Hej Arne
Tak for din respekt. Jeg nyder vores dialog!
Himlen og Jorden - hvordan forholder det sig med Universet?
Himlen og Universet er vel ikke helt det samme - eller er det?
Selvom de havde en anden forståelse af den fysiske verden dengang på det sted og i den kultur, så har jeg forstået det sådan, at hele kosmos/universet må ses som værende i en falden tilstand. Dette er "Jorden". Himlen er derimod Guds dimension, og når den smelter sammen med Jorden, så har vi Ny Skabelse - verden genfødt hvor alle vil opstå til nyt og uforgængeligt liv.
Dermed er skabelsen helt central i kristendommen. Den forlades ikke. Den fuldkommes. Jeg synes, at det er en smuk tanke, at Gud Skaberen ikke skaber en verden med lidelse og død for så blot at få den til at forsvinde eller gentage sig. Men at Gud i sin kærlighed får alting til at blomstre ind i sin evighed.
Selv om de dengang og i den kultur havde en anden forståelse af den fysiske verden, så kan jeg godt forestille mig, at deres filosofi og spirituelle forståelse stadig kan gælde midt i vores moderne forståelse af det fysiske univers. Tillige mener jeg, at man må forstå de genrer, de skrev i. Man kan sige, at deres filosofi og spiritualitet gives en anden klædning, end vi er vant til. Og det er for mig blot spændende at gå på opdagelse i.
Kh Thomas