annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 536 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 50 < 1 2 ... 48 49 50
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44516 - 04/09/2024 16:54 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Jesus ofrede sig for sin sag - ikke for at mildne Guds vrede. Johannes Værge

Johannes Værge der skriver fremragende gode bøger om kristendom ("Kristusbegivenheden" 2023 er fx en af de bedste og litterært teologisk smukkeste og mest velskrevne bøger jeg har læst om kristendommen) møder vi her i en youtube video om et meget vigtigt emne.


Jesus ofrede sig for sin sag - ikke for at mildne Guds vrede.

"Jesus ofrede ganske rigtigt sit liv, han døde for den sag, han var sat i verden for. Hans død indgik i det samlede forløb, men ikke for at ændre noget hos Gud."



Præst og forfatter, Johannes Værge, er kritisk overfor den teologiske forståelse af Jesus' død på korset, der har været den dominerende i de seneste mange hundrede århundreder. Nemlig at Jesus skulle ofres på korset for at sone Gud med mennesket - og dermed frelse mennesket fra Guds egen vrede.

Men den forståelse er mere udtryk for en juridisk tænkning end guddommelig kærlighed, siger Johannes Værge: "Jesus ofrede ganske rigtigt sit liv, han døde for den sag, han var sat i verden for. Hans død indgik i det samlede forløb, men ikke for at ændre noget hos Gud."

Johannes Værge har bl.a. været studenterpræst i København og præst ved Københavns domkirke. Han er desuden forfatter til en række teologiske bøger (bl.a. Kristus-begivenheden og Guds skrøbelige arvinger).

Læs mere om Johannes Værge og hans arbejde på www.johannesvaerge.dk


_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44521 - 10/09/2024 00:18 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Det ser ikke ud til at nogen vil debattere med dig - og så kunne jeg da godt komme med en kommentar.

Emnet: Meningen med at Jesus døde på korset magter jeg ikke at tage stilling til - og hvad det egentlig er, Johannes Værge mener, er tillige uklart for mig.

Min indstilling er, at Jesus Kristus ikke er, hvad jeg skal forstå - men opleve.
Det vigtige for mig er at opfatte/opleve hans guddommelige kærlighed, som jeg tror er til hele den værende verden.

Vi mennesker kender jo lidt til den værende verden, som almindeligvis antages at være startet med Big Bang - selv om det jo ikke kan være starten, for der var jo noget inden, det "bangede" - og som stadig udvider sig med øgende hastighed, som vi ikke ved, om den har en ydre grænse, og hvor en af de utallige galakser i deres galaksehobe har en stjerne blandt utallige andre stjerne, som vi mennesker på en af stjernens planeter kalder Solen, der via atom-fusion (Brint smelter sammen til Helium), og som holder "vores" planet: Jorden i kredsløb og velforsynet med sol-energi (indtil Solen ikke har mere brint).
Vi ved også at der på "vores" planet udvikledes organisk liv, der kan reproducere sig selv, men som i reproduktionsprocessen ofte laver fejl (bl.a. pga. kosmisk stråling), hvoraf de fleste er misfostre, men hvor enkelte er nyudviklinger, som også vi mennesker er et eksempel på.

I denne fantastiske værende verden, som vi mennesker reelt kunne kender meget lidt til, er vi mennesker jo ikke verdens centrum - men dog en del af miraklet: Verdens væren, som jeg tror Jesus Kristus ville inspirere os til at elske - og sindrige teologiske spekulationer skal - som jeg opfatter det - ikke tage tid fra kærligheden.

Arne heart


Redigeret af Arne Thomsen (10/09/2024 00:45)
Top Svar Citer
#44522 - 10/09/2024 12:31 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Det ser ikke ud til at nogen vil debattere med dig


Vi er kun Gerth og Jan ABC (anonyme begge to som ikke vil samtalen eller debatten med nogen) og så Tikka engang imellem og dig Arne.

At der er ro på anser jeg som sundhedstegn for Trosfrihed.


