0
registrerede
82
gæster og
170
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#42193 - 04/12/2023 14:12
Til Arne fra Heidegger
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
THOMAS SCHWARZ WENTZER
INTRODUKTION TIL HEIDEGGERS
VÆREN OG TID
Enhver virkelig filosofi er født ud af behovet for livets fylde, ikke ud af et pseudo-epistemologisk problem eller et grundlæggende etisk spørgsmål. Martin Heidegger
-0-0-0-
Hvad er der? Et blik ud ad mit vindue giver mig det følgende billede: Jeg kan se træerne bøje sig i stormen, mens et ungt par, hånd i hånd, med bøjede hoveder kæmper sig frem mod blæsten til busstoppestedet. Kærligheden overvinder alle forhindringer, tænker jeg og tilføjer for mig selv: ‘Godt, vi frit kan vælge vores partner’. På disse fire linjer omtales træer og mennesker, vejr og kamp, veje og steder, kærlighed og tanker, par og partner, frihed og valg. Om alt dette vil vi sige, at det findes, eller i det mindste, at det kan findes, måske ikke her og nu, ikke for mig eller min familie eller mit folk, men så andre steder for andre mennesker i andre situationer. I en eller anden forstand er det. Vi kan således både om træet, om friheden, om mine tanker og om kærligheden sige, at de er – men er de det på samme måde? Vi kunne eventuelt begynde med at rubricere de nævnte entiteter i forskellige klasser, eksempelvis i sådan noget som genstande, begivenheder, situationer, følelser, mentale tilstande, handlinger etc. Dermed inddeler vi det, der er, i forhold til dets forskellige kvaliteter og egenskaber, dvs. i forhold til hvad det er. Vi kunne desuden ordne de omtalte entiteter og deres klasser i et hierarki, ifølge hvilket eksempelvis fysiske genstande er primære eller 'mere' værende i forhold til deres egenskaber eller til handlinger og situationer, hvori disse genstande indgår. Men sådan en opdeling og et tilsvarende hierarki spørger typisk ikke til, hvordan det, der er, egentlig er, når det er til. Dermed forbliver kriteriet for den hierarkiske orden i det uvisse. Vi må konstatere, at vi nok ikke rigtig har overvejet, hvilken mening vi egentlig forbinder med udtrykket 'er' eller 'er til' i de forskellige kontekster. Det behøver vi i virkeligheden heller ikke; som vores første fire linjer viser, har vi jo ingen problemer med at forstå, hvad der bliver sagt om de forskellige eksempler på væren. Men - man kunne jo spørge alligevel.
En bog, der netop gør sig umagen med at spørge til værens mening, er Væren og tid af Martin Heidegger. Denne bog, Heideggers hovedværk, er berømt og berygtet på én gang. Dens rigdom og dybde, dens innovative kraft og eksistentielle alvor artikuleres i ikke altid lige forståelige analyser og begreber.
Heideggers stil eller 'jargon' er med til at dele læserskaren i dem, der nærmest ubetinget overlader sig til bogens suggestive formuleringer, og dem, der nærmest per refleks forkaster selv forholdsvis uskyldige, men sprogligt måske utraditionelle formuleringer. Bogen prøver at skitsere en mulig ny tilgang til den disciplin, der traditionelt analyserer det, der er, med hensyn til dets mest almene grundtræk. Denne disciplin er ontologien. Men det gøres på en indviklet og ikke altid lige let forståelig måde, som betyder, at der kræves en hel del af læseren.
Men også personen Martin Heidegger polariserer som ingen anden den filosofisk interesserede offentlighed. Sammen med Wittgenstein – som i øvrigt fødes samme år som han – er Heidegger blevet udråbt til det 20. århundredes vigtigste filosof. Andre mener, at hans filosofi snarere fordærver end befordrer den selvstændige, kritiske tænkning. Heideggers mildest talt tvivlsomme politiske engagement og hans tvetydige holdning til nationalsocialismen ses ofte i denne sammenhæng. Mestertænker eller filosofisk gøgler – for begge etiketter vil man kunne finde prominente tilhængere. Uanset hvad, så er Væren og tid ét af de mest betydningsfulde værker i den nyere filosofi.
