Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at ordene skal læses i deres sammenhæng, men denne sammenhæng ændrer jo ikke ved, at det - iflg. Johannes - ikke er Jesus, der skal dømme!
Er du uenig her?
Nej - og ja
Man kan ikke se guds rige, hvis ikke man bliver født på ny står der i Johannes.
Hvem repræsentere guds rige?I Lukas er det guds riges konge, som i lignelsen jeg kalder en genkomst lignelse - der udrydder de ikke troende, de som ikke ville há ham som konge ---
Hvem var denne konge?… man vil heller ikke ha´Jesus til konge i Johannes 3, hvis ikke man tror og handler derpå fordi ens gerninger er onde
Når det er sagt, siger bibelen, at Jesus handler på guds vegne.
Ja, nogle mener, han er gud. Johannes gør.
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/1Jeg kan ikke se andet end, at Johannes og Lukas direkte modsiger hinanden - hvorved Bibelen bliver selvmodsigende - og dermed utroværdig.
Gennem tiderne er det jo gejstlige folk, der har sammensat - og senere flere gange - har revideret Bibelen.
Det kunne være interessant at høre de i dag ansvarlige om den her aktuelle selvmodsigelse, men Bibelselskabet har fortsat ikke givet mig deres lovede svar på mit første spørgsmål om Paulus og kvinder - så jeg opgiver - idet jeg ender med - i hvert fald foreløbig - at se Bibelen som en selvmodsigende "rodebutik"
Jeg har hørt, at bøgerne i bibelen gennem tiden har udviklet sig med den herskende tro, eller - der er skrevet efter, ”det er sket” - eller den tro man ønskede, skulle definere guds folk.
Jeg husker, jeg flere gange i mit liv har spurgt troende, hvem der havde skrevet skabelsesberetningen
Og hvis ikke ”de” troede det var en myte – og dermed Bogen ikke var guds ord – har de fleste sagt det var Moses der ved guds ånd havde fået informationerne,
… men tror man på myte fortællingen, er der tale og 2 myter som er ”sammensat” så det bliver én historie.
Jeg har også hørt, at der er blevet rettet og tilføjet i skrifterne, og man ikke har fjernet det forkerte, - eksempelvis dét, at det skulle være en jomfru, der skulle føde guds barn - fordi - når det én gang stod i bibelen, blev det anset som helligt, og derfor er forskelligt tilrettet så ”det passer” sammen ang fortællingen om menneskenes gud, og menneskene som tilbad ham gennem tiderne, i den form han nu til en hver tid havde ... og idag tror mange, der tror på treenighedslæren, at Jesus er gud.
Så ved jeg også, at her til lands har Indre Mission indflydelse på nye udgaver af bibelen
Så ja, mange interesser i bibelen, og mange måder man kan tilgå den på.
.