Nu var det altså en kommentar til forsonings tankegangen, som i denne tråd står helt centralt. Hvor Johannes Værge har gjort et større stykke godt arbejde de sidste år.


Citat:
Arne:

Min indstilling er, at Jesus Kristus ikke er, hvad jeg skal forstå - men opleve.
Det vigtige for mig er at opfatte/opleve hans guddommelige kærlighed, som jeg tror er til hele den værende verden.


Alene i Jesus Kristus afslører du en forståelse. Nemlig at vi taler om Jesus der er Kristus (Messias) for de kristne.

Jesus Kristus betyder ikke Jens Jensen, men betyder den Jesus der er Kristus og i hvem Gud gennem sin Kærlighed er kommet vi mennesker nær som virkelighed gennem Helligånden (og at Gud i Jesus Kristus er blevet nærværende virkelighed gennem Helligånden er det vi fejrer i Kirkens Gudstjenester med Bøn og sang og musik). I ham vi har hele guddomsfylden i kød og blod, og i ham det himmelske og jordiske er forenet.

I ham vi erfarer at være Guds Børn med Guds Ånd.

Nemlig i ham vi erfarer vores SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE GUDS ORD virkelighed med Gud Skaber gennem Helligånden.


Guds Kærlighed Kristus er udgydt i Hjertet på os gennem Helligånden, og hvor vi erfarer hele Guds Skaberværket Naturen og at dette er godt.


At Gud i Jesus Kristus er kommet os nær som virkelighed gennem Helligånden betyder at Gud ikke længere er en ukendt eller uerkendelig og fjern Gud.

Jesus Kristus er netop en Åbenbaring Gud, Guds Åbenbaring, vi som Guds Børn med Guds Ånd. Vi menneskers personlige erfaringer af Gud - her vi møder Gud og lærer ham at kende som Fader, Søn og Helligånd.

Både Johannes Evangeliet og Brevene og Paulus udtrykker dette klart og tydeligt.


Nu er der jo mange mennesker der ikke er kristne (som du Arne efter hvad du gentagne gange har skrevet sort på hvidt) og som alligevel er optaget af Jesus, men ikke at Jesus er Kristus - her vi møder Gud - at Gud er kommet os nær som virkelighed gennem Helligåndens mange Himmelske Åndelige Velsignelser og Frugter og Karismatiske Gaver.


Alle disse ikke kristne som alligevel er optaget af Jesus vil ikke lytte til evangeliet og Nye Testamente - eller Kirken og de kristne, eller vigtigst af alt Den Hellige Guds Ånd - Helligånden - men de forsøger i deres eget sind og bevidsthed at danne sig deres egne personlige oplevelser og forestillinger om hvem de mener Jesus burde være, nu de ikke vil have ham at skulle være Kristus.

Vi ender ofte op i en tynd kop te (noget upræcist dunkelt (hvor der egentlig ikke siges noget som helst)) og også ofte ender vi op i Anti Jesus Kristus påstande (hvor Gud forsætter med at være vi mennesker fjern, uvedkommende og uerkendelig (deisme og agnostikisme)). Påstande der er uforenelige med alt det vi religionshistorisk har kendskab til omkring evangeliet om Jesus Kristus, Jesus der er Kristus.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44524 - 10/09/2024 15:02 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Namaskaram engel heart engel heart engel heart engel

Hvorfor bestige bjerge ler Hvem ved blinker Hvis vi skal tale sammen om tingene, så må du lige læse/kommentere på dette...

https://carstenplougolsen.com/jesus-af-nazareth-guds-son-og-messias/

https://carstenplougolsen.com/2024/08/18/kristus-er-ikke-gud/

Jeg har i øvrigt set videoen, og har ikke noget problem med Johannes Værge...

https://www.youtube.com/watch?v=ctCjQm342Q0

Finder dette interessant og relevant...

https://www.youtube.com/watch?v=Y7E_tW2HXfk

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 50 < 1 2 ... 48 49 50


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03