-0-0-0-
Kære Arne - min tanke er at læse denne bog om Martin Heidegger's hovedværk "Væren og Tid" og når der er spændende letlæselige godbidder så at slå disse op i denne her min tråd til glæde for forhåbentligt dig Arne men også mig selv og måske andre der får den ide at læse med i tråden.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42441 - 27/12/2023 11:17
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
En anden type realitetschok var oplevelsen af det, der kaldes Earthrise, jordopgang. I kredsløb om månen juleaften 1968 opdager Apollo 8 mandskabet pludselig jordkloden stå op på månens horisont. De bliver rystet af synet. Den ene af de tre astronauter, Bill Adams udbryder: “Vi tog hele den lange vej for at udforske månen, og det vigtigste var, at vi opdagede jorden.” Vi har glemt jorden og lever i subjekt/objekt-filosofiens abstraktioner. Pludselig ser de og resten af menneskeheden, da billederne af jordopgangen bliver sendt ned til jorden, at jordkloden er en oase i rummet, et hjem for alt liv og mennesket. Man oplevede en omvendt kopernikansk vending. Det er jordkloden, livets planet, der er universets centrum, resten af universet er perifert, dødt materiale. I et øjeblik forekommer det alle fuldstændig ubegribeligt, at menneskene på jorden bruger så megen tid og så mange kræfter på at bekrige hinanden og ødelægge jordklodens liv.
vores mangel på nærvær er rystende - vi er helt væk fra vores biologiske kropslige sanselige i verden værens tilstedeværelse eksistens. Vi abstraherer fra alt det nærværende konkrete og er i hovedet, i bevidstheden langt væk fra livet og fra os selv som levende sansende kropslige biologiske væsner
Vi er skizofrene og på kanten af universet - vi er blevet fremmede for os selv og det levende kropslige biologiske sanselige liv - i verden værens liv og eksistens der ellers er vores ophav og naturlige omgivelser
Som sådan skizofrene sindssyge psykotiske galninger har vi ødelagt jorden - ja jorden (naturen) er allerede gået under flere gange - det naturlige menneskelige er forsvundet fra jordens antropocæne grimme hæslige overflade og natur findes kun på film og i parker - ingen steder findes giftfri miljø - evighedskemikalier molekyler og menneskeskabt kunstigt nano mikro kemi er så udbredt at en oprensning og afgiftning er utænkeligt.
Ingen børn idag kan opleve det biodiversitets liv der var på landet da jeg trådte mine barnesko - det er forsvundet for tid og evighed - så det er ikke et spørgsmål om hvorvidt jorden går under - jorden er forsvundet og gået under for længst
Men vi rotter vi mennesker lever videre i en kemikalie losseplads og naturen er i parker og noget akademikere har fundet på - mennesker der ikke kan stave til natur da de aldrig har været forankret i naturen men lever skizofren i et af de tertiære erhverv.
Alle mennesker skal tilknyttes et af de primære erhverv uanset om de helst så sig selv som skizofrene professorer på universitetet med kapitalpensions ordninger der gør at de til jule familie sammenkomster snakker forbi folk tilhørende et af de primære erhverv - vi har intet tilfælles med hinanden længere - uanset om vi forsøger at "forgøgler" for hinanden vi er i samme båd - blot er det ikke tilfældet - befolkningen er splittet i to grupper der aldrig nogensinde kommer til at kunne forstå hinanden og snakke meningsfyldt med hinanden
De privilegerede - dem i million byerne og så de der bøvler med virkeligheden i primær og sekundær erhverv ude på landet
Og de to grupper taler forbi hinanden fordi de privilegerede er privilegie blinde og usolidariske med de mennesker der bøvler med virkeligheden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42444 - 27/12/2023 21:00
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, dit forslag om at studere ontologer som Martin Heidegger frister mig ikke. Heidegger vil gerne forstå væren, og al respekt for dét.
Men for mig ligger der noget bag, som Heidegger vist ikke beskæftiger sig med: At der overhovedet ER væren. Jeg kan nok klare, at forestille mig, at enkelte dele af verden forsvinder, ikke længere er værende, men det er umuligt at forestille sig, at alt forsvinder, det absolutte intet - i det absolutte intet kan der jo end ikke være forestillinger. I dette perspektiv er den værende verden jo et mirakel, et vidunder - endda et vidunder, som jeg selv er en del af, hvilket afføder universel agape
Det er jo egentlig så enkelt og ligetil. Det kræver jo slet ikke en masse kloge hoveder
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42449 - 28/12/2023 00:31
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Sandelig beklageligt, at jeg har belemret dig, Hanskrist, og hvem der ellers læser denne tråd, med - som du skriver - "så mange selvmodsigelser" "at det ingen mening giver".
Desværre giver du mig ikke mulighed for at gøre skaden god igen, siden du ikke klarlægger, hvad det er, du finder selvmodsigende. Og gør du fortsat ikke dét, ser jeg ingen anden mulighed end at ignorere dig
Arne.
