om din spiritualitet, siger det ikke noget inden i mig.


Det behøver du jo ikke skrive. Var Kræn-p her og andre af den kaliber ville de kunne påskønne og værdisætte eller værdsætte hvad jeg skriver.

Det taler bestemt ikke til din fordel at du ikke magter at vurdere og bedømme hvad jeg skriver. Og dette har INTET at gøre med om hvorvidt den form for SPIRITUALITET jeg beskriver fascinerer dig og optager dig.

Iøvrigt er der jo en del om det Jesus Kristus Ikon teologiske grundlag fra Nye Testamente som udelukkende stammer fra Paulus. Hvorfor det er lidt skræmmende at du kan skrive:

"når jeg læser, hvad du skriver om din spiritualitet, siger det ikke noget inden i mig"

Ja du afslører blot at du ikke rigtig teologisk aner hvad du selv snakker om fra tid til anden.

Iøvrigt er det jo også mine indlæg i forbindelse med din Jesus Kristus Ikon tråd der virkelig er kød på. Husker hvor paf jeg var over at du slet ikke ud fra Nye Testamente kunne finde den teologiske kristologiske legitimitet og grundlag for Kristus Ikon'er.



Grundbetingelsen for værdifuld dialog her på trosfrihedens hjemmeside er vi debattørers teologiske indsigt og forståelse hvad fx SPIRITUALITET dækker over.

-0-0-0-


Martinus gav sit samlede livsværk titlen Det Tredje Testamente.

Jeg har alle bøgerne - Det Tredje Testamente -

Meget smukt illustreret.

Og ikke bare Martinus kosmologiske tænkning og åndelighed eller SPIRITUALITET interesser mig - men også min egen og andres. Jeg er bestemt interesseret i at forstå mennesket ud fra dets kosmiske totalitet - ja min tænkning og spiritualitet er virkelig som oftest antropokosmisk.

Hvor ofte har du ikke hørt mig tale om vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verden værens eksistens, tilstedeværelse og engagement.


-0-0-0-

Det er selvfølgelig nedslående at mine indlæg bliver trådt under fode - og det lidt er at kaste perler for svin.

Kan I par få aktive debattører her på Trosfrihed ikke lodde dybden i mine indlæg og værdsætte hvor fyldt de er med rasende interessante tværvidenskabelig erkendelser det er jo værst for jer selv, da I simpelthen ikke aner hvad I går glip af. Og som tidligere sagt skriver jeg for højt begavede yngre mennesker som fx Kristian Leth.

Hvis stedet blev besøgt af teologer af en vis dannelse og originalitet mine indlæg ville blive værdsat og fundet interessante.

Religionsfilosofisk set er jeg en af de mest interessante tænkere vi har i Danmark. Er min egen påstand og folk må hjertens gerne pege på nogle de mener overgår mig, det ville kun glæde mig om det var tilfældet.

Men indtil videre evner forpligtiger og dermed har skæbnen udvalgt mig til at skrive tværvidenskabelige religionsfilosofiske indlæg.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43690 - 29/05/2024 19:40 Re: Spiritualitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du citerer ordene fra Paulus:
Citat:
jeg vil ikke driste mig til at tale om andet end det, som Kristus har gjort gennem mig for at føre folkeslagene til lydighed, i ord og gerning, ved kraften i tegn og undere, ved Guds ånds kraft.
"Kristen lydighed i ord og gerning" - NEJ - dén "køber" jeg ikke!

Ej heller "køber" jeg din mangel på respekt for anden form for tro end netop din egen cool

Arne heart
Top Svar Citer
#43692 - 29/05/2024 23:12 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Jeg mærker en form for tristhed, når jeg læser, hvad du mener om min åndelighed.
For mig er der ikke nogen "ekstatisk i Kristus-væren".

For mig er der oplevelsen af en dyb og harmonisk ro fra Kristus, der inspirerer mig til kærlighed til alt og alle.

Den oplevelse er det umuligt for mig at fornægte.
Den er egentlig ganske enkel - og slet ikke intellektuel - og jeg oplever den som den helt dybe sandhed.

Jeg er oprigtigt ked af, at du åbenbart ikke kan udholde, at jeg har en anden form for Kristus-tro end din egen - her på trosfrihedens mødested trist

Arne heart
Top Svar Citer
#43693 - 29/05/2024 23:41 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
jeg vil ikke driste mig til at tale om andet end det, som Kristus har gjort gennem mig for at føre folkeslagene til lydighed, i ord og gerning, ved kraften i tegn og undere, ved Guds ånds kraft. Så har jeg da fuldført forkyndelsen af evangeliet om Kristus fra Jerusalem og vejen rundt helt til Illyrien. Rom 15


Lydighed går på at tage imod evangeliet om Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Lydighed går på at tage imod evangeliet om Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Lydighed går på at tage imod evangeliet om Guds Kærlighed Kristus: det Guds Nådes KraftVærk vi er qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Gad vide hvad du fik lydighed til at gå på. Paulus er en autoritet men han er ikke autoritær og han viser sin autoritet når nogle forsøger at tage vores frihed og åndelighed - spiritualitet - fra os. Friheden og Ånden fra Gud i Kristus.

Evangeliet om Guds Kærlighed Kristus er at vi bliver forsonet og lykkelig forenet med Gud og at intet kan skille os fra denne Guds Kærlighed Kristus. Nå men bare så du lige forstår hvad lydighed går på i forbindelse med evangeliet om Kristus.

