annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18652789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2573796
Åndelig Føde 2238064
Et andet syn 2123501
Så er der linet op... 1723296
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 50 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42384 - 18/12/2023 15:12 Re: Postmetafysiske vending [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det kan du have ret i heart Men mon ikke det er i orden med LSE? Hvad skulle han have imod det? Vi er desuden venner - ham og jeg - så det vil jeg tale med ham om ved lejlighed. Men andre VmLere har sagt god for tingene, ved jeg = de har ikke haft noget problem med mit lange lange citat, så det har han nok heller ikke...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42385 - 18/12/2023 17:09 Re: Postmetafysiske vending [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Måske du har ret heart Som sådan har jeg ikke styr på alt - Jeg tænker, at det ville være godt at tale med LSE om tingene? Jeg kan forstå (på et tidligere indlæg), at du har læst mange flere bøger end mig = studeret en masse heart Kunne vi bare overfører vores "viden" til hinanden. Jeg håber desuden ikke, at gårsdagens skriveri har stødt nogen


"Jeg håber desuden ikke, at gårsdagens skriveri har stødt nogen"

Du var forud for din tid, hvilket profeti, Tikka blev stødt.

Men det er der ingen grund til, da forfattere de elsker omtale. Det er korrekt vi har nogle regler her om hvor meget (eller rettere sagt hvor lidt) tekst vi må kopiere og at alt skal være på dansk. Men disse regler har vi aldrig nogensinde fulgt og det går udmærket. Og igen Lau Sander Esbensen, vil aldrig have noget imod at hans bog både bliver omtalt og der bliver bragt meget lange afsnit. Bare du ikke smider hele bogen ud i et hug.


"Måske du har ret heart Som sådan har jeg ikke styr på alt - Jeg tænker, at det ville være godt at tale med LSE om tingene?"

Ja jeg tænkte også at han trængte til at komme i skole eller stå skoleret ham Lau Sander Esbensen når han bliver lidt for smart.


"Kunne vi bare overfører vores "viden" til hinanden."

præcist - læse hinandens tekster - og forstå - men ikke nødvendigvis være enige

mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42386 - 18/12/2023 18:04 Re: Postmetafysiske vending [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det var ikke så godt med Tikka ler Som sådan var det ikke meningen heart Måske skulle jeg have skrevet...har vi fulgt med i timen blinker Det er desuden lidt af en opgave, at forstå alt du skriver, når man ikke (rigtigt) har beskæftiget sig med det før. Men du er god til at forklare tommelop Med tiden skal tingene nok sive ind engel Jeg har i øvrigt fået læst (dit) Thomas gode indlæg igen. Kan ikke rigtig finde ud af, om jeg skal følge op på det, for kapitel 3 handler jo om skabelse og fald, så...

Your friend forever

Krishna


Redigeret af ABC (18/12/2023 18:27)
Top Svar Citer
#42387 - 19/12/2023 00:28 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Thomas


Er du aldrig stødt på Paul Tillich (ud over hvad du ikke kan undgå at have læst når HansKrist flittigt præsenterer og citerer og refererer til ham)?


Paulus - Luther - Albert Schweitzer


Albert Schweitzer:

Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. citat slut



Jeg er enig med Albert Schweitzer - der er så meget kraft eller religiøs vækkelse i de Nye Skabninger vi er i Kristus - alt det vi er i Kristus - alt det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus - alle Himmelske Åndelige Velsignelser - Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver etc etc - når denne "i Kristus Mystik" SPIRITUALITET bliver forstået så sker der virkelig store ting

Det er en ÅBENBARING vores Kristologiske Antropologi - de Nye Skabninger Mennesker vi er i Kristus

Jeg foreslog Kristian Leth at det måtte være vores opgave her i Danmark ihvertfald til en begyndelse og fortalte ham at Paul Tillich havde været igang med Kristus Mystikken - eller de Nye Skabninger vi er i Kristus - i hans meget berømte hovedværk: Systematic Theology Vol I og Vol II og Vol III - et fantastisk værk - om dette kæmpe Teologiske Værk - Mesterværk skriver Paul Tillich:


The Material Norm of Systematic Theology, used in the present system and considered the most adequate to the present apologetic situation, is the “New Being in Jesus as the Christ”. If this is combined with the critical principle of all theology, one can say that the material norm of Systematic Theology is the New Being in Jesus as the Christ as our ultimate concern. This norm is the criterion for the use of all the sources of Systematic Theology. The Biblical foundations of the present system (Systematic Theology) is indicated by the wording of the material norm: the New Being in Jesus as the Christ. This refers above all til Paul’s doctrine of the Spirit. While Barth’s Pauline protest against liberal theology agrees with that of the Reformers and is dependent on Paul’s protective doctrine of justification through faith, the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ". (ST vol 1, side 50).



To call God transcendent in this sense does not mean that one must establish a “superworld” of divine objects. It does mean that, within itself, the finite world points beyond itself. In other words, it is self-transcendent. (ST vol 2, side 7). It goes beyond itself in order to return to itself in a new dimension (a)*. This is what “self-transcendence” means. In terms of immediate experience it is the encounter with the holy (a)*, an encounter which has an ecstatic character. The term “ecstatic” in the phrase “ecstatic idea of God” points to the experience of the holy as transcending ordinary experience without removing it. Ecstasy as a state of mind is the exact correlate to self-transcendence as the state of reality. Such an understanding of the idea of God is neither naturalistic nor supranaturalistic. It underlies the whole of the present Theological system (Systematic Theology). (ST vol 2, side 8).



