annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
0 registrerede 642 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 50 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42338 - 14/12/2023 16:00 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg vil lige stille nogle opklarende spørgsmål, for har vi ikke en evig ånd, der forlader legemet ved døden? Findes der ikke en anden verden at leve i? Hvad er det himmelske og jordiske? Hvordan er de forenet? Måske er vi ikke så langt fra hinanden, når det kommer til stykket heart Som sådan lever vi begge to det evige liv ler Nu må jeg hellere få lyttet til dagens - Bibelen Leth Fortalt - og læse kritikkens præmisser - en forbemærkning - en gang mere...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42339 - 14/12/2023 17:16 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Kæreste Jan ABC - du Kærlighedens ABC - Hara Krishna Flinke Humørfyldte Jule Sprællemand.


Om vi er langt fra hinanden eller ikke betyder mindre end at vi nu lytter og får øje på hinandens ståsteder. To religiøse verdensbilleder vi der får øje på - din og min og når Tikka og Thomas kommer så er vi nok 4 forskellige religiøse verdensbilleder og ud over samtalen gør os klogere på hinanden og øger vores respekt for hinandens forskelligheder - så rykker samtalen uden tvivl på os alle - katalyserer en udvikling - ihvertfald bliver vi tvunget til at lære at formulere os for anden part så vi kan blive forstået.

Vi vil jo gerne forstå hinanden.


Citat:
Jan ABC:

Jeg vil lige stille nogle opklarende spørgsmål, for har vi ikke en evig ånd, der forlader legemet ved døden? Findes der ikke en anden verden at leve i?


Jo Evigt Ånd har givet vores liv fra fødsel til død evigt gyldigt betydning og endda givet dette vores liv fra fødsel til død EVIGT LIV.

Noget vi kun finder i kristendommen og derfor Nicolai Berdyaev siger at kristendommen er kærlighedens religion pr se og reinkarnations tankegangen er gyseligt ukærlig og kold ved siden af. Ihvertfald magter reinkarnations tankegangen ikke her hvad kristendommen har til os:

Jo Evigt Ånd har givet vores liv fra fødsel til død evigt gyldigt betydning og endda givet dette vores liv fra fødsel til død EVIGT LIV.

I kristendommen er vi unikke enestående og hver enkelt af os findes ikke i hele universet lige som os - ja vi er unikke og enestående som de mennesker og personer vi er som der aldrig før eller siden var eller vil komme nogen lignende så unikke og enestående. Kristendommens Gud står for kalajdoskopisk mangfoldighed og diversitet - i differens og forskellighed findes kærligheden livet og identitet - hvem vi er.


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


there is no loss of self but an enriching of it

Her så kristendommen noget som aldrig rigtig før var set:


there is no loss of self but an enriching of it


-0-0-0-


"Findes der ikke en anden verden at leve i" citat

Mere nok andre tider - måske vi får vores tid igen. Men alligevel er Evigt Liv i og ind over dette vores liv eksistens fra fødslen til døden ikke nok - hvor er døden den dag vores såkaldte død kommer, om vi afdør mens vi lever fra alt det forgængelige og iklæder os Kristus - alt det uforgængelige. Jamen så er der jo ingen død - ingen brat overgang - vi er der jo allerede den dag vores sidste suk og vejrtrækning indånding drages.

Smukkeste gestaltning og sløjfe på et liv hvor vi lærte Evigt Liv og Gud at kende - porten til Guds Riget og det Guds Barn - den person som vi altid vil blive husket som.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Ja lyt til Mesterværket Dagens Bibelen Leth Fortalt.

Kristian Leth skriver om dagens udsendelse:


Hvad sker der med de kristne, når de dør? Det var et akut spørgsmål i tiden efter Jesu død, da man gik og ventede på at Gud ville komme ned til jorden og dømme verden. Liiiige om lidt. Og i de spekulationer, der opstod, ser vi kimen til det, der blev den vestlige idé om sjælens efterliv.

Her kommer et af vores bedste programmer, synes jeg selv. Vi dykker ned i det, der nok er Paulus' første brev. Det til thessalonikerne. Gennem det korte skrift får vi indblik hvordan den kristne bevidsthed er ved at formes. Gennem Paulus' prædiken, menighedens ret fornuftige spørgsmål - og Paulus' overrumplende og vilde svar.

