Inkarnationstanken er at i og med Jesus Kristus er Gud kommet vi mennesker på jorden nær
"Og er Gud kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker."Regin Prenter.
Vi kristne kan ikke stille spørgsmålet
"hvem har fundet Gud" - for i samme øjeblik vi stiller det spørgsmål afslører vi at vi ihvertfald ikke er kristne.
Vi afslører også forvirring og usikkerhed om tingene.
At have Gud i Kristus betyder at vi har hele guddomsfylden i kød og blod og vi kender kun Gud fra vores eksistens og liv som virkelighed (ikke i spekulation) - som Kristus Virkelighed - hvor vi erfarer Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
I Kristus er Gud det mest nærliggende eller nærværende i vores liv - ingen kan være i tvivl som kristne og ingen kan som Kristus troende stille spørgsmålet hvem har fundet Gud - det gi'r ingen mening og er en selvmodsigelse.
Vi kan indrømme overfor os selv og andre at vi i perioder forsømmer Gud i vores liv og hverdag - at lade os lede af og drive af Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger.
Som kristne må vi hele tiden pege på Gud i Kristus og dermed de nye skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Selvfølgelig kender vi Gud - men ikke nok med det vi kender også Gud i Kristus - det Gud Nådes Kraftværk vi er i og med Begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus.
Vi er jo som Kirke en del af Helligåndens Værk og gerninger.
Det er Helligånden der bygger Kirken op af levende stene og Guds Kærlighed Kristus er skrevet ind i HJERTET på os til omvendelse og modtagelse af Guds Hellige Ånd: Helligånden og dets mange frugter og gaver.
Heri de Nye Skabninger vi er i Kristus - Guds Kærlighed - den GUDS KÆRLIGHED vi alle behøver.
-0-0-0-
Men tro nu ikke at det med Gud i Kristus er kedeligt trivielt - de Nye Skabninger vi er i Kristus beror på ÅBENBARING efter ÅBENBARING og her gælder:
Revelation is always the revelation both of God and of man.
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev
Man is born in revelation (Ã¥benbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev
Det særlige helt specielle specifikke ved kristendommen eller God in Christ er:
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of manDette er hvad Paulus kalder for Kristus Hemmeligheden eller Guds Hemmelighed KRISTUS.
Det bliver Ã…BENBARET OS - GUDS Ã…ND vil dag for dag Ã…BENBARE de Nye Skabninger vi er i Kristus. Den Kristologiske Antropologi taler vi om.
Så ikke alt drejer sig om teologi forstået som ÅBENBARING GUD - GUD der bliver os ÅBENBARET.
Kristendommens styrke er at der sker noget nyt med vi mennesker - de Nye Skabninger vi er i Kristus = den Kristologiske Antropologi - som Albert Schweitzer her efterfølgende viser han har forstået:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.Den Paulinske KRISTUS MYSTIK SPIRITUALITET er meget avanceret og opererer ikke med "a soul being at one with God" i den forstand at vores menneskelige selvudvikling eller selvaktualisering og duelighed og dygtighed går tabt, for nemlig findes i kristendommen en Kristologisk Antropologi - de Nye Skabninger vi er i Kristus. Derfor bliver vi og vores ego ikke opløst i Gud - går ikke til grunde i Gud. Altså hvad der sker eksistentielt i vores liv fra fødsel til død får eller har guddommelig eller essentiel betydning og værdi i vores liv.
Derfor skaren af kristne disciple udviser så mange sjove forskellige personligheder og typer hvilket ikke på samme måde ses i Buddhismen hvor det menneskelige ego og karakter og personlighed og typer skal gå til grunde - ingen guddommelig eksistens berettigelse har som i kristendommen hvor hvert eneste menneske betragtes som unikt og noget ganske værdifuldt særligt for Gud - altså får og har Guddommelig betydning eller er HELLIG for Gud i kristendommen.
Det er dette forhold der får Nicolai Berdyaev til at hævde og påstå at kristendommen er Kærlighedens Religion pr se fordi det er eneste religion hvor den menneskelige karakter og personlighed tilkendes guddommelig status og værdi som værende unikt og enestående og Helligt for Gud.
Også derfor vi ikke skal ligne Jesus - være Jesus agtige - men os selv - præcist det Gud har tænkt med hver og en af os. Gud har en mening med hver og en af os hvorfor vi ikke skal forsøge at ligne eller efterligne andre.
Kristus Mystikken eller vores "i Kristus Væren" drejer sig for Paulus ikke kun om Gud men for største dels vedkommende om hvad Gud har til os hver enkelt af velsignelser herlighed og gaver og frugter.
-0-0-0-
Stik nu lige Piben ind HansKrist - for er du ikke ved at spamme Jan ABC's tråd med den paulinske "i Kristus SPIRITUALITET".
Ja og nej - håber også at jeg får forklaret at alle Jan ABC's spørgsmål og spekulationer er irrelevante for os kristne. Og at en Jesus Kristi sande lære er en ligegyldig og irrelevant fatamorgana som kun er en svag afglans af hvad vi bliver begavet med i Jesus Kristus af guddommelige gaver.