annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20264754
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2626992
Åndelig Føde 2611797
Et andet syn 2167846
Så er der linet op... 1891863
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 786 gæster og 89 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 19 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41663 - 28/10/2023 12:23 Re: Vor Far i himlene [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

jeg har lyttet til Kristian Leth´s: Bibelen Leth fortalt om: "Den tomme grav".

når jeg lytter til Kristian Leth - og imponeres af hans klare måde at udtrykke sig på - kan jeg ikke undgå at fornemme, at Bibelen er forældet, og at der er behov for noget tilsvarende, som er i bedre overensstemmelse med vi menneskers nuværende erkendelser

Jeg har flere gange omtalt Bibelen Leth Fortalt også direkte til dig Arne for et års tid siden.

Udsendelsen Bibelen Leth Fortalt begyndte 27 januar 2022 og kommer en gang ugentligt så vi er snart oppe på 100 udsendelser.

Da de ligger som podcast på DR LYD APP kan du gå ind og se alle udsendelser (hvilket emne/tema de har) og derefter vælge at lytte til de udsendelser der særligt skulle have din interesse.

Jeg er kæmpe fan af Kristian Leth og Lauge Hendriksen. Skriver også ret ofte til Kristian Leth direkte om dagens udsendelse og indirekte sker det jeg giver en kommentar til dagens udsendelse som han slår op på Facebook.

Han bor i New York (mener han har tre børn). Han er meget kreativ på en lang række felter, musik bøger foredrag og ja Radio udsendelser med mere.

Selv om han er ret kendt i offentligheden i forvejen så skete der efter Bibelen Leth Fortalt at han nu pludselig mere end tidligere blev antastet af mennesker der gerne ville drøfte disse udsendelser med ham når han var hjemme i Danmark (på gaden i København fx). Det glæder mig at også du kan se hvor fantastisk dygtig han er - ja ham får vi megen glæde af de kommende mange år.

Citat:
Arne:

kan jeg ikke undgå at fornemme, at Bibelen er forældet

Deri er Kristian Leth næppe enig med dig - for han kalder Bibelen verdens vigtigste bog.

Og den er et tidløst historisk dokument og et imponerende stykke kulturelt arvegods og nok den bog der har haft den største indflydelse på vores verden. 1): Musik sang og humør glæde og ekstatisk begejstring (Helligånden) 2): Friheden og demokrati og menneskerettigheder. 3) og den frie drøftelse kristendommens indhold, ja Albert Schweitzer der siger at Paulus har søsat kristendommen tænkende (forlanger vi skal profitere og lovsynge med vores forstand om tingene) hvorfor han kalder Paulus for Tænknings Skytshelgen (men også Friheden og Åndens Apostel pr se og ja Glædens og Kærlighedens Apostel (ja han overgår Johannes ved nærmere eftersyn) 4): at vi kan drikke vin til vores flæskesteg og at der ikke er noget urent i det vi spiser men det er vores tro om det vi spiser der gør visse fødevarer problematiske for nogle mennesker og det skal vi andre der ikke har disse ideer eller den tro om fødevarer respektere at andre har siger Paulus. Nå jeg kunne blive ved. 5): social ansvarlighed og velfærd for alle mennesker. Etc etc etc

Men kristendommen går jo ikke død i hverken Jesus eller Bibelen som det fx er sket for Jehovas Vidner og Tikka.

Kristendommen er vi kristne - der er født af Helligånden i Kristus og lader os drive af inspirere af Helligånden - og kommer med vores vidnesbyrd i tale og ja på skrift - så kristendommen er i up to date versioner som du efterlyser - bedste eksempler her fra religionsdebatten og Trosfriheds debatten er ifølge Kræn-p undertegnede HansKrist (men utallige andre har givet mig samme skudsmål). Thomas (vores debattør Thomas) er min Timotheus ven og han overgår mig på mange områder. Men hvis man som Arne har et horn i siden på HansKrist (og nægter at anerkende noget som helst fra hvad han skriver) er der alternative repræsentanter for kristendommen at kunne læse som fx din Kallistos Ware. Ellers ville jeg anbefale Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Albert Schweitzer.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Hvor er kristendommen? Er den i Bibelen? Nej ikke ifølge Bibelen selv eller Paulus.