P.S.: For mig handler Kristus Ikoner ikke om forstand og forståelighed, men om oplevelse og inspiration
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42458 - 28/12/2023 18:05
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, du mener åbenbart - i din "i Kristus væren" - at man kan rumme religiøse oplevelser med sin forstand. Ak ja - hvor småt kan det blive?
For mig har mine helt store religiøse/åndelige oplevelser og inspirationer - såsom ved mødet med byzanthinske ikoners symbolsprog og ved fokus på det absolutte intet - ligget nærmest uendeligt langt ud over, hvad min forstand kunne følge. Ej heller tror jeg, noget andet menneskes forstand ville kunne det
Arne.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42459 - 28/12/2023 19:22
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
Hanskrist, du mener åbenbart - i din "i Kristus væren" - at man kan rumme religiøse oplevelser med sin forstand. Ak ja - hvor småt kan det blive? Religiøse erfaringer er netop pr religionsvidenskabeligt definition bestemt som at de overgår vores forstand, hvis de ikke gør dette er det blot menneskelig fantasi og forestillinger - noget mennesket selv har produceret ved selvhypnose og indbildning. Man hverken erkender eller rummer religiøse erfaringer med vores forstand og dens naturlige måde at erkende på. Ak ja - sleepy Arne - nu må du vågne op af din evindelige slummer - sover du foran skærmen??? Synes det begynder at blive pinligt hvor lidt du formår at følge med i hvad der foregår. Ihvertfald når det er noget jeg har skrevet om så tit og ofte og ligefrem har gjort et særligt stort nummer ud af. Jeg har fortalt igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen herom som ingen andre - ja jeg ved ikke hvor mange gange jeg har fortalt at religiøse oplevelser og erfaringer altid er ÅBENBARINGER og alle åbenbaringer beror på EKSTATISK SELVTRANCDENS i og med alle ÅBENBARINGERS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv Helligånden virker også kun på EKSTATISK vis - så erkendelses barrieren mellem os og Gud kan TRANSCENDERES - overvindes eller overskrides - så mødet og nærværet kontakten kan finde sted mellem os og Gud - og det guddommelige Så vi kan ikke erkende det Guddommelige, det religiøse eller Gud - vores virkelighed med Gud, gennem vores forstands almindelige måde at arbejde på og opnå erkendelse på og gøre sig erfaringer med de naturlige omgivelser - da Gud og det guddommelige er usynlig og skjult for vores "fysiske" øjne og vores forstands andre "fysiske" sanser, der ligger til grund for at vi kan gøre os erfaringer (erkendelser) med vores naturlige omgivelser og hvad der er i kummefryseren eller i køleskabet vores. Altså i forhold til Gud og det guddommelige religiøse er der en erkendelsens barriere der skal overskrides eller overvindes TRANSCENDERES Igen derfor alle religiøse guddommelige erfaringer vi mennesker gør os beror på ÅBENBARINGER - og igen alle ÅBENBARINGER har EKSTATISK KARAKTER - fordi i en EKSTASE er vi ude af os selv (uden at have mistet os selv) og dermed kan Gud - Guds Ånd og det guddommelige være "inde" nu vi er ude af os selv i EKSTASE og har givet plads til det guddommelige og religiøse kan gribe os og være "inde" - blive en nærværende virkelighed. "inde" refererer ikke til bevidstheden eller noget subjektivt da alle religiøse åbenbarings erfaringer er antropo'kosmiske - subjekt og objekt adskillelsens er overvundet og selv og verden - subjekt og objekt er tilstede i et i verden værens samspil.Alle erfaringer af Gud og det guddommelige og religiøse beror derfor på EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - fx HELLIGÅNDENS EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - af de Nye Skabninger vi er i Kristus med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - af Guds Kærlighed og Guds Ånd og Guds Fred der overgår vores forstand. Jeg har skrevet mere end hundrede indlæg som den eneste her på Trosfrihed om det forhold som jeg som den eneste forstår ned i mindste detalje. Jeg har endda senest forklaret dig det under din Jesus Kristus Ikon tråd. Efter at mennesket i en ÅBENBARINGENS EKSTASE har erfaret Guds og det guddommeliges NÆRVÆR - vender mennesket tilbage til sig selv og sin forstand igen - men nu beriget med alle disse Himmelske Åndelige Velsignelser og Åbenbarings Erfaringer og Erkendelser af Gud og det guddommeliges NÆRVÆR - og som sådan når mennesket er vendt tilbage