1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#38846 - 27/02/2023 18:55
Re: Tro, håb og kærlighed
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
I fortsættelse af indledningen i denne tråd får jeg lyst til at citere lidt mere af, hvad Karen Armstrong skriver i begyndelsen af sin bog: Naturens hellige kraft:
Da de første vestlige opdagelsesrejsende og antropologer, der nåede frem til Australien, Afrika og det amerikanske kontinent, oplevede en shaman i trance, mente de, at han oplevede det, de kaldte ”det overnaturlige”, eller at han udforskede sin ”indre verden”. Men shamanen mødte ikke nogen ”guder”, og han foretog heller ikke nogen indre spirituel rejse. Han optrådte snarere som bindeled mellem sit samfund og den omgivende natur og sikrede en frugtbar udveksling mellem de to parter. Han havde ikke nogen forestilling om det, vi kalder ”det overnaturlige”. Han så ikke ud over eller op over naturen, han søgte heller ikke efter det guddommelige i sig selv – som en moderne kontemplativt anlagt person. I stedet projicerer shamanen sin opmærksomhed udad i landskabets dybe rum, der for ham er levende, spirituelt, psykologisk og sanseligt. Han oplever en opmærksomhed, som han og hans samfund har tilfælles med dyr, insekter og planter omkring sig – ja selv med det lav, der vokser på en mosbegroet sten. Hvor stammefolk fornemmer en vekselvirkning mellem sig selv og den omgivende natur og føler empati med det omkringliggende landskab, ser vi moderne mennesker det kun som et bagtæppe for menneskers gøremål. Men før udviklingen af den moderne vestlige civilisation ville vores forfædre have delt denne oprindelige anskuelse. Det får mig til at tænke på Thomas Evangeliets Logion 77, der siger:
Jesus sagde: ”Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér, løft stenen op, og I skal finde mig dér!” Men det blev jo ikke accepteret som del af Bibelen. Herfra citerer Karen Armstrong i stedet fra Første Mosebogs første kapitel:
”Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlen fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!” Min kommentar: Vi moderne vestlige mennesker har mistet vores oprindelige respekt, samhørighed og empati for naturen, og med vores plyndrende og svinende adfærd er vi i gang med at udrydde os selv. Vi har heller ikke fortjent bedre – vi moderne vestlige mennesker
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
Redigeret af Arne Thomsen (27/02/2023 18:58)
|
|
Svar
|
|
|
#38853 - 28/02/2023 17:02
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, det er så din opfattelse, og det er jo din gode ret at have den, men jeg ser, at du synes at ignorere shamanismens empati for naturen - og vi mennesker er jo i øvrigt også natur - også selv hvis vi bor i en storby. Ligeledes synes du ikke at forholde dig til Første Mosebog's første kapitel Vers 26:
Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« Det er jo da ellers to markant modstridende holdninger til tilværelsen.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#38854 - 28/02/2023 19:38
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
jeg ser, at du synes at ignorere shamanismens empati for naturen Det må bero på at du har misforstået mit indlæg (tror du skulle læse det igen) - jeg placerede shamanismen i den sammenhæng her: 1):
Vi menneskers eksistens kan være i forhold til naturen - det siger sig selv at jægere og samlere og primitive landbrugs samfund befinder sig her. Hvor det er helt entydigt at ens overlevelse beror på naturen - hvad naturen kan bibringe os til vores overlevelse - føde drikkevand og materialer til klæder huse og redskaber. Shamanisme tilhører disse samfund hvor menneskets eksistens er afhængig af at vi formår at begå os godt (overleve) sammen med eller i naturen (som en del af naturen).
Ja religioner i disse samfund vil være natur religioner fx frugtbarheds religioner - hvor moder aspektet (det kvindelige aspekt som livmoder og livgiver og frugtbarhed vil være i højsædet). Naturen er levende og fyldt med liv og ånder = levende væsener. Der er liv i alt og alle steder - der er guder overalt - eller Gud i alt og alle steder. Naturen er levende og SIGER os noget - vi lever i resonans og samtale eller vekselvirkning med naturen - vi står i et gensidigt vekselvirkende forhold til naturen (adgang til sunde fødevarer i tilpasse mængder og rent drikkevand så vi overlever). Vores eksistens og overlevelse er fuldstændig afhængig af naturen - som vores spisekammer. Jeg beskrev der var 3 kilder til religion 1): og 2): og 3): Og 1): havde sin oprindelse i at vores eksistens er i intim samhørighed med naturen. Også her Shamanisme dukker op. 2): og 3): er ikke den religiøse kilde til shamanismen - men til henholdsvis jødedom og islam 2) og kristendom 3).
|
Svar
|
|
|
#38855 - 01/03/2023 07:15
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Naturens Hellige Kraft af Karen Armstrong. “Et sted i London sidder en snart 80-årig dame ved sit skrivebord og ser ud på et træ. Hvilket træ har ingen betydning. Ej heller, hvor det står.” Sådan indleder jeg mit interview med Karen Armstrong, hvis nyudgivne bog, “Naturens hellige kraft – hvordan vi kan genskabe vores bånd til den naturlige verden”, Politiken har netop givet seks stjerner i en anmeldelse med overskriften: “Jeg har svært ved at komme i tanke om en debatbog, der er mere vigtig end denne”.Karen Armstrong giver kun få interview. Et af dem gav hun mig. Det kan læses på min hjemmeside www.charlotteroerth.dk eller læses her: povinternational Karen Armstrong
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|