Kristendommen består af nulevende mennesker der erfarer Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i os og med os i forbindelse med vores dåb til Kristus hvor vi kommer i samme levende søn fader virkelighed til Gud som Jesus stod i og som Paulus stod i med millioner og atter millioner af andre kristne.

Kristendommen består af Opstandelses Begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Kun gennem Helligheds Ånd kan vi sige at Gud var i og med Jesus og dette betyder at Gud er kommet os nær - så nær - at vi kun i Kristus kender Gud som virkelighed - der skal leves og igennem os mennesker over tid forandrer verden i takt med at vi iklæder os Kristus - fordi i Kristus kommer Guds Riget ja når Kristus (mennesket fra Gud, med retfærdigheden og Ånden fra Gud) er alt i alle er vi fremme ved Guds Riget.

Citat:
det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 1 Kor 2
#41664 - 28/10/2023 13:14 Re: Vor Far i himlene [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Tikka:

Paulus´s evangelium som han mente var det sande, havde han i følge skrifterne fra den opstande Kristus, hvis ord troen kommer fra -

Troen kommer af det som høres - altså kristi ord - - sagde han -

havde han i følge skrifterne

Nej ikke Skrifterne tilhørende det gamle Testamente (det var jo derfor han forfulgte de første Jesus Kristus (Messias) tilhængere.

Men du mener måske Paulus egne breve hvor han kommer med sine egne vidnesbyrd om at vi fx alle har Kristi tanker og ja Guds Ånd (1 Kor 2). Men da ingen kan sige Kristus er opstanden og i og med Gud (sand Gud og sandt menneske) udenom Helligheds Ånd - udenom Gud Helligåndens Åbenbarings Ånd.

Det beror ikke på vores normale naturlige måder at erkende på men på de vores Åbenbarings erkendelser vi har adgang til fra Guds Ånd 1 Kor 2:

Citat:
min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.

Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden
. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.

Nu har jeg bøvlet med dig Tikka og din bibelfundamentalistiske besathed og uåndelige læsninger Bibelen (det du selv har afvist som hjernespind). Og jeg har iagttaget flere forhold - du citerer kun det der passer i din version og derfor har du slet ikke læst og forstået 1 Kor og 2 Kor 3 og en lang række andre skrifter af Paulus der fuldstændig modsiger dine påstande om hvad Paulus står for. Du citerer kun fra ganske få passager fra Paulus og mindst 9/10 dele af hvad Paulus skriver har jeg aldrig hørt dig citere fra. Og du kommer aldrig til at citere fra fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og fra 9/10 af Galaterbrevet.

Ja det der modsiger din bibelfundamentalisme springer du over har jeg opdaget. Så du er slet slet ikke informeret om hvad der står i Paulus brevene - kun de få passager der bekræfter din bibelfundamentalisme og din sølle misforståelse opstandelsen. Selv Kristian Leth opdagede at Paulus har to vist ikke tre diskurser om opstandelsen. Ja ham og Lauge Hendriksen valgte at være modige og nysgerrige og læste videre i 1 Kor 15 om hvordan vi ifølge Paulus må forstå opstandelsen.

Det giver mening fordi de fremmeste forskere i Paulus siger det modsatte af hvad du siger om Paulus.

Ifølge Paulus forskningen er han ikke morder. Han er det modsatte af skrift eller bogstavs fundamentalist (han erklæres at være Åndens og Frihedens Apostel og Tænknings Skytshelgen med meget mere). Han erklærer at kvinder kan være ikke bare apostle men også de ypperste af alle Apostle ja Kloe er endda iklædt folk Kristus og skabt en menighed.

