Hej Jan Krishna Kærlighedens ABC
Der er stor forskel på om du tænker på dig selv her på jorden og Gud og de døde et andet sted.
I Inkarnationen - i og med Begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus er Gud kommet nær som virkelighed - hvor det himmelske og jordiske er forligt/forenet - Gud og mennesket er forligt/forenet - det guddommelige og menneskelige forenet/forligt - ja "i Kristus" har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.
Vi kan ikke komme tættere på Gud end vi er nu i Kristus - i legemet - i kød og blod. Legemliggørelsens Virkelighed med Gud der gør at vi ikke tænker i rumslige eller rumlige metaforer længere som 2 steder eller 2 verdener. Fjern denne ide eller tanke fra din bevidsthed og sind.
Din virkelighed med Gud er i Kristus legemliggjort og i din død du forbliver i denne Legemliggørelsens Virkelighed med Gud i Kristus.
Dit legeme er Tempel for Helligånden.
Når du beder - da beder du med dit legeme.
Dit legeme er et Helligt Guds Tempel Bygning.
Som kristne skal vi agte på vores legeme og lære Gud at kende i Kristus som den Legemliggørelsens Virkelighed hvor vi har hele Guddomsfylden i kød og blod.
Loven skabte konflikter og krige i vores lemmer og i vort nervesystem (vi fik psykiske vanskeligheder) men i med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er denne konflikt og krig/splid og splittelse i vores lemmer og vort nervesystem ophørt - bragt til en ende - vort Legeme er igen blevet Guds Hellige Tempel Bygning for Helligånden.
Legemet er Helligt - ikke kødet der betyder den konflikt og splittelse og krig der foregik i vore lemmer og vort nervesystem igennem at vi havde haft Loven som vores Opdragelse og ikke Guds Kærlighed Kristus som vores Opdragelse.
Er Paulus fjendtligt indstillet overfor kroppen eller legemet vores? Nej og vi kan endda tilføje at Paulus konstant taler i legemlige metaforer. Og det endda på en sådan måde at han mener det i bogstaveligste forstand - helt konkret - siger jeg med Albert Schweitzer. Moderne videnskabelig kropslige terapier har givet Paulus ret.
Vi har en Legemliggørelsens Virkelighed eller en Legemliggjort Virkelighed med Gud i Kristus som er vores Dåb. Ifølge Paulus er vores Dåb og Gudstjeneste og Bøn legemlige hengivelser.
Kun i HJERTET 💗 vores Legemlige Center - Centretethed - har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.
Uden Legemet som vores Hellige Guds Tempel - Bygning fra Gud - ville Helligånden blive hjemløs i vores liv.
Så ifølge Paulus er Ånd uden Legeme en umulighed.
Gud Helligånden hører hjemme hos os - da vores Legeme i Kristus er et Guds Helligt Tempel.
Ej heller kan et menneske iklæde sig Kristus uden at det gamle legeme, hvor der var en konflikt og splittelse i vores lemmer og vort nervesystem der gjorde os kødelige sindede er bragt til ophør og vores Legeme genopstår i Kraft af Gud som et HELbredt (opstanden) Helligt Guds Tempel for Helligånden.
Vi taler om vores KRISTI OPSTANDELSES LEGEME.
At modtage Helligånden kræver dette Nye Legeme - Opstandelsens i Kraft af Gud HELbredte og HELLIGE Legeme. Vort Nye HELbredte Legeme er den Bygning det Hellige Tempel der gør at Helligånden hører hjemme hos os - er hjemmehørende i vores liv og ikke virker flyvsk, er hjemløs.
ÅND uden LEGEME er ondskab - det er som svage hjemløse dæmoniske ånder - ja at der skulle være mere mellem himmel og jord gælder netop ikke længere for vi kristne - da i Kristus det himmelske og jordiske er forligt forenet.
Ifølge Paulus er vi også altid Legemlige væsner hvis vi vil være Åndelige væsner. Åndelige væsner uden et Legeme er ikke noget Paulus vil vide af andet end som noget dæmonisk og svagt vi ikke skal give os af med længere. For at have Ånd skal der også være udstrækning - vi er i besiddelse af stor antropo'kosmisk fylde.
Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.
Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.
Efeserbrevet 3
Vores kosmiske fylde og udstrækning er stor - vores legemlighed undgår vi ikke hvis vi vil forstå Paulus og ja kristendommen der i den grad er bygget op på den Legemliggørelsens Virkelighed vi har i Kristus. Vores Legemlige Kosmiske fylde og udstrækning i Kristus er kristendommens fundament - noget vi ikke kan abstrahere fra - ikke må glemme. Nadveren vil nok også minde os om forholdet.
-0-0-0-
Du kan prøve at meditere over mine ord og se om du forstår mig.
Ikke at du skal eller behøver være enig med mig - men blot forstå hvordan jeg tænker om tingene.
Enhver uenighed om tingene behøver ikke altid betyde at vi farer i flæsket på hinanden - men kan også være en anerkendelse og respekt - at vi har fået øjnene op for vores forskellige ståsteder og begribelse den virkelighed og verden vi er eksisterende i.
Paulus er idrætsmand (rejser over store strækninger til fods) og han er håndværker (selv om han som Apostel for menighederne som vores dages præster ikke behøvede at tjene til føden som håndværker - så insisterer han på denne selvforsørgelse) - så han tænker med fødderne og hænderne - med kroppen (1)* og hovedet er derfor klar - ja dette er grunden til at Paulus er så forstandig - han er nemlig ikke abstrakt teoretiker og filosofisk grubler - ja han forstår hvad han taler om og det betyder da også at i sammenligning med de to arbejdsfrie filosoffer, Platon og Aristoteles der har skrevet tusindvis af sider op og ned så har Paulus's meget mindre efterladt tekst (Brev Litteraturen) gjort et større politisk samfunds mæssigt og kulturelt indtryk - menneskeligt og sjæleligt og åndeligt indtryk - indtryk på tanker og moral. Ja Paulus's Breve er de tekster der har forandret verden mest overhovedet.
(1)*:
I øjeblikket er der indenfor psykologien en hel ny videnskabelig disciplin på vej der hedder "håndværks psykologi" - hvor man har opdaget alle de sundhedsmæssige fordele der er ved at være beskæftiget med et arbejde som et håndværk. Også i verden hvor der er flest folk der bliver over 100 år gamle der er folk i disse samfund beskæftiget med et arbejde som et håndværk hele livet. Ja arbejde som et håndværk adler virkelig vi mennesker.
Ja den klarhed og forstandighed der kommer sig af et arbejde som et håndværk er mange gange større end hvad vi mennesker kan opnå gennem meditation. Og eneste meditation og eftertanke der fungerer er den sent på dagen efter at vi holder fri og fyraften fra dagens arbejde og håndværk. Et menneske må aldrig meditere før det har udført sin gerning her i livet - da ens bedste virkelyst er i forbindelse en fra naturens side sund rastløshed. Dette medfører også god samvittighed og der er intet så godt for mennesket som den gode samvittighed.
Mange Kærlige hilsner HansKrist
WAUU et indlæg - du burde læses mand - din tværvidenskabelige forståelse tingene der også hænger sammen med dine originale dybe indsigter og forståelse tingene gør med din veloplagte indimellem poetiske sproglige evokative friskhed at her bliver lærdom og viden og forståelse til et lille kunstværk.
Ingen der læser dig kan undgå at blive berørt og være et nyt menneske bagefter - ihvertfald være blevet beriget med tanker og ideer man tager med sig videre i livet. Du smitter - dine tanker og ideer smitter folk - påvirker folk.
Ikke så mærkeligt du elsker Paulus - du ligner ham rigtig meget min ven.