Vi har en *yngre* Paulus her, der ikke fortaber sig i indviklet teologi, som raser mod de jøder, han selv kommer fra, som introducerer tilsyneladende helt nye ideer om verdens beskaffenhed i selvsikre bisætninger. Vi er helt inde i maskinrummet med verdenshistoriens vigtigste tænker - og en antikkens Karl Ove Knausgaard, som jeg vist nok får kaldt ham undervejs. [i][/i]
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42341 - 14/12/2023 21:01 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Du er simpelthen et fantastisk menneske heart heart heart heart heart heart heart Mon spørgsmålene/svarene myldrer frem hos læserne ler Det håber jeg blinker Måske andre bedre kan forklare reinkarnationstanken for dig. Som sådan er det altid dig, og ingen andre, der oplever at have et legeme - dette legeme. Denne gang har du fået disse forældre og omgivelser at forholde dig til. Et nyt liv på jorden. Det liv er med til at udvikle/modne din ånd/personlighed. Der er ingen andre som dig = din ånd/personlighed. Du er unik. Hvordan er du nået frem hertil? Hvor mange liv har du bag dig? Det skal jeg ikke kunne sige, men du er en udviklet ånd/personlighed. I VmL tales der om de yngste, de ældste og menneskeånderne. De yngste og ældste er blot kendingsnavne, og har ikke noget at gøre med at de er yngre eller ældre end hinanden = de er skabt samtidigt i tidernes morgen = englene. Nogle af dem faldt. Dem kalder vi for de ældste, og dem der ikke faldt, kalder vi for de yngste. Menneskeånderne er et kapitel for sig = de var/er ikke særligt udviklet til at begynde med. Men alt det her er en lang historie. Den skal læses. Meget bliver forklaret for os. Hvor vi kommer fra og er på vej hen. Hvad det hele går ud på. Vi får et suverænt overblik. Ja, jeg kan godt lide Krishnabevægelsen - der er noget ved dem, som tiltaler mig tommelop Hvorfor har jeg skiftet navn...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42344 - 14/12/2023 21:43 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
heart heart heart


Hej Jan ABC 👍👍👍



Efterfølgende har jeg en del erfaringer med:


De Nye Skabninger Mennesker vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Min store religionsfilosofiske helt Nicolai Berdyaev udtrykker det således:


💕✝️❤️☦️💕


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

💕✝️💕


I 1 Kor 15 lyder det således:

Citat:
Der findes både himmelske legemer og jordiske legemer; men de himmelske har én slags glans, de jordiske en anden.

det åndelige legeme er ikke det første, det er det sjælelige, dernæst kommer det åndelige. Det første menneske var af jord, jordisk, det andet menneske er fra himlen. Som det jordiske menneske var, sådan er også de jordiske, og som det himmelske menneske er, sådan skal også de himmelske blive. Og ligesom vi har båret det jordiske menneskes billede, skal vi også bære det himmelske menneskes billede.




Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).



Alt det ovenfor har jeg erfaringer med. Og ja selvfølgelig hvad du har hørt hundredvis af gange:

Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver har jeg kendskab til såvel som hvor rige vi er al Himmelsk Åndelige Velsignelser og Guds Herlighed og Visdom og Kærlighed i Kristus - i vores Kristus Participation.

Ja sådanne erfaringer er jeg fuldt fortrolige med som virkelighed i mit liv - noget der virker - kan du tro. Jeg tror alle kristne eller de fleste kristne gennem kristendommens 2000 år har disse erfaringer og ikke kun de kristne mystikere der selvfølgelig har haft og har disse erfaringer i udtalt grad.


Jeg synes dette er så rigt og spændende og ja så fyldt med Glæde i Helligånden at jeg ikke har behov for mere - jeg har intet behov for at tro på noget jeg ikke har erfaringer med som en konkret virkelighed i mit liv.

