1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren...
|
Hej Hanskrist. Det ser ikke ud til at nogen vil debattere med dig - og så kunne jeg da godt komme med en kommentar.
Emnet: Meningen med at Jesus døde på korset magter jeg ikke at tage stilling til - og hvad det egentlig er, Johannes Værge mener, er tillige uklart for mig.
Min indstilling er, at Jesus Kristus ikke er, hvad jeg skal forstå - men opleve. Det vigtige for mig er at opfatte/opleve hans guddommelige kærlighed, som jeg tror er til hele den værende verden.
Vi mennesker kender jo lidt til den værende verden, som almindeligvis antages at være startet med Big Bang - selv om det jo ikke kan være starten, for der var jo noget inden, det "bangede" - og som stadig udvider sig med øgende hastighed, som vi ikke ved, om den har en ydre grænse, og hvor en af de utallige galakser i deres galaksehobe har en stjerne blandt utallige andre stjerne, som vi mennesker på en af stjernens planeter kalder Solen, der via atom-fusion (Brint smelter sammen til Helium), og som holder "vores" planet: Jorden i kredsløb og velforsynet med sol-energi (indtil Solen ikke har mere brint). Vi ved også at der på "vores" planet udvikledes organisk liv, der kan reproducere sig selv, men som i reproduktionsprocessen ofte laver fejl (bl.a. pga. kosmisk stråling), hvoraf de fleste er misfostre, men hvor enkelte er nyudviklinger, som også vi mennesker er et eksempel på.
I denne fantastiske værende verden, som vi mennesker reelt kunne kender meget lidt til, er vi mennesker jo ikke verdens centrum - men dog en del af miraklet: Verdens væren, som jeg tror Jesus Kristus ville inspirere os til at elske - og sindrige teologiske spekulationer skal - som jeg opfatter det - ikke tage tid fra kærligheden.
Arne
|
|
|
|