til sig selv og sin forstand og sproglige tænkning kan mennesket beskrive og berette om disse sine erfaringer af Gud og det guddommeliges NÆRVÆR. Der er ingen problemer her - det har alle mennesker gjort i de sidste 200000 - 300000 år. Mennesker kan altid beskrive og berette og fortælle herom - ja mennesket kan slet ikke lade være med at gøre dette - da disse oplevelser er så fyldt med mening og nyt liv og nye perspektiver - men vigtigst fyldt med Healing Power - HEL'bredelse - da Gud og det guddommelige og den guddommelige kærlighed altid virker HEL'bredende og forløsende og saliggørende på mennesker. At du ikke kan sige noget - har noget at sige i den sammenhæng - er netop det der gør dig så trivielt at høre på og du taler i ring - i cirkler hele tiden uden at få sagt noget. Vi andre får intet udbytte af at høre på du ingenting har forstået - ja du har ingen vidnesbyrd overhovedet at bidrage med om det guddommelige i menneskers liv. Folk bliver træt af dig når du ingenting har at sige herom og du ovenikøbet sabler folk ned som fx Jesus og Paulus og de første kristne Apostle og forfattere der virkelig har sagt rigtig rigtig meget i den her sammenhæng. Fx alt det Jesus har sagt om vores virkelighed med Gud - gør du konstant grin med. Dette er så grotesk at høre på når du samtidig flager med din Jesus Kristus Ikon oplevelse. Efter min mening har du ødelagt meget på Trosfrihed med din misforståede negativ teologi - ja du har fuldstændig misforstået pointen i negativ teologi. Nå men du er ikke værd at bruge tid på når du slet ikke læser hvad jeg har skrevet om igen igen og du så slet ikke har observeret dette. Der er en grund til at jeg kalder dig "sleepy Arne" - du snorksover. Jeg kender ligefrem intet menneske der som dig har en så ringe forståelse det religiøse guddommelige i vi menneskers liv. Også derfor det er så grotesk hvor mange indlæg du har skrevet når der ingenting står i disse dine indlæg. Du har bare så ringe - ja nærmest ingen forståelse for den religiøse spirituelle dybdedimension der hører til dette at være menneske - ja fra første spor af kultur i Homo Sapiens fortid er det religiøse der også altid. -0-0-0-0- -0-0-0-0-0- -0-0-0-0- Arne:
Hanskrist, du har tydeligvis aldrig seriøst mødt en Kristus Ikon. - for så forsvinder al den snak. Jeg svarede: Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:
Essentialisation er et begreb Tillich har hentet fra Schelling. Denne essentialisation skal ikke forstås i platonisk eller indisk forstand som en tings overgang til dens oprindelige tilstand af essentialitet eller potentialitet, idet en sådan forståelse ville indebære, at det, der var virkeligt under eksistensens vilkår, ville forsvinde med essentialisationen. Nej, essentialisation indeholder også et historisk element forstået på den måde, at det nye, der blev aktualiseret under eksistensens vilkår, føjer noget nyt til det essentielle (min kommentar indskudt: ja netop epigenetikken har bevist denne påstand). Det positive der skabes i eksistensen, forenes i essentialisationen med det essentielle og frembringer det absolut nye, den “Ny Væren”. “Participation i det evige afhænger af en kreativ syntese af en værensform (a being) essentielle natur og det denne værensform har gjort med sig selv i sin temporale eksistens. “Essentialisation som overgang til Ny Væren er således en filosofisk term for begrebet “frelse” med den deri indeholdte mulighed for selvrealisation. Bjarne Lentz "Paul Tillich" side 232
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42461 - 28/12/2023 20:11
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, du skrev til mig
- og kan de ikke forstandigt til andre mennesker fortæller om disse oplevelser og inspirationer lider de enten af - (Har tolket "fortæller" som "fortælle") Jeg svarede dig, at jeg finder det umuligt, hvis det virkelig er åbenbaringer - og dine mange, mange ord om dine åbenbaringer, synes jeg, bekræfter det.
Din opførsel her på Trosfrihed.dk vil jeg ikke karakterisere, men den giver mig indtryk af, at du ikke har det godt. I givet fald er er jo imidlertid ikke noget, jeg kan eller vil blande mig i - ligesom jeg ignorerer dine utallige uforskammetheder.
Jeg kan dertil - for mit vedkommende - sige, at jeg har det rigtig godt - efter direkte at have mødt kristendommens næstekærlighed - og efterfølgende direkte at have oplevet det modsatte af det absolutte intet: Sandhedens mirakel: Verdens væren.