Glemte lige mit inderlige intense kærlige Jesus Søn Gud Fader virkelighed med Gud ved Helligånden - dette mit dialogiske JEG-DU bønsforhold ved Helligånden - ja hvor Gud/Ånden endda beder i mig. Dette er trance vidunderligt himmelsk skønt at Gud/Ånden beder i mig. Se Rom 8.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42350 - 14/12/2023 23:33 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg håber, at du (og andre) kan bruge dette til noget - det er fra Facebook - Vandrer mod Lyset forum...

https://www.facebook.com/groups/498800140325012/?ref=pages_group_cta

Citat:
Vær Hilset! 🙏🏻🕊

Her et lille udvalgt stykke tekst fra Vandrer mod Lyset! (Redigeret med kærlig hånd)

'Det må stå klart for enhver, at alt, hvad der på det religiøse Åndslivs område er tilført menneskeheden af åndelige værdier af større eller mindre lødighed, kun er givet i stykkevis, ofte med lange mellemrum, og mer eller mindre forvansket af den Ældste, der til alle tider og ved alle midler har søgt at dække over de absolutte og rene sandheder, for at menneskene ikke skulle få nøjagtigt kendskab til dem.

Men de, der kan og vil drage paralleller mellem alle religioner fra de allerældste tider til nutiden, vil overalt kunne finde en del af Lysets Sandheder, ofte de samme, kun gentagne i en noget anden form, men alle mer eller mindre tilslørede af menneskegjorte dogmer og iklædte menneskelige tanker og vildfarelser.

Derfor har intet religiøst samfund ret til at tro og udtrykke, at de, der bekender sig til den af deres samfund knæsatte religion, ejer den eneste saliggørende tro, at de alene er de udvalgte, at de alene skal arve Guds Rige og eje det evige Livs Gave i herlighed og glæde, og samtidig bandlyse og ringeagte anderledes tænkende og anderledes troende mennesker, da et sådant snæversyn, en sådan selvhævdelse på ens medmenneskers bekostning, er den største af alle religiøse vildfarelser.

Det Evige Liv tilhører enhver, der vil modtage det; Guds Rige står åbent for alle; hvert eneste menneske ejer Guds Kærlighed; mod alle viser Han den samme Tålmodighed, den samme Barmhjertighed ; ikke for eet eneste Menneske lukker Han sit Hjerte, og ikke for een eneste lukker Han Faderhjemmets Porte; thi for Gud; Menneskeåndens Skaber og Fader, kommer det ikke an på, hvilken jordisk tro den enkelte bekender sig til med hånd og mund, men på det ene: Om menneskene i sind og i hjerte, i tanker og i handling lever efter den tro, som de bekender sig til, uden at hænge sig i troens ydre former, i de menneskegjorte dogmer, det vanemæssige og det påtvungne, der ikke har nogen som helst åndelig værdi for Evighedslivet; kun det, som kalder på, vækker og fastholder det bedste, det ædleste og det skønneste i menneskets tanke- og følelsesliv, kun dét, har blivende og uudslettelig værdi for den enkelte'.

VML s, 306-307

Vi er ved at nærme os en forståelse af hinanden - hvordan vi tænker - hvad vi er præget af tommelop Har ikke videre lyst til at ændre på dig ler Som sådan er du et fantastisk menneske heart Det er alle inderst inde blinker Mon vi er ved at blive mystikere på vores gamle dage engel engel Læsningen er desuden udskudt til i morgen = kritikkens præmisser - en forbemærkning - kan ikke koncentrerer mig om det nu = Gerth er på spil igen igen. Bliver han aldrig klogere. Hvad vil han herinde på forummet. Ikke samtaler. Tilbage på skolebænken med ham cool Hvem bestemmer...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 50 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
Hidtil ukendt værk af Mozart opdaget i ..
19/09/2024 17:48
Undervisningen skal være mobilfri for d..
19/09/2024 17:38
Nu er Bavarian Nordics mpox-vaccine godk..
19/09/2024 17:29
Dynamit skal fjerne farlig trætop i Dyr..
19/09/2024 17:16
Byret afviser, at lydfil fra bande-podca..
19/09/2024 16:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Geeti Amiri: Litteratur må gerne låne ..
19/09/2024 16:00
Sørine Gotfredsen: Debatten om Palæsti..
19/09/2024 16:00
Kristian Østergaard: Er vi kloge nok ti..
19/09/2024 16:00
Ellen til brevkassen: Det er ikke kun fo..
19/09/2024 16:00
Venstre-ordførere stifter netværk om d..
19/09/2024 16:00