💕☦️❤️✝️💕


Nå nu har jeg da vist dig at ihvertfald Paul Tillich har forsøgt at aktualisere de meget større kræfter der gemmer sig i Kristus Mystikken - de Nye Skabninger vi er i Kristus ifølge Albert Schweitzer end der er i retfærdiggørelsen af tro alene.

Jeg er enig med Albert Schweitzer

Den der "i Kristus Mystik SPIRITUALITET" eller SPIRIT CHRISTOLOGY SPIRITUALITET der er hos Paulus er efter min mening den vildeste og klart stærkeste SPIRITUALITET der findes i verden - og den er vital og livsbekræftende - og gør os duelige og dygtige i verden - fylder os med entreprenant kreativ virkelyst og engagement - fylder os med glæde og jubel entusiasme - musik og sang og dans - virkelig SPIRITUALITET eller TROEN der er virksom i Kærlighed ude i verden. Ret meget Frans Assisi overstrømmende pris og glæde her når man som ham lever i ekstase (glæde sang og musik) fra hjertet af.

De kristne der har så meget på HJERTET ❤️ her Kristus bor - i HJERTET vores EKSISTENS ORGAN eller CHAKRA nummer 1 - her vi mennesker befinder os i EKSTASENS SELVFORGLEMMELSE - EKSTASEN der gør vi kan være ude af os selv (sind og hoved) - forlade os selv - for at være til i vores EKSISTENS ORGAN HJERTET i KÆRLIGHED til vores medmennesker (næsten) og være til for et håndværk et arbejde et studie en hobby vi mestrer og nyder at være optaget af for at glemme os selv. At kunne glemme sig selv i et håndværk et arbejde et studie en hobby ved man er meget bedre end at meditere - det virker som meditation men er endnu bedre - mere effektivt så vidt at samle kræfter og få struktur og ro på sit liv og opnå optimal restitution og recovery. Det vilde er at man laver noget nyttigt (uden at man er stresset af at skulle være effektivt som var det akkord). Opdagede det ved et tilfælde for mange år siden - når jeg skulle tage min hvilepuls kunne jeg ikke forstå den var godt 60 (det stod på i flere måneder og det ærgrede mig fordi jeg var i mit livs for) - så en dag jeg var beskæftiget med min store hobby fik jeg den indskydelse at måle min puls - så var den 37. Og jeg gentog mine forsøg og altid med samme resultat - hvis jeg slappede af var den godt 60 - men hvis jeg var opslugt af min store hobby var den altid sub 40.

Denne paulinske spiritualitet er vital livsbekræftende og livsduelig - der er ikke meget asketisk livsførelse her.

Dette er en højst overraskende anden vej at gå - tror de fleste i verden forbinder spiritualitet med noget ganske andet


den slovenske filosof Slavoj Žižek har erklæret, at Gud sender Helligånden til menighedens fællesskab, for at vi skal fortsætte hans værk, så vi ikke kommer til at leve i et trist samfund, hvor vi enten kan hengive os til en vulgær, livsnydende, egoistisk liberalisme – eller søge tilflugt i fundamentalismerne, de religiøse, de humanistiske, de politiske.

Jeg er enig med Slavoj Žižek - det er hvad Helligåndens Ekstatiske Glæde og Begejstring kan virke i verden - nemlig Kirke og Gudstjeneste der gør at vi ikke kommer til at leve i triste samfund - samfund præget af selvhøjtidelighed og selvkredsen og for lidt musikalsk udtryk - for lidt sang og humør - som er det der kendetegner den paulinske spiritualitet og kristendom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42388 - 19/12/2023 08:58 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

https://isha.sadhguru.org/us/en/wisdom/article/namaskar-meaning

https://isha.sadhguru.org/us/en/wisdom/article/the-meaning-of-sadhguru

Jeg tror ikke, at vi kan gøre noget ved den mørkeverden, som vi lever i. Det finder jeg ikke deprimerende, for der er jo en lysverden at forholde sig til. Når menneskene får øjnene op for lyset og mørket, så vil der ske positive forandringer, forsåvidt at de vælger at følge lyset. Hvad er lys og mørke for dig? Hvordan kunne vi lade Hitler komme til magten? Har der været nogle store mørkepersonligheder gennem tiderne? Hvor kom de fra? Hvorfor inkarnerede de på jorden? Lad os se virkeligheden i øjnene? Står vi overfor et gigantisk oprydningsarbejde? Er tiden kommet for lysets sejr på jorden? Det tror jeg på heart Hvem spreder lys ler Jeg vil synge og danse og glæde mig over livet sammen med jer andre...








Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 50 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
19/09/2024 19:34
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
14 personer er anholdt i Portugal for at..
19/09/2024 22:31
Libanon: Sprængstofferne blev placeret ..
19/09/2024 22:07
Frankrigs premierminister har præsenter..
19/09/2024 21:21
Oversvømmelser har ramt Italien: To per..
19/09/2024 20:49
Landstræner melder Skjelmose VM-klar ef..
19/09/2024 19:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Eksperter vil tilføje hjertesvigt til W..
19/09/2024 20:19
14 personer anholdt for at påsætte dø..
19/09/2024 20:10
Over 30 ulovligt fældede træer vækker..
19/09/2024 19:57
Zelenskyj skal møde Harris og Trump ved..
19/09/2024 18:54
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af..
19/09/2024 18:23