Tikka:
Paulus´s evangelium som han mente var det sande, havde han i følge skrifterne fra den opstande Kristus, hvis ord troen kommer fra -
Troen kommer af det som høres - altså kristi ord - - sagde han -
havde han i følge skrifterne
Nej ikke Skrifterne tilhørende det gamle Testamente (det var jo derfor han forfulgte de første Jesus Kristus (Messias) tilhængere.
Men du mener måske Paulus egne breve hvor han kommer med sine egne vidnesbyrd om at vi fx alle har Kristi tanker og ja Guds Ånd (1 Kor 2). Men da ingen kan sige Kristus er opstanden og i og med Gud (sand Gud og sandt menneske) udenom Helligheds Ånd - udenom Gud Helligåndens Åbenbarings Ånd.
Det beror ikke på vores normale naturlige måder at erkende på men på de vores Åbenbarings erkendelser vi har adgang til fra Guds Ånd 1 Kor 2:
min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.
Nu har jeg bøvlet med dig Tikka og din bibelfundamentalistiske besathed og uåndelige læsninger Bibelen (det du selv har afvist som hjernespind). Og jeg har iagttaget flere forhold - du citerer kun det der passer i din version og derfor har du slet ikke læst og forstået 1 Kor og 2 Kor 3 og en lang række andre skrifter af Paulus der fuldstændig modsiger dine påstande om hvad Paulus står for. Du citerer kun fra ganske få passager fra Paulus og mindst 9/10 dele af hvad Paulus skriver har jeg aldrig hørt dig citere fra. Og du kommer aldrig til at citere fra fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og fra 9/10 af Galaterbrevet.
Ja det der modsiger din bibelfundamentalisme springer du over har jeg opdaget. Så du er slet slet ikke informeret om hvad der står i Paulus brevene - kun de få passager der bekræfter din bibelfundamentalisme og din sølle misforståelse opstandelsen. Selv Kristian Leth opdagede at Paulus har to vist ikke tre diskurser om opstandelsen. Ja ham og Lauge Hendriksen valgte at være modige og nysgerrige og læste videre i 1 Kor 15 om hvordan vi ifølge Paulus må forstå opstandelsen.
Det giver mening fordi de fremmeste forskere i Paulus siger det modsatte af hvad du siger om Paulus.
Ifølge Paulus forskningen er han ikke morder. Han er det modsatte af skrift eller bogstavs fundamentalist (han erklæres at være Åndens og Frihedens Apostel og Tænknings Skytshelgen med meget mere). Han erklærer at kvinder kan være ikke bare apostle men også de ypperste af alle Apostle ja Kloe er endda iklædt folk Kristus og skabt en menighed.
Paulus taler aldrig om Jesus opstandelse uden i uløseligt sammenfiltret sammenhæng med 1): Gud (at det er i kraft af Gud og at Gud var i og med Jesus ind i verden (her var Gud)) 2): i og med Opstandelses Begivenheden Kristus er vores liv og virkelighed med Gud radikalt forandret - ja Nicolai Berdyaev taler om den 8 skabelsesdag i forbindelse med begivenheden KRISTUS. 3): uafhængig og udenom Helligånden - opstandelsen er altid stadfæstet gennem Helligheds Ånd (det er en ÅBENBARING ikke en naturlig erkendelse men en Åndelig apropos 1 Kor 2 med flere andre steder fx begyndelsen af Rom 1) skriver Paulus - ja ingen kan sige Jesus Kristus er vor opstandne Herre udenom Helligånden.
1 og 2 og 3 formår du overhovedet ikke at tænke og forstå på samme tid - du snakker præcist som et barn i første klasse om tingene - du hopper på alle umulige og mulige bogstavelige naive uåndelige eller Non Spirituelle opfattelser tingene også derfor du aldrig citerer fra 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og andre steder fx hovedparten af Galaterbrevet. Du plukker i Paulus og det du plukker i har du slet ikke opdaget er en tale til de jøde kristne - en logisk måde at argumentere overfor dem - men som ingen magt har over langt de fleste hedninger kristne.
-0-0-0-0-
Du henter et citat fra kristendom.dk:
Allerede apostlen Paulus, som levede i det 1. århundrede, udtrykte håbet om Kristi snarlige komme. Han regnede med, at dommedag ville indtræffe i hans egen levetid: "Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede", skrev han til den kristne menighed i Thessalonika.
Nej siger måske den største Paulus kender eller ekspert vi har kendskab til, nemlig Albert Schweitzer.
Der sker en udvikling igennem Paulus breve - nemlig 1 Thessaloniki Brevet her er Paulus overbevist om Kristi genkomst i deres samtid eller levetid.
Men senere da Paulus bliver konfronteret med at kristne dør uden at have erfaret Kristi genkomst - bliver Paulus tvunget at revidere sin 1 Thessaloniki Brevets opfattelse tingene om parusien Kristi genkomst.
Og denne løsning er fuldstændig genial og det er da også den samme opfattelse om parusien Kristi genkomst vi finder i Paulus eleven Johannes fra skriftet Johannes Evangeliet.
Kristi genkomst og Guds Riget er når Kristus er blevet alt i alle her på jorden. Så er KRISTUS VIRKELIGHEDEN eller Guds Rige her på jorden.
Alt hos Paulus drejer sig om at vi skal iklæde os Kristus - tage imod den virkelighed med Gud Jesus satte i spil - vores Guds børn (søn fader) virkelighed med Gud og hvor vi har Gud Helligånden immanent - hele guddomsfylden i kød og blod og vores legeme udgør ligefrem at være et Tempel for den Helligånd.
Tikka:
Skal "vi" så stadig vente, eller er Jesus ikke opstået, og dermed er der ingen hellig ånd.
Jo ingen kristne eller kirke overhovedet uden at det er Helligåndens værk. Så Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os er så veldokumenteret som noget kan være ikke bare af de kristne der vidner om Helligånden i deres liv men også af Jung's psykologi og neurovidenskab.
De to erkendelses måder - den naturlige måde at erkende på og vores erkendelser der hidrører ÅBENBARINGER - de os åbenbarede erkendelser (1 Kor 2) er en kendt sag indenfor videnskab og alle Nobel pristager i forbindelse deres efterfølgende samtale med hinanden efter overrækkelsen drøfter altid denne problemstilling.
Og vi skal ikke vente - Gud gennemfører aldrig noget uden igennem vi mennesker eneste måde Gud kan komme til udtryk og det fordi vi er af ånd også og vores ånd har mulighederne for at stå i direkte forbindelse med Guds Ånd og Vilje og Kraft.
At vi ikke kan tillade os at tro vi skal vente men at det sker på klippen Kristus at vi står i den Helligåndens epoche der viser at Gud forventer af os at vi besvarer og reagerer på Guds Kærlighed Kristus - Gud venter på at vi gør arbejdet færdig og ingen har udtrykt dette smukkere end Nicolai Berdyaev:
Nicolai Berdyaev om denne nye Helligåndens epoche
Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itself religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
- its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch. MCA Nicolai Berdyaev.
The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev