Mange tak Tikka - det var da sjovt for en gangs skyld at opleve vi to være enige hvor det er kristendommen der drøftes.
Jeg synes altså også at gøre personen Jesus Kristus til en humanist der har en ren kærlighedslære alle mennesker kan rage til sig som deres ejendom sammen med Jesus Kristus og dermed hive ham ud af hans Messianske apokalyptiske nærforventning om Guds Rigets snarlige gennembrud det går ikke.
Jeg er enig med GK og LSE at man nok kan finde en universel visdom om kærlighed hos Jesus og alle kan føle sig tiltalt her - men at man i samme omgang moment kan tillade sig også at gøre personen Jesus til personlig ejendom og hive ham ud af hans Messianske apokalyptiske nærforventning om Guds Rigets snarlige gennembrud - hvor Jesus død og opstandelse spiller en central rolle for at vi kan være med Jesus i det kommende Guds Rige - der sætter jeg grænsen for ædruelig tænkning.
Så er man lidt en gøjler der tillader sig at gøre alt med Jesus efter eget for godt befindende og sær interesser.
Jeg reagerer imod følgende:
GK side 6:
Med kærlighedstanken holder kristendommen med andre ord noget fantastisk i hænderne, men man har fået det af Jesus. Ingen kan kræve monopol over kærlighedsbudskabet, og alle har derfor adkomst til at mene noget om det. Så: hvis man påtager sig at forvalte denne kærlighedsgave fra Jesus, skal man forvalte den ansvarligt, og det mener jeg i al beskedenhed ikke, kristendommen har gjort, fordi den så at sige har pakket gaven ind i død.
Man kan sige at det med Jesu død og opstandelse, det vil man ikke have med at gøre, men dermed diskvalificerer man også sig selv til at gøre sig klog på den Klippe Jesus Kristus kristendommen er grundlagt på - hvor Jesus korsfæstelse og død af flere grunde spiller en helt central rolle.
Vigtigst er at Jesus Kristus ikke gøres til en mytisk figur der aldrig har levet - dette er for Paulus ihvertfald så vigtigt - til trods han siger at vi jo ikke længere kender Jesus Kristus menneskeligt - men han er dog for Paulus (1)* det menneske kommet af Davids slægt der blev konkret korsfæstet i historisk tid og sted men bemærk også kun igennem Helligheds Ånd stadfæstet som Guds Søn og Opstået:
"Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde." Rom 1
(1)*:
Det er så forkert når nogen siger, påstår, hævder, at for Paulus var Jesus Kristus ikke et menneske men blot et mytisk himmelsk åndeligt væsen.
Nej af alle er Jesus Kristus et menneske som vi andre kommet af Davids slægt og korsfæstet i historisk tid og sted.