Fortsæt du bare med dine uforskammetheder mod mig. Min reaktion er blot et overbærende smil - og lidt tanker om, hvad det er, der plager dig i din "i Kristus væren" - tanker, som jeg ikke finder det passende at præsentere
M.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42462 - 28/12/2023 21:11
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Du ligger som du selv har redt op til min ven Ja du er selv ude om det - idag er det nok for sent at lave om på at du for tyve år siden i fuld alvor begyndte at nedgøre mig Det kan da godt være du fortryder dette idag - for det har jo med dette at gøre at du idag ligger som du selv har redt op til det Du ville med dette dit evindelige ondskabsfulde jagten mig der begyndte for tyve år siden før eller siden få din røv på komedie Jeg har ikke ondt af dig - da det alene er noget du har startet og holdt vedlige årene igennem Som du stjal de spontane suveræne livsytringer fra mig - som slet ikke står nogen steder, ej heller i den Løgstrup bog du har - så stjæler du nu også åbenbaringer - ellers ikke er ord du nogensinde har brugt om fx din Jesus Kristus Ikon oplevelse Arne
Jeg svarede dig, at jeg finder det umuligt, hvis det virkelig er åbenbaringer - Du ved ikke hvad ÅBENBARINGER er kære mand - du aner ingenting herom - hvis du vidste ville vi have fået en redegørelse herfor men det har du aldrig nogensinde gjort - og ja fordi du ikke kan skelne mellem de to former for erfaringer og at erkende noget på Den naturlige Og den fra åbenbaringer Du skelner ikke - og du skelnede ej heller i forbindelse med din Jesus Kristus Ikon oplevelse Dette skyldes at du ikke opfatter Gud og det guddommelige som noget der hører ind under ÅBENBARINGERNES EKSTATISKE karakter af SELV'TRANSCENDENS Du har aldrig skelnet mellem to former for kilder til erkendelse og erfaringer Også derfor du aldrig har nævnt ÅBENBARINGERNES EKSTATISKE KARAKTER Ja du har endda i din uvidenhed om tingene forsøgt at gøre grin med mig ved utallige lejligheder når jeg som den eneste formår at redegøre for de nødvendige kritiske erkendelsesteoretiske overvejelser vi må gøre os før vi kan tillade os at tale om mødet med det hellige og Guddommelige og Åndelige og erfaringer med Gud og Guds Ånd som nærværende virkelighed i vores liv -0-0-0-0- Og mennesker har alle dage sålænge vi kan spore kultur og de altid ledsagende religiøse udtryk - meddelt sig til hinanden om deres møde med det Hellige det guddommelige og Gud eller Guden og Gudens Ånd og Kraft eller Guden eller gudernes beskeder og meddelelser til mennesker Det religiøse bygger på at vi kan have en forståelig samtale med hinanden om hvad vi oplever
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42464 - 28/12/2023 21:52
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42472 - 29/12/2023 00:38
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, hvis du læser Admins begrundelse for at udelukke Gerth, så skriver han:
Jeg har fjernet Gerth samt slettet alle hans indlæg fordi mange indlæg havde karakter af annoncering for sex. Der står således intet om vi debattørers holdning. Men du kan jo spørge Admin, om han mener, du skal have æren for udelukkelsen
Grunden til, at jeg ikke umiddelbart tilsluttede mig ønsket om at udelukke Gerth, var et håb om at hjælpe ham ind på at acceptabelt spor. Gerth er jo et medmenneske, der som alle andre fortjener kristen næstekærlighed. Udelukkes Gerth derfra, synes jeg ikke, den næstekærlighed er meget værd.
Set i dét perspektiv, er det jo os, der svigter Gerth. Jeg tror ikke, Gerth har det godt, efter at han er blvet smidt ud fra Trosfrihed.dk, men mit håb er, at det går op for ham, hvad man kan tillade sig, sådan at udsmidningen fører til noget godt for ham.
Det var jo så derfor, jeg efter beslutningen skrev til Admin:
Set med mine øjne en rigtig beslutning, men trist, synes jeg, at det ikke lykkedes nogen af os at opnå bare begyndelsen til en god dialog med Gerth Den udlægning af forløbet, du fremfører, er efter min mening så latterlig - og så lidet kristen - at jeg ikke finder den en kommentar værd
M.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42474 - 29/12/2023 01:52
Re: Til Arne fra Heidegger
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Uha - jeg ryster af skræk - selveste den store Hanskrist er vred på mig. Mit synderegister er nærmest uendeligt Hvad skal det dog ikke ende med? Arne.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
Array
|
|