Jan ABC:
Først vil jeg lige sige, at jeg synes, at vi er kommet godt igang med projektet
Ja i den sammenhæng jeg er meget positivt overrasket og
der skal lyde en kæmpe tak til Tikka og jo også dig Jan ABC.
-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-
For mit eget vedkommende jeg vil afslutte Indledningen ved for mig bemærkelsesværdige udtalelser:
GK side 4:
“Er Gud god eller ond? Hvis Gud er af Kærlighed, hvor kommer det onde så fra? etc etc (læs selv)
Når kristendommen skal svare på den slags - for den troende meget afgørende - spørgsmål, bliver den en lære eller verdensforklaring, og ikke kun nogle anvisninger på hvordan vi bør leve”.
En lære eller verdensforklaring - ja ja det er i den retning vi bliver trukket - ingen sublim SPIRITUALITET overhovedet som kristendommen ellers er så kendt for.
GK side 5:
“Uden en åben og ærlig selvransagelse vil kristendommen simpelthen aldrig lykkes”.
Paulus har søsat kristendommen tænkende og der findes ikke blind tro - ja der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN - og vi skal lære at Lovsynge med vores forstand om det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET som vi erfarer Helligånden.
GK side 6:
“måske GK vil føles ekstra uvelkommen, når den, som her, kommer fra èn, der ikke kan regnes for kristen og ikke engang teolog”.
Uha uha han ligner Tikka og Arne mere og mere Lau Sander Esbensen (fremefter forkortet LSE).
“Med kærlighedstanken holder kristendommen med andre ord noget fantastisk i hænderne, men man har fået det af Jesus”.
Netop det hævder Jesus aldrig - det går igen igen at mennesker ikke forstår det er fra Gud - det er Gud og Guds Ånd Jesus vil have folket til at forstå de skal takke som Gud er kommet menneskerne nær i og med og ved Jesus der katalyserer Guds Ånd og Guds Riget gennem sin Ny Væren med Gud som Gud Fader og Søn igennem Helligånden.
“Hvilken kristendom?
Den store udfordring for et projekt som dette er, at der er fantastisk mange bud på, hvad kristendom er, og det er jo svært at kritisere noget, man ikke kan pege ud. At finde den ‘rigtige’ kristendom kan føles lidt som at lede efter julemanden ved et julemandskonvent: Der er julemænd overalt, og spørger man dem èn for èn, om de er julemanden, siger de godt nok ho-ho-ho og vil høre om man har været arti, men de kan jo ikke alle sammen være julemanden, og man begynder til sidst at tvivle på, om der overhovedet er en julemand. Så hvad er det for en kristendom, jeg taler om?”
ja det er fandeme et godt spørgsmål LSE - dog er svaret ganske entydigt, det er den kristendom du har fået galt i halsen og da især den kristendom hvor forsoningslæren har sat sig på tværs i dit univers uden at du nogensinde har set at den for det første slet ikke findes hos Paulus og for det andet du lægger alt alt for meget ind i forsoningslæren som der aldrig har været tale om.
LSE vil vi opdage efterhånden som vi kommer frem i GK er fundamentalist, men mere om det i næste afsnit efter indledningen.
GK side 8:
“Ideen er ikke at gøre det GK til en debatbog, men at gøre kritikken konstruktiv og vise, at de vanskeligheder, kristendommen har, er der andre religiøse verdensforklaringer, der ikke har, selvom de også forkynder en kærlig Gud”
"Ideen er ikke at gøre det GK til en debatbog" HJÆLP 😱 Jan ABC hvad fanden er det du har gang i??? 😇😍
Kristendommen giver sig ikke af med religiøse verdensforklaringer primært, det er en sekundært og ikke dens primære ærinde, som er vores igennem Gud i Kristus Jesus; Gud Fader og Søn og virkelighed ved Helligånden. Det essentielle væsentlige primære ved kristendommen er Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved Jesus der grundlægger de kristne samfund, menighederne og Kirken.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er os givet.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - vores Maslowske Selvaktualisering eller Selvrealisering og personlige udvikling drevet ikke af os selv og vores egen ånd men Guds Ånd - Gud Helligåndens virksomhed i vores liv.
Den jeres åndelige tørst I aldrig får tilfredsstillet hos LSE i GK i form af et tilfredsstillende kristent trosliv med dets tilhørende SPIRITUALITET som de findes indenfor Kirkerne - kom til HansKrist og få jeres åndelige tørst slukket - hos HansKrist bliver der virkelig drukket af Ånden.
Spiritus Sanctus. Spiritus Creator.
Jeg mangler i den grad et kristent trosliv med dets SPIRITUALITET - der er jo ingen SPIRITUALITET overhovedet at spore indtil videre hos LSE og i GK.
Kommer det senere i GK - jeg tvivler - jeg tror det ikke - det er gennemført spekulation (som VML også er) - der er intet Kirke og Gudstjeneste liv og SPIRITUALITET.
Som kristen er det min åndelige tørst jeg ønsker slukket - et liv fyldt med Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med mig og I andre som vi lovsynger med vores forstand om for at inspirere hinanden og bygge menigheden og Kirken op af de levende stene vi er - se 2 Kor 3 - kristendommen i en nøddeskal.
Amen.