Det er sørme ikke menneskebud og lydighed herimod, som uden tvivl var sådan du forstod lydighed. Ja Paulus lydighed er nærmest det stik modsatte som vi idag forstår lydighed. For Paulus betyder det ikke autoritær lydighed - tværtimod - og Galaterbrevet er et fint eksempel herpå.



Citat:
Arne:

Ej heller "køber" jeg din mangel på respekt for anden form for tro end netop din egen


Du forstår jo slet ikke mit kristne trosliv og dets tilhørende SPIRITUALITET.

Men modsat dig har jeg jo netop givet udtryk for at jeg værdsætter alt hvad der står om SPIRITUALITET i det link du gav os, modsat dig der kun har øje for en lille brøkdel af hvad SPIRITUALITET dækker over.

Noget tyder på at du slet ikke læser mine indlæg, ihvertfald afslører du gang på gang at du slet ikke har forstået hvad jeg skriver.

Indholdet og substansen og det principielle interessante og min den brede tværvidenskabelige forståelse med glimrende eksempler reagerer du slet ikke på.

Trist og dermed gør du Trosfrihed uinteressant.

Hvis Trosfrihed skal være interessant skal dette bero på dyb forståelse tingene vi drøfter, fx spiritualitet.

Jeg har redegjort for den paulinske urkristne spiritualitet's essens og karakteristika. Og jeg er meget enig med meget af hvad der står i det link om spiritualitet du henviste til, som følgende fx:


Citat:
Spiritualiteten - fordybelsen og erfaringen af Guds nærvær - har altid været en vigtig del af den kristne tro.



Den kristne spiritualitet adskiller sig derfor også fra andre spiritualitetsformer, da den i modsætningen til den østlige spiritualitet ikke handler om at tømme hovedet og opnå et højere bevidsthedsniveau. Det centrale i kristen spiritualitet handler mere om en personlig forvandlingsrejse sammen med Gud, hvor man har fokus på Kristus.



-0-0-0-

Citat:
Arne:

Jeg mærker en form for tristhed, når jeg læser, hvad du mener om min åndelighed.

Jeg er oprigtigt ked af, at du åbenbart ikke kan udholde, at jeg har en anden form for Kristus-tro end din egen - her på trosfrihedens mødested.


Hovsa jeg har slet ikke kommenteret på den din "åndelighed" du hentyder til eller din Kristus-tro, i den her omgang.

Så ingen grund til at være trist og ked af det. Ser du spøgelser ved højlys dag???

Jeg har tilkendegivet at også jeg værdsætter den kosmologiske spiritualitet eller den antropo'kosmiske SPIRITUALITET. Martinus fx.

Har du nu også nogen Kristus-tro Arne?? Med hvad du skriver sort på hvidt så er du jo "Anti Jesus Kristus" så det vil noget.


Jeg har påpeget tidligere, men overhovedet ikke i den her omgang, at din Jesus Kristus Ikon fascination og overvældende indtryk på dig ikke stemmer med alle dine utallige Anti Jesus Kristus udtalelser og udsagn. Hvor du afviser og ringeagter og gør grin med alt det Jesus Kristus religionshistorisk er verdenskendt for at have skænket verden, beriget verden med.

-0-0-0-

Ekstase betyder at blive fri og løs af sig selv (uden at have mistet sig selv) for at noget andet (arbejde fx eller kunstnerisk aktivitet) eller nogen anden, næsten, kæresten eller børnene kan gribe os og optage os - være os nær -- eller Gud og det guddommelige kan gribe os i vores center og være os nær og nærværende.

Ekstasen er nødvendigt for at vi kan transcendere eller blive fri og løs af os selv (uden at miste os selv) for at Gud og det guddommelige kan åbenbare sig for os.

Alle åbenbaringer beror på Ekstatiske Brud'erfaringer.

Men det er korrekt at du har en svag EKSTATISK KARAKTER'STRUKTUR med inde over dit liv - du er meget monoton og uden at de store sjælskræfter og affekter gør sig gældende i dit liv. Du er meget den passive betragter der mener og synes noget om alt og ja du har alle dage taget afstand fra:

"Det centrale i kristen spiritualitet handler mere om en personlig forvandlingsrejse sammen med Gud" - noget du altid har afvist selv om dette er det centrale for vel 90% af de mennesker der beskæftiger sig med SPIRITUALITET.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43701 - 30/05/2024 16:33 Re: Spiritualitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg opgiver at svare dig, for det er jo tydeligt at du alene magter at forholde dig til din egen tro.
I dén situation giver dialog jo ikke mening.
Arne.
Top Svar Citer
#43754 - 11/06/2024 07:19 Re: Spiritualitet [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Jeg oplever en plusdeslig mystisk medgang efter så meget modgang som om, at kærlighed i verden hos mennesker bør ske sammen også for socialt udsatte personer. Gør os smukt glade...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Storebæltsbroen er midlertidigt lukket ..
07/09/2024 20:24
Grealish og Rice sørger for god start t..
07/09/2024 20:19
Dansk speedway-kører fragtet på hospit..
07/09/2024 20:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56
DMI varsler kraftig regn og skybrud over..
07/09/2024 21:35
Skæve ejendomsvurderinger giver kommune..
07/09/2024 20:37
Vælgere bliver væk ved valg i Algeriet..
07/09/2024 20:07