Paulus taler aldrig om Jesus opstandelse uden i uløseligt sammenfiltret sammenhæng med 1): Gud (at det er i kraft af Gud og at Gud var i og med Jesus ind i verden (her var Gud)) 2): i og med Opstandelses Begivenheden Kristus er vores liv og virkelighed med Gud radikalt forandret - ja Nicolai Berdyaev taler om den 8 skabelsesdag i forbindelse med begivenheden KRISTUS. 3): uafhængig og udenom Helligånden - opstandelsen er altid stadfæstet gennem Helligheds Ånd (det er en ÅBENBARING ikke en naturlig erkendelse men en Åndelig apropos 1 Kor 2 med flere andre steder fx begyndelsen af Rom 1) skriver Paulus - ja ingen kan sige Jesus Kristus er vor opstandne Herre udenom Helligånden.

1 og 2 og 3 formår du overhovedet ikke at tænke og forstå på samme tid - du snakker præcist som et barn i første klasse om tingene - du hopper på alle umulige og mulige bogstavelige naive uåndelige eller Non Spirituelle opfattelser tingene også derfor du aldrig citerer fra 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og andre steder fx hovedparten af Galaterbrevet. Du plukker i Paulus og det du plukker i har du slet ikke opdaget er en tale til de jøde kristne - en logisk måde at argumentere overfor dem - men som ingen magt har over langt de fleste hedninger kristne.

-0-0-0-0-

Du henter et citat fra kristendom.dk:

Citat:
Allerede apostlen Paulus, som levede i det 1. århundrede, udtrykte håbet om Kristi snarlige komme. Han regnede med, at dommedag ville indtræffe i hans egen levetid: "Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede", skrev han til den kristne menighed i Thessalonika.

Nej siger måske den største Paulus kender eller ekspert vi har kendskab til, nemlig Albert Schweitzer.

Der sker en udvikling igennem Paulus breve - nemlig 1 Thessaloniki Brevet her er Paulus overbevist om Kristi genkomst i deres samtid eller levetid.

Men senere da Paulus bliver konfronteret med at kristne dør uden at have erfaret Kristi genkomst - bliver Paulus tvunget at revidere sin 1 Thessaloniki Brevets opfattelse tingene om parusien Kristi genkomst.

Og denne løsning er fuldstændig genial og det er da også den samme opfattelse om parusien Kristi genkomst vi finder i Paulus eleven Johannes fra skriftet Johannes Evangeliet.

Kristi genkomst og Guds Riget er når Kristus er blevet alt i alle her på jorden. Så er KRISTUS VIRKELIGHEDEN eller Guds Rige her på jorden.

Alt hos Paulus drejer sig om at vi skal iklæde os Kristus - tage imod den virkelighed med Gud Jesus satte i spil - vores Guds børn (søn fader) virkelighed med Gud og hvor vi har Gud Helligånden immanent - hele guddomsfylden i kød og blod og vores legeme udgør ligefrem at være et Tempel for den Helligånd.

Citat:
Tikka:

Skal "vi" så stadig vente, eller er Jesus ikke opstået, og dermed er der ingen hellig ånd.

Jo ingen kristne eller kirke overhovedet uden at det er Helligåndens værk. Så Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os er så veldokumenteret som noget kan være ikke bare af de kristne der vidner om Helligånden i deres liv men også af Jung's psykologi og neurovidenskab.

De to erkendelses måder - den naturlige måde at erkende på og vores erkendelser der hidrører ÅBENBARINGER - de os åbenbarede erkendelser (1 Kor 2) er en kendt sag indenfor videnskab og alle Nobel pristager i forbindelse deres efterfølgende samtale med hinanden efter overrækkelsen drøfter altid denne problemstilling.

Og vi skal ikke vente - Gud gennemfører aldrig noget uden igennem vi mennesker eneste måde Gud kan komme til udtryk og det fordi vi er af ånd også og vores ånd har mulighederne for at stå i direkte forbindelse med Guds Ånd og Vilje og Kraft.

At vi ikke kan tillade os at tro vi skal vente men at det sker på klippen Kristus at vi står i den Helligåndens epoche der viser at Gud forventer af os at vi besvarer og reagerer på Guds Kærlighed Kristus - Gud venter på at vi gør arbejdet færdig og ingen har udtrykt dette smukkere end Nicolai Berdyaev:

Citat:
Nicolai Berdyaev om denne nye Helligåndens epoche

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itself religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
- its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch. MCA Nicolai Berdyaev.

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev
#41665 - 28/10/2023 14:18 Re: Vor Far i himlene [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem leder menneskene...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Et godt sted at begynde...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvor er mine øjne rettet hen...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41666 - 28/10/2023 14:39 Re: Vor Far i himlene [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Som Arne har gjort opmærksom på så er du fuldstændig useriøs og jeg gider simpelthen ikke dit pjat og spammeri - det indlæg jeg har skrevet svarer du godt nok på men hvad du skriver har intet som helst at gøre med hvad jeg skriver.

Gerth er begyndt at overgå dig i seriøsitet. Gerth er begyndt at afsløre at han virkelig formår at tænke forstandigt om tingene og kan deltage i en debat og samtale - men det har du Jan ABC endnu ikke bevist du kan - du er blevet en pestilens for Trosfrihed og du er virkelig igang med at ødelægge denne debat portal.

Som sagt jeg gider ikke dit evindelige pjat (som også Gerth har sagt om dig) du er simpelthen skør eller uforstandig men på den slemme måde - du gør det med vilje - med fuldt overlæg.

Så jeg har blokeret dig (en kæmpe lettelse fordi en mand med din adfærd skal jeg ikke omgås) og finder du er/var et meget ubehageligt kendskab så det var en kæmpe lettelse at blokere dig - ja jeg skulle aldrig have lukket dig ind med dit vanvid - du har tydeligvis store psykiske udfordringer og udfordringer med alkohol. En mand med din adfærd siger mig intet - du er for vidtløftig - ja du er for langt ude i noget der ligner manisk psykose hvor der ikke er et fornuftigt opbyggelig ord i dine indlæg.

Du opfører dig uværdigt - hvordan kan en voksen mand opføre sig som du gør her på Trosfrihed.

Du må tage skeen i den anden hånd - og droppe dine barnligheder og din evindelige spammen Trosfrihed med dine ufattelige mange fuldstændige identiske indlæg med så mange link til VML og alle de utallige ligegyldige videoklip hvormed du forurener Trosfrihed.

Lav selv indlæg om VML og ham Lau Sander Esbensen og hans bog.

Hvis der er nogen af os der synes det er interessant skal vi nok reagere.

Men din svaghed er at du overhovedet ikke med dine egne ord kan gøre os interesseret i at åbne dine link. Og jeg tror det skyldes du ikke har en dybere forståelse hvad det er du linker til.

Ingen tvivl om at du er manisk og du ikke forstår dig på religion men at du har skubbet religion eller det religiøse spirituelle ud i alle mulige tåbelige gisninger og spekulationer.

Og netop det religiøse spirituelle skal ikke skubbes ud i alverdens gisninger og spekulationer - da det er det mest personlige og intime og nærværende af alt og helt nede på jorden i vores liv. Ja det himmelske og jordiske er ikke adskilt.
#41667 - 28/10/2023 15:29 Re: Vor Far i himlene [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem kender til menneskene...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Et godt sted at begynde...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvor er mine øjne rettet hen...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 19 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 18 19 >

Seneste indlæg
Bøn
af Anonym
21/11/2024 13:20
ALKOHOL
af Anonym
21/11/2024 13:04
Bøn som meditation
af Anonym
21/11/2024 00:47
Nemesis
af Hanskrist
16/11/2024 20:10
Vigtige præciseringer
af somo
15/11/2024 05:32
Nyheder fra DR
Mistænkt spion varetægtsfængslet i fi..
21/11/2024 22:25
Vær forsigtig: Østjyllands politi adva..
21/11/2024 20:48
Populær tysk forsvarsminister freder Ol..
21/11/2024 20:15
Kraftigt snevejr udfordrer trafikken på..
21/11/2024 17:50
Mexico gør klar til at modtage deporter..
21/11/2024 16:50
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Minister vil undersøge mulige tiltag ef..
21/11/2024 21:25
Norge varetægtsfængsler mistænkt spio..
21/11/2024 19:57
Populær forsvarsminister afviser at vil..
21/11/2024 19:32
Verdens bedste Nikolaj: Med et arbejde s..
21/11/2024 18:15
Svensk batteriproducent i krise søger o..
21/11/2024 18:00